Формувальне оцінювання як інструмент підвищення мотивації до занять фізичною культурою

Автор(и)

  • Жанна Цимбалюк Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0002-9129-5689
  • Сергій Палевич Національна академія Служби безпеки України, Україна https://orcid.org/0000-0002-8304-1857
  • Володимир Кондратюк Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Україна https://orcid.org/0000-0001-5155-4239
  • Ірина Кривенцова Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0001-6931-3978
  • Вікторія Клименченко Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0001-9431-8172

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2025-30(3).166-173

Ключові слова:

урок фізичної культури, мотивація до занять фізичною активністю, педагогічні технології, формувальне оцінювання, індивідуальний зворотній зв’язок, самооцінювання, взаємооцінювання

Анотація

У сучасних умовах зниження рівня фізичної активності здобувачів освіти та збільшення часу, проведеного за гаджетами, надзвичайно гостро постає питання формування стійкої мотивації до занять фізичною культурою. Одним із перспективних напрямів вирішення цієї проблеми є впровадження формувального оцінювання в освітній процес. Формувальне оцінювання, що орієнтоване на зворотний зв’язок, самоаналіз та індивідуальний прогрес, має значний потенціал як мотиваційний інструмент у навчанні фізичної культури.

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю пошуку педагогічних підходів, які б ефективно активізували здобувачів, за- лучали їх до навчального процесу та сприяли формуванню внутрішньої мотивації до фізичних вправ і здорового способу життя.

Метою дослідження є виявлення ефективності формувального оцінювання як чинника підвищення мотивації учнів до участі в уроках фізичної культури.

Матеріал та методи дослідження. У дослідженні взяли участь учні 7-х класів (віком 12-13 років), які були розподілені на експериментальну (22 особи) та контрольну (19 осіб) групи. Для оцінювання мотивації використовувався опитувальник PALMS (Physical Activity and Leisure Motivation Scale), що включає вісім мотиваційних шкал: розвиток навичок, задоволення, змагання/досягнення, фізичне здоров’я, психологічні переваги, зовнішні заохочення, соціальна взаємодія, контроль ваги. Протягом одного семестру в експериментальній групі застосовувалося формувальне оцінювання, яке включало елементи самооцінювання, взаємооцінювання, індивідуальний зворотний зв’язок та цифрові засоби фіксації прогресу. Аналіз даних проводився з використанням непараметричних статистичних методів (критерій Вілкоксона), рівень значущості визначено як p < 0.05.

Результати дослідження. Отримані результати засвідчили статистично достовірне зростання показників мотивації в експериментальній групі за такими шкалами: розвиток вмінь, змагання / досягнення, зовнішні заохочення, соціальна взаємодія, контроль ваги. У контрольній групі достовірних змін не зафіксовано. Найбільш виражені позитивні зрушення спостерігались у дівчаток за шкалами розвитку навичок та контролю ваги, що може свідчити про високу чутливість до особистісно орієнтованих форм оцінювання. Встановлено, що впровадження формувального оцінювання активізує внутрішню мотивацію учнів, підвищує зацікавленість до навчального процесу та сприяє формуванню позитивного емоційного ставлення до занять фізичною культурою.

Висновки. У підсумку можна констатувати, що формувальне оцінювання є ефективним педагогічним засобом підвищення навчальної мотивації в галузі фізичної культури. Отримані результати узгоджуються з положеннями теорії самодетермінації, згідно з якою створення умов для розвитку автономії, компетентності та соціальної взаємодії сприяє зростанню внутрішньої мотивації. З огляду на це доцільно впроваджувати формувальне оцінювання як складову системної інноваційної практики у шкільному курсі фізичної культури.

Посилання

Вільям Д. Оцінювання для навчання. Як зробити оцінювання справжнім інструментом навчання. Київ, Освіта, 2021. 256 с.

Горбенко Л. В. Оцінювання результатів навчання з фізичної культури в контексті Нової української школи. Педагогіка і психологія. 2021. № 2. С. 79–85.

Капралова С. В. Формувальне оцінювання на уроках фізичної культури як засіб підвищення мотивації до занять. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 7(111). С. 104–112.

Савчук С. В., Яковенко Н. Ф. Використання сучасних технологій оцінювання в освітньому процесі з фізичної культури. Молодий вчений. 2020. № 4(80). С. 210–214.

Юськів С.М. Особливості формування інтересу та мотивації до занять з фізичного виховання. Філософські обрії сьогодення: матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф. Херсон, ХДАУ, 2018. С. 136–141.

Black P. Formative Assessment and Curriculum Consequences. Curriculum and Assessment / Scott David (Ed.). Westport: Greenwood Publishing Group, 2000. Р. 7–24.

Chng L. S., Lund J. Assessment for Learning in Physical Education: The What, Why and How. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 2018, 89(8). Р. 29–34.

Ghorbanzadeh B. Determination of Taekwondo National Team Selection Criterions by Measuring Physical and Physiological Parameters. Annals of Biological Research, 2011, Vol. 2(6). Р. 184–197.

Mjatveit A., Giske R. Learning climate in physical education: Analysis of preservice teachers' reflections about, and facilitation of, learning climate in their own teaching. Journal of Physical Education and Sport, 2017, 17(1). Р. 224–232.

Ryan R. M., Deci E. L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 2000, Vol. 55(1). Р. 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Silva P. C. da C., Sicilia Á., Burgueño R., Lirola M. J. Academic motivation in the initial training of physical education teachers. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 2018, Vol. 18(71). Р. 537–554. https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.71.009

Trigueros R., Aguilar-Parra J. M., Cangas-Díaz A. J., et al. The influence of the trainer on the motivation and resilience of sportspeople: A study from the perspective of self-determination theory. PLoS ONE, 2019, Vol. 14(8). e0221461. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0221461

Trigueros R., Aguilar-Parra J. M., López-Liria R. et al. The dark side of the self-determination theory and its influence on the emotional and cognitive processes of students in physical education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019, Vol. 16(22):4444. https://doi.org/10.3390/ijerph16224444

Vygotsky L. S. Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes. Edited by Michael Cole, Vera Jolm-Steiner, Sylvia Scribner, and Ellen Souberman. Harvard University Press, 1978. URL: https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4

Wiliam D. An Overview of the Relationship between Assessment and the Curriculum. Curriculum and Assessment / David Scott (Ed.). Westport: Greenwood Publishing Group, 2000. Р. 165–182.

William D. What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, 2011, 37(1). Р. 3–14. URL: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2011.03.001

Wiliam D., Black P. Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan. 2004, Vol. 86. № 1. Р. 9–21.

Zach S., Bar-Eli M., Morris T., Moore M. Measuring motivation for physical activity: An exploratory study of PALMS – the physical activity and leisure motivation scale. Athletic Insight, 2012, Vol. 4. ISSN 1947-6299.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Цимбалюк, Ж., Палевич, С., Кондратюк, В., Кривенцова, І., & Клименченко, В. (2025). Формувальне оцінювання як інструмент підвищення мотивації до занять фізичною культурою. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (30(3), 166–173. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2025-30(3).166-173