Динаміка функціональних характеристик дівчат при реалізації різного організаційно-методичного забезпечення фізичної активності в академії

Автор(и)

  • Віктор Слюсарчук Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0455-5332
  • Дмитро Совтисік Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3893-2930
  • Сергій Андреєв Заклад вищої освіти «Подільський державний університет», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6346-5273
  • Микола Прозар Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0833-9685
  • Сергій Степанков Заклад вищої освіти «Подільський державний університет», Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3957-7635
  • В’ячеслав Цимбалістий Заклад вищої освіти «Подільський державний університет», Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0401-0292
  • Сергій Бабюк Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1762-5555

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2023-28(1).59-65

Ключові слова:

дівчата, військова академія, функціональні характеристики, дієвість експериментальної розробки

Анотація

За інформацією різних джерел особливої актуальності сьогодні набуває проблема здійснення дівчатами фізичного саморозвитку під час навчання у військовій академії. Мета дослідження – встановити дієвість експериментального чинника та традиційного підходу у фізичному вихованні дівчат на поліпшення фізіологічних характеристик протягом останнього року навчання у військовій академії. Матеріал і методи дослідження. Проведення дослідження передбачало використання таких методів: аналізу, систематизації, педагогічного експерименту, медико-біологічних та математичної статистики. Було використано дані, одержані у дівчат – молодих офіцерів, які на початку експерименту розпочали навчання в академії і використовували експериментальну розробку, а також дівчат, які використовували традиційний підхід до організації, формування і реалізації змісту фізичної активності. Результати. Після занять протягом одного навчального року з використанням визначених чинників виявили розбіжності в їхній дієвості. Так, в експериментальній групі значення всіх досліджуваних показників поліпшились у межах 1.5-23.1 %; найбільшим приростом відзначалася життєва ємність легень, артеріальний тиск залишався на рівні вікової норми. У контрольній групі до останніх належав також артеріальний тиск, силовий індекс та індекс Робінсона. Дослідили їхню відмінність від вищезазначених. Зокрема, на досягнутому рівні залишився вияв систолічний тиск, силовий індекс та індекс Робінсона, приріст інших був у межах 0.2-12.1 %, а найбільшим відзначалася життєва ємність легень. При порівнянні результатів наприкінці виявили, що п’ять (частоту пульсу, індекси: життєвий, силовий, Руфф’є, Робінсона) з усіх восьми в експериментальній групі були кращими, ніж у контрольній; значення решти трьох характеристик були практично однаковими. Висновок. Експериментальна розробка має високу дієвість в поліпшенні функціональних характеристик дівчат – майбутніх офіцерів. Доцільно використовувати пропоновану розробку в практиці фізичного виховання дівчат під час навчання у військовій академії.

Посилання

Boychuk, Y. Iedynak, G., Galamanzhuk, L. Klyus, O., Skavronskiy, O. (2019), “Doslidzennya interesu studentok do rozvytky fizychnyh yakostey pedagogichnymy zasobamy“ [Research of students’ interest in the development of physical qualities by pedagogical means]. Bulletin of Kamyanets-Podilskyi Ivan Ogiienko National University. Physical Education, Sports and Human Health, Issue 13, pp. 29–34. doi: 10.32626/2227–6246.2019–13.29–33. [in Ukraine].

Galamanzhuk, L. L., Iedynak, G. A. (2019), Osnovy naukovykh doslidzhenʹ [Fundamentals of scientific research]. Drukarnya Ruta LLC, Kamyanets-Podilsky. 154 p. [in Ukraine].

Hnydyuk, O. P. (2015), “Pedahohichni umovy pidhotovky maybut nikh ofitseriv-prykordonnykiv do fizychnoho samovdoskonalennya” [Pedagogical conditions of preparation of future officers-frontier guards to physical self-improvement] : abstract of the dissertation for the sciences degree of сand. pedagogical sciences : 13.00.04 Nat. State Academy. Border Guard Service of Ukraine named after Bohdan Khmelnytsky. Khmelnytsky, 20 p. [in Ukraine].

Iedynak, G. A., Galamanzhuk, L. L., Marchuk, V. M. (2019), “Vnutrishni chynnyky studentiv medychnoho koledzhu do zdiysnennya fizychnoyi aktyvnosti“ [Internal factors of medical college students before physical activity]. Bulletin of the Taras Shevchenko National University «Chernihiv Collegium» (Series: Pedagogical Sciences), Vol. 3 (159), pp. 41–46. doi: 10.5281/zenodo.3475729 [in Ukraine].

Iedynak, G., Galamanzhuk, L., Mysiv, V., Zubal, M., Klyus, O. (2021), Somatotypy ta fizychnyy stan ditey i molodi [Somatotypes and physical condition of children and youth]. «Drukarnia Ruta» LLC, Kamianets-Podilskyi. 408 p.

Zanyuk, S. S. (2002), Psykholohiya motyvatsiyi [Psychology of motivation]. Lybid, Kyiv. 304 p. [in Ukraine].

Maslow A. (2008), Motyvatsiya ta osobystistʹ. [Motivation and personality]. –– URL: https://samoosvita.in.ua/abraham-masloumotyvatsiya-i-osobystist-korotkyj-zmist-knygy/ [in Ukraine].

Melnikov, A. V. (2020), “Teoretychni ta metodychni zasady pidhotovky maybutnikh ofitseriv-prykordonnykiv do fizychnoho vykhovannya osobovoho skladu” [Theoretical and methodical bases of preparation of future officers-frontier guards to physical education of personnel] : abstract of the dissertation for the sciences degree of doctor pedagogical sciences : 13.00.04 Nat. State Academy. Border Guard Service of Ukraine named after Bohdan Khmelnytsky. Khmelnytsky. 20 p. [in Ukraine].

Profesiynyy samorozvytok maybutnʹoho fakhivtsya [Professional self-development of the future specialist] (2011) / Ed. V. A. Kovalchuk. ZhSU named after I. Franko, Zhytomyr. 204 p. [in Ukraine].

Psykholoho-pedahohichni osnovy protsesu samotvorennya osobystosti [Psychological and pedagogical foundations of the process of self-creation of personality] (2015) / Ed. L. Z. Serdyuk, T. M. Yablonskaya, I. V. Danyliuk,O. I. Penkova, N. D. Volodarskaya [etc.]. Pedagogical Thought, Kyiv. 197 p. [in Ukraine].

Psykhofiziolohichni zakonomirnosti profesiynoho samozdiysnennya osobystosti [Psychophysiological regularities of professional self-realization of the personality] (2015) / O. M. Kokun, V. V. Klimenko, O. M. Korniyaka, O. R. Malkhazov [etc.]. Pedagogical Thought, Kyiv. 297 p. [in Ukraine].

Romanchuk, S. V., Boyarchuk, O. M. (2008), Fizychna pidhotovka zhinochoho kontynhentu Zbroynykh Syl Ukrayiny [Physical training of the female contingent of the Armed Forces of Ukraine]. ZhVI NAU, Zhytomyr. 160 p. [in Ukraine].

Romanchuk, S. V. (2015), “Tekhnolohiya samoosvity v haluzi fizychnoyi pidhotovky ta sportu komandyriv kursant·sʹkykh pidrozdiliv vyshchykh viysʹkovykh navchalʹnykh zakladiv” [Technology of self-education in the field of physical training and sports of commanders of cadet units of higher military educational institutions]. Physical education, sports and health culture in modern society, No. 3(31), pp. 163-167. [in Ukraine].

Shimanovych, I. V. (2008), “Formuvannya v maybutnikh uchyteliv potreby v profesiynomu samovykhovanni“ [Formation of the need for professional self-education in future teachers] : abstract of the dissertation for the sciences degree of сand. pedagogical sciences : 13.00.04 Classic. private un-t. Zaporozhye. 20 p. [in Ukraine].

Shiyan, B. M., Iedynak, G. A., Petryshyn, Yu. V. (2012), Naukovi doslidzhennya u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Scientific research in physical education and sports]. PE Oyum Publishing House, Kamianets-Podilsky. 280 p. [in Ukraine].

American College of Sport Medicine (2017). Physical activity in children and adolescents. – URL: https://www.acsm.org/docs/defaultsource/brochures/physical-activity-in-children-and-adolescents.pdf

Banah, V., Iedynak, G. (2021). Status and some prospects of the organization of physical education in higher education institutions. Pedagogy and Psychology of Sport, 7(2), 114-121. doi: http://dx.doi.org/10.12775/PPS.2021.07.02.009 ; https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PPS/article/view/PPS.2021.07.02.009 https://zenodo.org/record/5057492

Bar-Or, O., Rowland, T. W. (2004). Pediatric Exercise Medicine: from physiologic principles to health care application. Champaign, IL: Human Kinetics.

Bradley, C., Nindl, B. C., Jones, B. H., Van Arsdale, S. J., Kelly, K., Kraemer, W. J. (2016). Operational Physical Performance and Fitness in Military Women: Physiological, Musculoskeletal Injury, and Optimized Physical Training Considerations for Successfully Integrating Women Into Combat-Centric Military Occupations. Military Medicine, 181 (Suppl. 1), 50-62.

Brian, T. (2021). Professional and personal development through lifelong learning. – URC: https://www.briantracy.com/blog/business-success/the-pursuit-of-mastery-and-lifelong-learning-personal-development-hard-work/ – (Last accessed: 11.03.2021).

Coimbra, M., Cody, R., Kreppke, J-N., Gerber, M. (2021). Impact of a physical education-based behavioral skill training program on cognitive antecedents and exercise and sport behavior among adolescents: а cluster-randomized controlled trial. Physical Ed. and Sport Pedagogy, 26(1), 16-35. – URL: https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1799966

Larkin, C. P. (2010). Combat fitness a concept vital to national defense. Hampton, VA: National Defense University, Joint Forces Staff College.

Maclin-Akinyemi C., Krukowski R., Kocak M., Talcott G. W., Beauvais A., Klesges R. C. (2017). Motivations for Weight Loss Among Active Duty Military Personnel. Military Medicine, 182. doi: 9/10:e1816,2017

Martin, L. C. and Lopes, C. S. (2013). Rank, job, stress psychological distress and physical activity among military personel. BMC Public Health, 13, 716-718.

Melnykov, A., Rybak, L. (2017). Formation of the motivational and value component of future border guard officers’ readiness for physical education of personnel. J of Education, Health and Sport, 7(12), 665-675. doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2544196

Milliken, C. S., Auchterlonie, J. L., Hoge, C. W. (2007). Longitudinal assessment of mental health problems among active and reserve component soldiers returning from the Iraq war. JAMA, 298(18), 2141-2148.

Ntoumanis, N., Standage, M. (2011). Motivation in physical education classes: а self-determination theory perspective. Theory and Research in Education, 7(2), 194-202.

Shogren, K. A. (2011). Culture and self-determination: A synthesis of the literature and directions for future research and practice. Career Development for Exceptional Individuals, 34, 115-127. doi: 10.1177/0885728811398271

Silverman, M. N. & Deuster, P. A. (2014). Biological mechanisms underlying the role of physical fitness in health and resilience. Interface Focus, Oct. 6, 4(5), 2014-2040; doi: 10.1098/rsfs.2014.0040

Sliusarchuk, V., Iedynak, G. (2015). Physical education of future woman-officers of the state border service for formation of readiness to physical self-development at academy education as a pedagogical problem. Journal of Education, Health and Sport, 5(7), 690-698. doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2539671

Sliusarchuk, V. (2016). Physical self-development of female future officers as component physical education at the military academy. Journal of Education, Health and Sport, 6(6), 722-733. doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.4592962

Sliusarchuk, V. (2016). Physical self-development in the professional activities of female future officers of paramilitary formations. Journal of Education, Health and Sport, 6(10), 912-921. doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.4593083

Sokołowski, M. (2014). Morfofunkcjonalne i zdrowotne charakterystyki kandydatów do służby wojskowej w korpusie oficerów i podoficerów wojsk lądowych. Warszawa: Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury fizycznej Sekcja Kultury fizycznej w wojsku w Warszawie.

Testy sprawnościowe do Wojska (2020): Plan Treningow; https://damianeiro.pl/wp-content/uploads/2020/02/Trening--przygotowuj%C4%85cy-do-test%C3%B3w-sprawno%C 5%9Bcio-wych-do-Wojska-Polskiego.pdf

Tileston, D. W. (2010). What every teacher should know about student motivation. 2-nd ed. New-York, NY: Corwin Press.

Vincent, W. J. (2005). Statistic in kinesiology. Champaign: Human kinetics.

Vogt, D., Vaughn, R., Glickman, M. E., et al. (2011). Gender diferences in combat-related stressors and their association with post-deployment mental health in a nationally representative sample of US OEF/OIF veterans. J Abnorm Psychol, 120(4), 4797-4806.

Wilmore, J. H., Costill, D. L., Kenney, L. W. (2022). Physiology of sports and exercise. 5th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

Wuest, D. A., Bucher, C. A. (2005). Foundations of Physical Education and Sport. Mosby: Year Book Inc.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-12

Як цитувати

Слюсарчук, В., Совтисік, Д., Андреєв, С., Прозар, М., Степанков, С., Цимбалістий, В., & Бабюк, С. (2023). Динаміка функціональних характеристик дівчат при реалізації різного організаційно-методичного забезпечення фізичної активності в академії . Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (28(1), 59–65. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2023-28(1).59-65