ШКІЛЬНИЙ СПОРТ У США ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКОЇ ЦІННОСТІ – ОСВІТИ

Автор(и)

  • І.Х. Турчик Дрогобицький державний педагогічний університет, докторант, м. Дрогобич, Україна., Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2016-0.%25p

Ключові слова:

шкільний спорт, США, освіта, цінність, формування, засіб.

Анотація

Проведена систематизація і аналіз праць науковців США
щодо визначення впливу шкільного спорту на освітні результати
учнів. Встановлено, що завдяки заняттям шкільним спортом в
учнів відбувається розвиток когнітивних вмінь, покращується
класна поведінка, зростають академічні досягнення, формується
позитивне ставлення до навчання, а також вдосконалюються інші
психічні й соціальні компоненти.

Біографія автора

І.Х. Турчик, Дрогобицький державний педагогічний університет, докторант, м. Дрогобич, Україна.

Кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент кафедри теорії та методики фізичного виховання

Посилання

Всеобщая декларация прав человека [електрон. ресурс] – Режим

доступу до докум.: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_015

Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права

[електрон. ресурс] – Режим доступу до докум.: h ttp://zakon4.rada.

gov.ua/laws/show/995_042

Caterino MC. Effects of two types of activity on the performance of

nd, 3rd and 4th grade students on a test of concentration/ Caterino MC.,

Polak ED. // Percept Mot. Skills. – 1999. – № 89. – P. 245-248. – Режим

доступу: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10544425

Grissom J.B. Physical fitness and academic achievement / Grissom J. B. // Journal of Exercise Physiology. – 2005. – Vol. 8 № 1. – P. 11-25. – Режим доступу: http://www.nemours.org/content/dam/nemours/www/filebox/

service/preventive/nhps/pep/physfitacadach

DeBate RD. Changes in psychosocial factors and physical activity

frequency among third- to eighthgrade girls who participated in a

developmentally focused youth sport program: a preliminary study /

RD. DeBate [et al.] // Journall School Health.– 2009. – № 79. – P. 474-

Dwyer T. Relation of academic performance to physical activity and

fitness in children/ T. Dwyer [et al.]. // Pediatric Exercise Science. –

– № 13. – P. 225-237.

Field T. Exercise is positively related to adolescents’’ relationships and

academics / T. Field, M. Diego, CE. Sanders // Adolescence. – 2001. –

№ 36. – P. 105-110.

Hawkins R. Athletic investment and academic resilience in a national

sample of African American females and males in the Middle Grades/

Hawkins R., Mulkey LM. // Educ Urban Society. – 2005. – № 38. – P. 62-

Hellison D. Teaching responsibility through physical activity /

Hellison D. -Champaign, IL, Human Kinetics, 1995.– 104 p.

Hillman CH. Be smart, exercise your heart: exercise effects on brain and cognition / CH. Hillman, KI. Erickson, AF. Kramer // Nat Rev Neurosci. – 2008. – № 9. – P. 58-65.

Hillman CH. The effect of acute treadmill walking on cognitive control

and academic achievement in preadolescent children / CH. Hillman

[et al.] // Neuroscience. – 2009. – № 159. – P. 1044-1054.

Hollar D. Effect of a two-year obesity prevention intervention on

percentile changes in body mass index and academic performance in lowincome elementary school children / D. Hollar [et al.] // American Journal of Public Health. – 2010. – P. 646-656. – Режим доступу: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2836343

Jones-Palm DH. Physical activity and its impact on health behaviour

among youth / DH. Jones-Palm, J. Palm // ICSSPE for World Health

Organisation. – 2004. – Режим доступу: https://www.icsspe.org/sites/

default/files/PhysicalActivity.pdf

Marsh H. School athletic participation: mostly gain with little pain/

H. Marsh, S. Kleitman // Journal Sport Exerc. Psychol. – 2003. – № 25. –

P. 205-228.

Pellegrini AD. Relations between children’’s playground and classroom behavior / AD. Pellegrini, PD. Davis //The British Journal of Educational Psychology. - 1993. - № 63. – P. 88-95.

Pellegrini AD. The effects of recess timing on children’’s classroom and playground behavior / AD. Pellegrini, PD. Huberty, I. Jones // American Educational Research Journal. – 1995. – № 32. – P. 845-864.

Sandford R. It might be fashionable but does it „wor’’? / R. Sandford,

K. Armour, S. Bowyer // Physical activity, behavior management and

impact paper presented at the British Educational Research Association

Annual Conference. – Manchester University. – 2004.

Sandford RA. Re-engaging disaffected youth through physical activity

programmes / RA. Sandford, KM. Armour, PC. Warmington // British

Educational Research Journal. – 2006. – № 32. – P. 251-271.

Shephard RJ. Academic skills and required physical education /

RJ. Shephard [et al.] // The Trois Rivieres Experience. Canadian

Association for Health, Physical Education and Recreation Research

Supplements. – 1994. – № 1. – P. 1-12.

Sibley BA. T he relationship between physical activity and cognition in children: A meta-analysis / BA. Sibley, JL. Etnier // Pediatric Exercise

Science. – 2003. – № 15. – P. 243–256.

Siedentop D . S port e ducation: q uality P E t hrough p ositive s port

experiences / Siedentop D. - Champaign, IL : Human Kinetics, 1994. –

p.

Strong WB. Evidence Based Physical Activity for School-Age Youth /

WB. Strong, RM. Malina, CJR. Blimkie // Pediatr Journal . – 2005. –

№ 146. – P. 732-739.

Tomporowski PD. Effects of acute bouts of exercise on cognition /

Tomporowski PD // Acta Psychologica. – 2003(b). – № 112. – P. 297-324.

Tremblay MS. The Relationship Between Physical Activity, Self-Esteem, and Academic Achievement in 12-Year-Old Children / MS. Tremblay, JW. Inman, JD. Willms // Pediatric Exercise Science. – 2000. – № 12. – P. 312-323.

Trudeau F. Physical education, school physical activity, school sports and academic performance / F. Trudeau, RJ. Shephard // International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity. – 2008. – № 5. – P. 10.

Trudeau F. Relationships of Physical Activity to Brain Health and

Academic Performance of Schoolchildren / F. Trudeau, RJ. Shephard //

American Journal of Lifestyle Medicine. – 2010. – vol. 4. – № 2. – P. 138-

Welk G. Cardiovascular Fitness and Body Mass Index are Associated with Academic Achievement in Schools / Welk G. – Dallas, Texas: Cooper Institute, 2009.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-05-10

Як цитувати

Турчик, І. (2016). ШКІЛЬНИЙ СПОРТ У США ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКОЇ ЦІННОСТІ – ОСВІТИ. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2016-0.%p