Характеристика мотивації учнів основної школи до фізичної активності

Автор(и)

  • В’ячеслав Гаврилюк Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0009-0003-0923-7530
  • Леся Галаманжук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9359-7261
  • Любов Левандовська Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9609-7542

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2025-30(1).31-39

Ключові слова:

мотивація, фізична активність,, фізичне виховання, здоровий спосіб життя, зміцнення здоров’я, позакласна діяльність, підлітки

Анотація

Для деяких учнів уроки фізкультури є єдиною можливістю для вивчення та ведення практики спорту, фізичних вправ та звичок здорового способу життя. Мета роботи – визначити мотиви, потреби та інтереси учнів основної школи для формування їхньої мотивації до фізичної активності. Методи дослідження. Методи дослідження, використані в цьому дослідженні, були різноманітними та комплексними. На теоретичному рівні використовувався комплекс загальнонаукових методів дослідження, включаючи дедукцію, аналіз, синтез, систематизацію та узагальнення, щоб сформувати цілісну картину проблематики теми. Для отримання необхідних даних відповідно до мети дослідження на емпіричному рівні використовувався комплекс адекватних методів, таких як соціологічний метод письмового опитування (з використанням власно розробленої анкети) та методи математичної статистики. У дослідженні взяли участь 152 учні (79 хлопців та 73 дівчини), а саме здобувачі середньої освіти основної школи 5-го, 7-го та 9-го року навчання. Усі учні, що брали участь у дослідженні, належали до основної медичної групи. Результати дослідження. Результати дослідження показали, що більшість учнів мають позитивне ставлення до уроків фізичної культури, проте існує потреба у збільшенні часу на цей предмет та урізноманітненні видів фізичної активності. Виявлено, що мотивація учнів є багатогранною і залежить від віку та статі, а також від індивідуальних інтересів та потреб. Важливими факторами є зміцнення здоров’я, покращення настрою, розвиток спортивної будови тіла та соціальна взаємодія. Дослідження також виявило, що домашні завдання з фізичної культури не є поширеною практикою, а оцінювання досягнень учнів потребує вдосконалення. Учні надають перевагу оздоровчим та розвивальним завданням на уроках, а інтерес до розвитку фізичних якостей зростає з віком. Висновки. Отримані результати свідчать про необхідність індивідуалізованого підходу до фізичного виховання, який враховує мотиваційні потреби та інтереси різних груп учнів. Вдосконалення методів оцінювання та планування занять дозволить підвищити ефективність уроків фізичної культури та зробити їх більш цікавими для школярів.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-20

Як цитувати

Гаврилюк, В., Галаманжук, Л., & Левандовська, Л. (2025). Характеристика мотивації учнів основної школи до фізичної активності. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (30(1), 31–39. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2025-30(1).31-39