Стан стресостійкості та вияву морфофункціональних показників дівчат протягом першого року навчання у закладі ви щої освіти

Автор(и)

  • Володимир Банах Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка, м. Кременець, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-0903-5002
  • Геннадій Єдинак Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, м. Кам’янець-Подільський, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-6865-0099
  • Олена Клюс Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, м. Кам’янець-Подільський, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-4919-5323
  • Леся Галаманжук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, м. Кам’янець-Подільський, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-9359-7261
  • Лариса Балацька Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-7963-2726
  • Сергій Римар Кременецький медичний фаховий коледж імені Арсена Річинського, м. Кременець, Україна, Україна https://orcid.org/0009-0002-0925-582X
  • В’ячеслав Цимбалістий Подільський державний університет, м. Кам'янець-Подільський, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-0401-0292

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2024-29(2).76-82

Ключові слова:

здобувачі, вища освіта, стресостійкість, фізична активність, морфофункціонувальні показники, здоров’я

Анотація

Вивчення стану розвитку функціональних можливостей та стресостійкості здобувачів вищої освіти під час першого року навчання у закладі вищої освіти є дуже важливим для підвищення їх адаптаційних можливостей в аспекті готовності до різноманітних життєвих ситуацій і викликів. Мета дослідження – визначити стан стресостійкості та функціонування систем організму дівчат протягом першого року навчання у закладі вищої освіти. Методи дослідження: анкетне опитування (для аналізу стресостійкості здобувачів за методикою В. Щербатих), антропометрія, пульсометрія, спірометрія, динамометрія за стандартними методиками (для визначення індексу Руфф’є (ІР), силового (СІ), життєвого (ЖІ) індексів). Отримані дані у зазначених показниках щодо функціональних можливостей серцево- судинної, дихальної, м’язової систем організму опрацьовували адекватними методами математичної статистики. Результати дослідження. У більшості (79 %) дівчат виявили стрес, а це свідчить про їхню потребу в спеціальних методиках і фахових консультаціях щодо його зняття; тільки у 4.6 % дівчат були відсутні виразні ознаки стресу. Водночас з’ясували, що морфологічні показники дівчат відповідали нормі, проте функціональні показники відзначалися відмінним від достатнього рівнем. Це не сприяєформуванню у дівчат захисного механізму, особливо необхідного під час вияву стресових станів. Про зазначене свідчили такі дані: ІР склав 11.5 ± 0.5 у. о., тобто відповідав задовільному рівню,СІ знаходився  на нижчому від середнього рівні (46 ± 1.2 %), а ЖІ – на середньому (50 ± 1.2 мл·кг-1). Висновок: за використаними показниками психічний і фізичний стан дівчат під час першого року навчання у закладі вищої освіти є відмінним від необхідного, а це не сприяє  поліпшенню їхнього здоров’я,особливо в умовах підвищених можливостей стресу.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-27

Як цитувати

Банах, В. ., Єдинак, Г., Клюс, О., Галаманжук, Л., Балацька, Л., Римар, С., & Цимбалістий, В. (2024). Стан стресостійкості та вияву морфофункціональних показників дівчат протягом першого року навчання у закладі ви щої освіти. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (29(2), 76–82. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2024-29(2).76-82