Дієвість авторської розробки у поліпшенні фізичних можливостей дівчат під час навчання у закладі вищої освіти

Автор(и)

  • Володимир Банах Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0903-5002

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2025-30(1).12-19

Ключові слова:

дівчата, персоналізація, університетське фізичне виховання, експеримент, організаційно-методичне забезпечення

Анотація

Підвищення результативності університетського фізичного виховання передбачає створення кожному здобувачеві персональної освітньої траєкторії. У зв’язку з цим актуалізується проблема персоналізації форм, засобів, параметрів навантаження на основі сталої генетично зумовленої ознаки здобувачів. Мета – встановити особливості вияву та зміни у фізичних можливостях дівчат при використанні авторської розробки у фізичному вихованні в закладі вищої освіти. Матеріал і методи дослідження. У дослідженні взяли участь 79 дівчат 17.2±0.8 років із торакальним і м’язовим соматотипами, які з його початком розпочали навчання в університеті та методом випадкової вибірки були розподілені на експериментальні й контрольні групи. Для діагностики соматотипу використали модифіковану методику Штефко-Островського. Необхідні дані одержували за допомогою загальновизнаних дослідниками рухових тестів. Вони дозволяли оцінити стан розвитку компонентів швидкісних, а також швидкісно-силових якостей, гнучкості, м’язової сили, різних видів координації, силової динамічної й аеробної витривалості. Параметри цих рухових якостей визначали у дослідних групах дівчат за результатами тестування на початку (вересень) та наприкінці (травень-червень) навчального року. Результати. На початку результати у дослідних групах дівчат певного соматотипу були практично однаковими, наприкінці такими: експериментальна група торакального типу – всі 11, м’язового – 10 показників фізичних можливостей поліпшились, у контрольних – тільки відповідно 2 та 1, але при погіршенні здатності до рівноваги. Крім цього, наприкінці 10 з усіх 11 показників були кращими в експериментальних групах, аніж у контрольних (р на рівні від 0.05 до 0.001), а частота рухів у всіх була практично однаковою. Висновки. Експериментальне організаційно-методичне забезпечення фізичного виховання дівчат протягом першого року навчання в університеті призвело до значно кращого результату, ніж традиційне.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-20

Як цитувати

Банах, В. (2025). Дієвість авторської розробки у поліпшенні фізичних можливостей дівчат під час навчання у закладі вищої освіти. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (30(1), 12–19. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2025-30(1).12-19