Дослідження мотиваційної сфери спортсменів різної кваліфікації, які займаються веслуванням академічним

Автор(и)

  • Олена Міщак Придніпровська держана академія фізичної культури і спорту, м. Дніпро, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-5162-3174
  • Андрій Сергеєв Придніпровська держана академія фізичної культури і спорту, м. Дніпро, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-5628-7096
  • Володимир Астахов Придніпровська держана академія фізичної культури і спорту, м. Дніпро, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-3237-2688

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2023-28(2).102-108

Ключові слова:

веслування академічне, спортивна діяльність, психологія, мотивація, мотиви

Анотація

Розглянуто особливості формування мотивації у спортсменів різної кваліфікації, що займаються веслуванням академічним. Актуальність дослідження мотиваційної сфери спортсмена обумовлена зростаючим інтересом до психології особистості, а мотиваційна сфера є її ядром. Особистість спортсмена, його внутрішній світ, часто виявляється поза увагою спортивних фахівців і тому залишається маловивченою. Важливо зрозуміти, що спонукає людину до занять таким видом спорту, як академічне веслування. Важливо визначити, що необхідно зробити, для того щоб у спортсмена не зникла потреба займатися саме цим видом спорту тривалий час. Мета роботи – дослідити мотиваційну сферу спортсменів різної кваліфікації, а саме визначити домінуючі мотиви занять академічним веслуванням, виявити чинники, що впливають на мотивацію занять спортом і причини обрання, саме веслування академічного. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення літератури, опитування за методикою В. І. Тропнікова, інтерактивний метод дослідження інформаційних джерел, метод математичної статистики. Результати роботи. Було встановлено, що за своїм змістом мотиви спортсменів до занять веслуванням академічним дуже динамічні. В процесі спортивного вдосконалення вони змінюються і перетворюються під впливом різних обставин та взаємин з іншими спортсменами, оцінки власних дій і вчинків, а головне – цілеспрямованої виховної роботи тренера. Було визначено домінуючі мотиви у спортсменів, що займаються веслуванням академічним, встановлені основні мотиви приходу спортсменів саме до веслування академічного. Також визначено чинники, які вплинули на мотивацію занять веслуванням академічним. Висновки. Вивчені конкретні вікові особливості і відмінності мотивів у тих, хто займається весловим спортом. Визначені основні мотиви, які формують стійкий інтерес до занять веслуванням академічнім. Виявлені основні чинники, які спонукають молодих людей займатися саме цим видом спорту. Також визначені ключові чинники, на які тренеру слід звернути пильну увагу при підготовці юних спортсменів, а також висококваліфікованих веслярів.

Посилання

Borysova, O., Nahorna, V., Shutova, S., Mytko, A. (2019), “Modelni kharakterystyky psykhofiziolohichnoho stanu vysokokvalifikovanykh sportsmeniv u stresovii sytuatsii” [Model characteristics of the psychophysiological state of highly qualified athletes in a stressful situation]. Sports science and human health, No 1, pp. 4-9.

doi: 10.28925/2664-2069.2019 .1.1 [in Ukraine].

Voronova, V., Smoliar, I. (2020), “Osoblyvosti motyvatsii do zaniat sportom y unykh sportseniv” [Features of motivation to employments by sport of young sportsmen]. Theory and method of physical education and sport, No 1, pp. 110-116. [in Ukrainе].

Holovachov, M., Petrechuk, L., Kudriavtseva, V. (2019), “Statevi osoblyvosti psykholohichnoi adaptatsii ta sotsializatsii sportsmenivinvalidiv” [Sexual features of psychological adaptation and socialization of sportsmen-invalids]. Physical culture, sport and health of nation, Issue 7(26), pp. 32-37. [in Ukrainе].

Hryn, O. R. (2015), Psykholohichne zabezpechennia ta suprovid pidhotovky kvalifikovanykh sportsmeniv [Psychological support and support for the training of qualified athletes]. Olimp. literature, Kiyv.

p. [in Ukraine].

Dorofeeva, O., Yarinbash, C. (2016), “Osoblyvosti psykhoemotsiinoi pidhotovky sportsmeniv vysokoi kvalifikatsii” [Features of psihoemotsiynoi preparation of sportsmen of high qualification]. Sports Bulletin of the Dnieper Region, No 2, pp. 56-60. [in Ukrainе].

Korobeinikov, H. V. (2013), Otsiniuvannia psykhofiziolohichnykh staniv u sporti [Assessment of psychophysiological states in sports]. LSUFK, Lviv. 312 p. [in Ukraine].

Korobeinikov, H. V., Korobeinikova, L. H., Mishchenko, V. S., Kharkovliuk-Balakina, N., Ivashchenko, O. O., Dudnyk, O. K. (2018), “Otsinka psykhofiziolohichnoho stanu u bortsiv vysokoi kvalifikatsii v umovakh trenuvalnykh navantazhen za neirodynamichnymy kharakterystykamy” [Assessment of the psychophysiological state of highly qualified wrestlers under conditions of training loads according to neurodynamic characteristics]. Bulletin of Odessa National

University. Biology, 23-2(43), pp. 139–148. doi:10.18524/2077-1746.2018.2(43).147001. [in Ukraine].

Korobeinykov, H., Prystupa, Y., Korobeinykovа, L., Briskin, Y. (2013), Otsinyovannya psihofiziologichnogo state at sportsmen [Evaluation of the psihofiziologic state at sportsmen]. LSUFK, Lviv. 312 p. [in Ukrainе].

Kosynskyi, E. (2019), “Samootsinka stanu zdorovia studentiv i yikh motyvatsiia do zaniat fizychnym vykhovanniam” [Self-appraisal of the state of health of students and their motivation to employments by physical education]. Young sporting science of Ukraine, Vol. 15, pp. 106-109. [in Ukrainе].

Nikolaiev, S., Nikolaiev, Y., Hrebnik, O. (2019), “Riven rozvytku psykho-fiziolohichnykh osoblyvostei studentiv vyshchykh zakladiv osvity” [Level of development of psihofiziologichnih features of students of higher establishments of education]. Physical education, sport and culture of health in modern society, Vol. 3(47), pp. 48-53. [in Ukrainе].

Lukovska, O., Kryshen, V., Holovachov, M., Petrechuk, L. (2018), “Kharakterystyka stanu psykhoemotsiinoi sfery paralimpiitsiv i deflimpiitsiv za rezultatamy psykholohichnoho testuvannia” [Description of the state of psihoemotsiynoi sphere of paralimpiytsiv and deflimpiytsiv as a result of the psychological testing]. Sports Bulletin of the Dnieper Region, Vol. 31, pp. 282-285. [in Ukrainе].

Oliinyk, N. A., Voitenko, S. M. (2020), Psykholohichni osoblyvosti sportyvnoi diialnosti [Psychological features of sports activities]. VNAU, Vinnytsia. 240 p. [in Ukraine].

Platonov, V. M. (2015), Systema podhotovky sportsmenov v olympyiskom sporte. Obshchaia teoryia y ee praktycheskye

prylozhenyia. [The system of training athletes in Olympic sports. General theory and its practical applications]. Olymp. literature, Kyiv, The book 1. 680 p. [in Ukraine].

Podshyvailov, F. (2015), Motyvatsiyna sfera osobystosti [Motivational sphere of the personality]. Institute of the gifted child, Kyiv. 55 p. [in Ukrainе].

Porubai, S. (2018), “Deiaki pytannia psykholohichnoi pidhotovky sportsmeniv” [Some questions of psychological preparation of sportsmen]. Modern problems of sports and physical education in the Dnieper region, No 2, pp. 16-18. [in Ukrainе].

Prykhodko, V., Sheviakov, O., Maikova, t. (2019), “Vid spriamovanoi na indyvidualnist do osobystisne – oriientovanoi praktyky – resurs yakisnoho onovlennia systemy pidhotovky” [From directed on individuality to personality – the oriented practice – resource of high quality update of the system of preparation]. Sports Bulletin of the Dnieper Region, No 2, pp. 37-49. [in Ukrainе].

Shaboltas, A. (2014), Motyvy zaniat sportom [Motives for doing sports]. Olym. literature, Kiyv. 189 p. [in Ukrainе].

Shynkaruk, O. (2013), “Olimpiiska pidhotovka sportsmeniv v Ukraini: problemy i perspektyvy” [Olympic preparation of sportsmen in Ukraine: problems and prospects]. Sports Bulletin of the Dnieper

Region, No 1, pp. 82-86. [in Ukrainе].

Shynkaruk, O., Yakovenko, O., Tkachenko, N., Maslak, V. (2016), “Zastosuvannia pedahohichnykh tekhnolohii v protsesi vidboru ta oriientatsii pidhotovky sportsmeniv” [Application of pedagogical technologies in the process of selection and orientation of preparation of sportsmen]. Bulletin of Zaporizhzhya National University. Physical education and sport, No 2, pp. 14-17. [in Ukrainе].

Khurtenko, O., Bortun, B. (2019), “Strukturni osoblyvosti formuvanniamotyvatsii do zaniat sportom sportsmeniv” [Structural features of forming of motivation to employments by sport of sportsmen].

Theory and practice of modern psychology, No 2, pp. 119-123. [in Ukrainе].

Borysiuk, Z., Błaszczyszyn, M., Piechota, K., Balko, S., Waśkiewicz, Z. (2022). EMGstructure, ground reaction forces as anticipatory indicators of the fencing lunge effectiveness. Archives of Budo, 18, 13-22.

Chalikavada, R. (2022). The association between neighborhood walkability and after-school physical activity in Australian

schoolchildren. Health promotion journal of Australia, 32(2), 182-188.

Clancy, R., Herring, M., Maclntyre, N. (2016). A reviw of competitive sport motivation research. Sport Exerc, 27, 232-242.

doi:10.1016/j. psychsport. 09.003

Janicijevic, D., Garcia-Ramos, A. (2022). Feasibility of Volitional Reaction Time Tests in Athletes: A Systematic Review. Motor Control, 26(2), 291–314. – URL: https://doi.org/10.1123/mc.2021-0139

Kalikakis, G. (2021). Learn to Jet Ski: A Simple Guide to Jet Skiing. JetSki Safaris, Monday, 22 March.

O’sullivan, D. M., Jeong, H. S, Won, H. J. (2022). Functional Reaction Times of a Simulated Blocking Test among Para Taekwondo Athletes. Healthcare (Switzerland), 10(7), 1231. – URL: https://doi.org /10.3390/healthcare10071231

Quinzi, F, Modica, M., Berchicci, M., Bianco, V., Perri R.L, Di Russo,F. (2022). Does sport type matter? The effect of sport

discipline on cognitive control strategies in preadolescents. International Journal of Psychophysiology, 177, 230–239.

https://doi.org/10.1016/j. ijpsycho.2022.05.016

Panther, R. (2023). Bumblebees on water skis. Usborne cat ang. 24 p.

Riiser, K. (2016). Physical activity in young schoolchildren in after school programs. Journal of School Health, 89.9, 752-758.

Tomic, L., Janicijevic, D., Nedeljkovic, A., Leontijevic, B., García Ramos, A. (2021). Reliability and sensitivity of reaction time

measurements during quasi-realistic soccer situations. Motor Control,5(3), 491–501. – URL: https://doi.org/10.1123/MC.2021-0002

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-06

Як цитувати

Міщак, О. ., Сергеєв, А. ., & Астахов, В. . (2023). Дослідження мотиваційної сфери спортсменів різної кваліфікації, які займаються веслуванням академічним. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (28(2), 102–108. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2023-28(2).102-108