ОЦІНКА РІВНЯ ФІЗИЧНОЇ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ УЧНІВ 8-Х КЛАСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-12.7-10Ключові слова:
учні, рівень, фізична працездатність, індекс Руф’є.Анотація
У статті визначено рівень фізичної працездатності хлопців та
дівчат 8-х класів в рамках навчально-виховного процесу у закладах
загальної середньої освіти. Дослідження проводилося в одній з шкіл
м. Дрогобича, у якому взяли участь 62 учні 8-х класів (особи обох ста-
тей). Фізичну працездатність визначали за допомогою індексу Руф’є
за результатами реакції серцево-судинної системи на навантаження,
яка передбачає його розподіл на п’ять рівнів: високий (≤3); добрий
(4–6); середній (7–9); задовільний (10–14); поганий (≥15).
Аналіз отриманих даних свідчить про те, що серед обстежуваних
хлопців 9,34% мають поганий рівень фізичної працездатності, задо-
вільний – 56,01%, середній рівень – 15,74% та добрий – 18,91%, серед
дівчат поганий рівень фізичної працездатності мають 8,71% колярок,
задовільний – 56,25%, середній рівень – 29,61% та добрий – 5,43%.
Важливо відмітити, що серед хлопців та дівчат 8-х класів не було ви-
явлено тих, чию працездатність можна характеризувати як високу.
Середньостатистичні значення індексу Руф’є свідчать про те,
що як хлопці, так і дівчата мають задовільний рівень фізичної пра-
цездатності, що доводить необхідність пошуку шляхів її підвищення
засобами фізичного виховання у школярів під час навчальної діяль-
ності. Фізична працездатність – це результат фізичної підготовки,
цілеспрямовано організованого педагогічного процесу з розвитку
фізичних якостей, отримання фізичних умінь і навичок. Відомо, що
рівень працездатності найбільшою мірою залежить від фізичної
тренованості індивіда. Цей фактор визначає рівень соматичного
здоров’я та адаптаційні здібності організму. Зниження фізичної пра-
цездатності свідчить про порушення стану здоров’я. Ця залежність
дає можливість використовувати дані про фізичну працездатність як
діагностичний критерій для визначення адаптаційних можливостей
організму і ступеня здоров’я як дітей, підлітків, так і молоді, студен-
тів і осіб старшого віку.
Перспективи подальших досліджень полягають у проведенні
повторних обстежень школярів 8-х класів упродовж навчального
року для виявлення динаміки показників фізичної працездатності
та на їх основі планування фізичних навантажень на уроках фізичної
культури.
Посилання
Апанасенко Г.Л. Эволюция биоэнергетики и здоровье человека. Санкт-Петербург: МПП Петрополис, 1992. 120 с.
Аулик И.В. Определение физической работоспособности в клинике и спорте. Москва: Медицина, 1990. 192 с.
Бережной В.В., Марушко Т.В. Внезапная смерть при физических нагрузках у детей и подростков. Современная педиатрия. 2009. №6 (28). С. 29–34.
Герасименко С.Ю., Романів О.І. Оцінка рівня фізичної працездатності учнів 9-х класів. Збірник наукових праць «Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах Європи та Азії»: матеріали XIII Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Переяслав-Хмельницький, 2015. C. 348–350.
Герасименко Світлана, Запара Світлана. Оцінка рівня фізичної працездатності учнів 10-х класів. Збірник наукових праць «Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах Європи та Азії»: матеріали XII Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Переяслав-Хмельницький, 2016. C. 258–260.
Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді: навч. посіб. / Круцевич Т.Ю., Воробйов М.І., Безверхня Г.В. Київ: Олімп. література, 2011. 224 с.
Круцевич Т.Ю., Воробьев М.И. Контроль в физическом воспитании детей, подростков и юношей. Київ, 2005. 196 с.
Самоха Р.А. Інноваційні технології фізичного виховання студентів педагогічних університетів із застосуванням народних традицій: автореф. дис. на здобуття наук. Ступеня канд. пед. наук: 13.00.07. Київ, 2007. 20 с.
Чижик В., Денисенко Н. Особливості фізичної працездатності школярів та гімназистів при різній організації уроків фізичної культури. Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту школярів та студентів України : матеріали Всеукр. наук. конф. Суми : [б. в.], 2005. С. 126−131.