ДИФЕРЕНЦІЙОВАНИЙ ПІДХІД ДО ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ БАСКЕТБОЛІСТІВ У ПІДГОТОВЧОМУ ПЕРІОДІ В УМОВАХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-12.16-21Ключові слова:
диференційований підхід, баскетболісти, швидкісні здібності, швидкісно-силові здібності, швидкісна витривалість, тренувальна програма.Анотація
Індивідуалізований підхід у командних ігрових видах спорту
пов’язаний з об’єктивними труднощами. З огляду на це, доцільніше
використовувати диференційований підхід, який полягає в розподі-
лі спортсменів на групи за різними ознаками та застосування до цих
груп засобів і методів підготовки, адекватних типологічним власти-
востям тих, хто займається. Мета дослідження полягала в експери-
ментальному обґрунтуванні ефективності розробленої програми фі-
зичної підготовки баскетболістів студентських команд в підготовчому
періоді на основі диференційованого підходу. Методи й організація
дослідження. В дослідженні взяли участь 12 кваліфікованих баскет-
болістів студентської команди. В роботі використовувалися наступні
методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, педа-
гогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математич-
ної статистики. Результати та висновки. Високі коефіцієнти варіації в
результатах тестування баскетболістів на початку дослідження під-
твердили думку про необхідність застосування диференційованого
підходу до фізичної підготовки гравців. Враховуючи вихідний рівень
фізичної підготовленості гравців було сформовано три групи, для
кожної з яких були розроблені тренувальні програми – для розвитку
швидкісних і швидкісно-силових здібностей, для розвитку швидкісної
витривалості та комплексну тренувальну програму. Наприкінці педа-
гогічного експерименту статистично достовірне (р<0,05) покращення
зафіксовано в результативності виконання таких тестів як стрибок у
висоту з місця (на 2,9 %), човниковий біг 2х40 м (на 3,1 %), швидкісне
ведення (на 2,4 %). Отже, достовірне покращення більшості показни-
ків фізичної підготовленості та, разом з тим, зменшення коефіцієнтів
варіації до 6,4-8,1 %, порівняно з початковими результатами, свідчить
про ефективність впровадження запропонованої програми для фі-
зичної підготовки баскетболістів студентської команди на основі ди-
ференційованого підходу.
Посилання
Бріскін Ю. А., Пітин М. П. Проблема диференціації техніко-так-
тичної підготовки спортсменів в ігрових командних видах спорту.
Вісник Запорізького національного університету. 2011. № 1 (5).
С. 143 – 151
Бріскін Ю. А., Товстоног О. Ф., Розторгуй М. С. Індивідуалізація підготовки спортсменів на різних етапах багаторічної підготовки. Вісник Запорізького національного університету. 2009. № 1. С. 20 – 25.
Вознюк Т. В. Оптимізація тренувального процесу кваліфікованих
баскетболісток засобами швидкісно-силової спрямованості на
передзмагальному етапі підготовки : автореф. дис. . . . канд. наук
з фіз. вих. і спорту : спец. 24. 00. 01 «Олімпійський і професійний
спорт». Львів, 2006. 23 с.
Гнатчук Я. І. Порівняльний аналіз ефективності різних за
методичною спрямованістю програм фізичної п ідготовки
кваліфікованих волейболістів. Теорія і методика фізичного
виховання. 2007. № 9. С. 35 – 38.
Касьян А. В. Програмування фізичної підготовки баскетболістів
студентських команд на спеціально-підготовчому етапі підготов-
чого періоду. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2018. Вип.
(6). С. 135-140.
Касьян А. В. Дослідження взаємозв’язку показників спеціальних
здібностей кваліфікованих баскетболістів студентських команд.
Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені
Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2018.
Вип. 11. С. 170 – 177.
Максименко И. Г. Изучение перспектив индивидуализации много-
летней подготовки юных спортсменов в игровых видах. Физичес-
кое воспитание студентов. 2012. № 1. С. 63 – 65.
Платонов В. Н. Периодизация спортивной тренировки. Общая
теория и её практическое применение. К. : Олимпийская
литература, 2013. 624 с.
Шамардін В. М. Технологія управління системою багаторічної під-
готовки футбольних команд вищої кваліфікації : автореф. дис. . . .
докт. наук з фіз. вих. і спорту: спец. 24. 00. 01 «Олімпійський і про-
фесійний спорт». Львів, 2013. 39 с.
Щепотіна Н. Обґрунтування ефективності впровадження мо-
дельних тренувальних завдань для фізичної підготовки кваліфі-
кованих волейболісток. Актуальні проблеми фізичного вихован-
ня та методики спортивного тренування. 2017. № 1. С. 89–92.
Щепотіна Н. Ю., Поліщук В. М. Управління тренувальним про-
цесом кваліфікованих волейболісток на основі методів моделю-
вання. Теоретико-методичні основи управління процесом під-
готовки спортсменів різної кваліфікації: колективна монографія;
за заг. ред. В. М. Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер», 2018.
С. 202-227.
Юденок В. М., Борсук М. П., Касьян А. В. Адаптація баскетболістів
студентських команд до тренувальних навантажень впродовж
підготовчого періоду річного циклу підготовки. Вісник Черні-
гівського національного педагогічного університету імені Т. Г.
Шевченка (Сер. : Педагогічні науки. Фізчине виховання та спорт).
Вип. 118 (т. 4). С. 226–228.
Kostiukevich V. M., Stasiuk V. A., Shchepotina N. Yu., Dyachenko A.
A. Programming of skilled football players training process in the
second cycle of specially created training during the year. Physical
education of students. 2017. Vol. 21(6). РР. 262-269. doi: 10.
/20755279. 2017. 0602.
Kostyukevych, V. M. The construction of the training process highly
skilled athletes in soccer and field hockey in the annual cycle of training.
Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems Of Physical
Training And Sports. 2013. Vol. 17(8). PP. 51-55. DOI:10. 6084/m9.
figshare. 750446.
Kozina Zh., Sobko I., Bazulyuk T., Ryepko O., Lachno O. The applying of the concept of individualization in sport. Journal of Physical Education and Sport. 2015. Vol. 15, Issue 2. P. 172-177.
Mitova О., Sidorenko V. Control and analysis of dynamics of
technical and tactical actions in defence during the game in
basketball players of superleague team. Slobozhanskyi herald of
science and sport. 2015. Vol. 3 (47). PP. 62-64. https://doi. org/10.
/snsv. 2015-3. 011.