ДИНАМІКА ЗМІН У МОРФОФУНКЦІОНАЛЬНОМУ СТАНІ ТА ЗДОРОВ’Ї ВОЛЕЙБОЛІСТОК ЗА ПЕРІОД ФОРМУВАЛЬНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-12.28-32Ключові слова:
студенток-волейболісток, експериментальна група, контрольна група, морфофункціональний стан, функції, фізичного розвитку.Анотація
У статті висвітлено динаміку змін морфофункціонального стану
та здоров’я волейболісток за період формувального педагогічного
експерименту. Проаналізовані питання здоров’я, фізичного роз-
витку і функціонального стану студентської молоді. З’ясовано зна-
чну роль морфофункціонального стану в технічній підготовці сту-
денток-волейболісток. Доведено, що антропометричні дані тісно
пов’язані з усіма системами організму та несуть значну інформацію
про індивідуальний розвиток людини. Розкрито доцільність занять
спортивними іграми підтверджено низкою експериментальних досліджень.
Доведено, що така організація занять позитивно впливає
на високі показники фізичного розвитку та фізичної підготовленос-
ті студентів. Позитивний вплив на зняття розумової втоми, на стан
серцево-судинної системи та рівня фізичної підготовленості був ви-
явлений у студентів, які упродовж навчання у закладах вищої освіти
займалися спортивними іграми. Проаналізовані зміни у показниках
соматичного здоров’я, яке оцінювалась за методикою Г. Л. Апана-
сенка, виявлено, що в більшості волейболісток експериментальної
групи відбулися суттєві позитивні зміни, проте середні значення ЕГ
і КГ відповідали нормам для осіб досліджуваного віку. Доведено,
що запропоновані форми, засоби й методи експериментальної ме-
тодики виявилися досить ефективними, тому можна пропонувати
для впровадження у практику фізичного виховання на заняттях зі
студентами спортивних відділень закладів вищої освіти. Наприкін-
ці педагогічного експерименту порівняльний аналіз отриманих ре-
зультатів першого та другого етапів досліджень морфофункціональ-
ного стану студенток як експериментальної, так і контрольної груп
наприкінці формувального експерименту не виявив значних змін
(р > 0,05), виняток становлять тільки показники функціонального
стану ЖЄЛ та динамометрії сильнішої руки, де волейболістки обох
груп досягли значних результатів, з абсолютною перевагою експе-
риментальної групи – р < 0,001 і р < 0,01. Результати дослідження
підтверджують значну роль морфофункціонального стану в техніч-
ній підготовці студенток-волейболісток.
Посилання
Абрамов М. С., Жуков М. М. Морфо-функциональные показатели
студентов и их зависимость от двигательной активности. Теория и
практика физической культуры. 1995. №2. С.3234.
Аврамова Н. В. Повышение спортивного мастерства квалифицированных волейболисток 15-17 лет на основе программирования и коррекции ведущих технических приемов: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. канд. пед. наук: спец. 13.00.04 “Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры”. Набережные Челны. 2013. 22 с.
Апанасенко Г. Л., Науменко Р. Г. Физическое здоровье и максимальная аэробная мощность. Теория и практика физической
культуры. 1988. № 4. С. 2931.
Апанасенко Г. Л., Науменко Р. Г., Соколовец Т. Н. Об оценке состояния здоровья человека. Врачебное дело. 1988. № 5. С. 112114.
Барыбина Л. Н. Влияние применения системы индивидуализации физического воспитания в высшем учебном заведении на функциональное состояние студенток. Педагогіка, психологія та
медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб.
наук. праць [за редакцією проф. С. С. Єрмакова]. Харків : ХДАДМ
(ХХПІ), 2012. № 10. С. 10–15.
Барыбина Л. Н., Семашко С., Кривенцова Е. Возможности применения авторской методики индивидуализации физического воспитания студентов в спортивных играх. Фізичне виховання, спорт
і культура здоров’я у сучасному суспільстві: зб. наук. праць Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки.
Луцьк, 2014. С. 22-27.
Булгакова Н. Ж., Чеботарьов И. В. Возрастные закономерности
физического развития, определяющие содержания занятий физи-
ческими упражнениями. Человек, здоровье, физическая культура
и спорт в изменяющемся мире: мат. VII научной конференции по
проблеме физического воспитания учащихся. Коломна, 1997. 203 с.
Зеленюк О. В. Індивідуалізація навчального процесу фізичного
виховання рухової підготовленості та рівня соматичного здоров’я
студентів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук. з фіз.
вих. і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання
різних груп населення». Харків: ХДАФК, 2004. 21 с.
Кислый О. А. Стратегия поведения волейболистов в игровом про-
цессе и методики его совершенствования: автореф. дис. на со-
искание ученой степени канд. пед. наук : спец. 13.00.04 “Теория
и методика физического воспитания, спортивной тренировки и
оздоровительной физической культуры”. Москва, 2006. 26 с.
Новітні медикопедагогічні технології зміцнення та збереження
здоров’я учнівської молоді: Навчальнометодичний посібник за
ред. О. С. Куца. Л. :НФВ „Українські технології”, 2003. 148 с.
Привес М. Г., Лысенков Н. К., Бушкович В. И. Анатомия человека.
-е изд., перераб. и доп. 2004. 720 с. (Доп. тираж 2007).
Рекомендации (позиции) Американского института спортивной
медицины: количество и содержание физических упражнений
для развития и поддержки физического состояния // Теория и
практика физической культуры. 1989. № 2. С. 56–61.
Тимошенко О. В., Мішаровский Р. М. Основи теорії та методики
викладання спортивних і рухливих ігор: Навчально-методичний
посібник. Київ, 2008. 258 с.
Цись Д. І., Леонова В. А., Цись Н. О. Оцінка рівня фізичного роз-
витку і соматичного здоров’я студентської молоді. Модельні по-
казники фізичного розвитку і рухової підготовленості студентської
молоді північного регіону. Методичні рекомендації. Вінниця : ТОВ
„Ландо ЛТД”, 2012. 48 с.