Ефективність використання дівчатами баскетболу 3х3 під час фізичного виховання в закладі вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2022-26.129-134Ключові слова:
спортивні ігри, баскетбол 3х3, інтерес, дівчата, рухова активність, фізичне вихованняАнотація
Оптимізація рухової активності у закладах вищої освіти є актуальним питанням сьогодення, яке тісно пов’язане з організацією й змістом фізичної культури. Мета дослідження – вивчити інтерес дівчат до занять баскетболом 3х3 та науково обґрунтувати його ефективність Матеріал і методи дослідження. Для вирішення поставлених завдань використовували відповідний комплекс методів дослідження, що входили до складу таких груп: загальнонаукових (аналіз, порівняння, узагальнення); соціологічних (письмове опитування), математичної статистики. Було залучено 160 здобувачів вищої освіти, а саме: Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка з педагогічного факультету (n-20 дівчат), факультету іноземної філології (n-20), природничо-економічного факультету (n-20 дівчат), історичного факультету(n-20 дівчат);Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича з інституту хімії, біології та біоресурсів (n-25 дівчат), економічного факультету (n-25), географічного факультету (n-30 дівчат). Анкета була розроблена для одержання інформації, що стосувалася досліджуваної проблеми. Опитування проводилось на першому занятті перед початком вивчення практичного матеріалу в першому семестрі з виконанням положень Гельсінської декларації про медичні дослідження за участі людини. Результати. Виявили, що дівчатам подобається грати в командних видах спорту 86 %. Найбільшу перевагу вони віддають спортивній грі: волейбол – 77.2 %, баскетбол – 15 %, футбол – 11 %, баскетбол 3х3 – 5.5 %, не грають у жодному командному виді спорту – 8.3 %. Визначили, що 54 % опитуваних мають бажання навчитись грати у баскетбол 3х3. Висновки. Головною умовою оптимізації фізичної активності в закладах вищої освіти є врахування інтересу, а також впровадження нових цікавих видів рухової діяльності. Найбільшою популярною грою серед дівчат залишаються традиційні види спорту, проте вони виявляють інтерес до занять баскетболом 3х3, а основна причина їх зацікавлення – «можливість весело провести вільний час» – 66 %, «зацікавленість до нового виду спорту» – 61 %, «це активна гра, що покращує стан здоров’я» – 55.5 %, «можна легко знайти команду для гри» – 11 %. Ураховуючи проведений аналіз відповідей ми ще раз підтвердили той факт, що баскетбол 3х3 як засіб фізичного виховання може використовуватись у ЗВО лише фрагментарно, зокрема під час вивчення основної теми занять, а саме «баскетбол», проте як додаткове заняття у вигляді спортивної секцій баскетболу 3х3 може проводитись за добровільним вибором студента.
Посилання
Благій О., Ячнюк М., Березовський В. Аналіз підходів щодо залучення студентської молоді до оздоровчо-рекреаційної діяльності. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2018. Вип (30). С. 37-41.
Бойко В. Сучасні підходи до модернізації навчально- виховного процесу з фізичного виховання в закладах вищої освіти. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2017. Вип (27). С. 34-38.
Галаманжук Л. Л., Єдинак Г. А. Деякі чинники, що визначають фізичну активність студентів педагогічного факультету, віднесених за станом здоров’я до спеціальної медичної групи. Вісник КПНУ імені Івана Огієнка. 2017. С. 87-94.
Гопей М. М. Інформаційно – модульна програма «баскетбол 3х3» в практиці фізичного виховання дітей з вадами слуху. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2021. № 1(129). С. 23-27.
Єдинак Г. А., Кубай Г., Мисів В., Галаманжук Л. Стан залучення студентів медичних коледжів до занять фізичними вправами в різних формах. Історичні, теоретико-методичні, медико- біологічні аспекти фізичної культури і спорту : мат. наук.-пр. конф. 6–7 квітня, 2016 р., м. Чернівці. Чернівці : ЧНУ, 2016. С. 24-29.
Єдинак Г. А., Галаманжук Л. Л., Марчук В. М. Внутрішні чинники студентів медичного коледжу до здійснення фізичної активності. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2019. Вип. 3 (159). C. 41-46. (Серія: Педагогічні науки). DOI: 10.5281/zenodo.3475729.
Ільчишина В. В., Бондар А. А. Баскетбол 3х3 як перспективний напрямок розвитку спорту у закладах вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2019. Вип. №7 (115). С. 44-47. – Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26723
Клюс О., Прозар М., Балацька Л., Скавронський О., Петров А., Бережок С. Результати участі жіночої української збірної з баскетболу 3х3 протягом 2010-2021 років. Вісник Кам’янець- Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини 2022. Вип. № (24) С. 17-24. – Режим доступу: http://visnyk-sport.kpnu. edu.ua/article/view/256697/253729
Клюс О., Балацька Л., Кужель М., Скавронський О., Стасюк В. Сформованість інтересу здобувачів вищої освіти до занять стрітболом. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини 2022. Вип. № (25) С. 72-77. – Режим доступу: http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/265248/261279
Лаврін Г. Застосування нетрадиційних спортивних ігор у фізичному вихованні студентів. Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми розвитку спорту для всіх: досвід, досягнення, тенденції». 2019. С. 72-77. – Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/ bitstream/123456789/15281/1/19_Lavrin.pdf__
Лукавенко А. В., Єдинак Г. А. Диференційований підхід до покращення психофізичного стану першокурсників вищих навчальних закладів як проблема галузі фізичного виховання. Педагогіка, психологія та мед.-біол. проблеми фіз. вих. і сп. 2012. № 2. С. 66-70.
Мусієнко А. В., Цимбалюк Ж. О. Історичні аспекти розвитку баскетболу 3х3. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах. 2021. Вип. № (1). С. 59-63.
Первухіна С., Гакман А, Медвідь А, Вілігорський О., Прекурат О. Формування мотивації до занять фізичним вихованням студентів вищих освітніх закладів засобами баскетболу. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць. 2019. Вип. 8 (27). С. 25-30.
Сушко Р. О. Теоретико-методичні основи розвитку спортивних ігор в умовах глобалізації : автореф. дис. … доктора наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.01 НУФВСУ. Київ, 2018. 40 с.
Чуча Н. І., Чуча Ю. І., Ширяєва І. В. Баскетбол 3х3 як засіб фізичного виховання студентів. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах. 2021. (1). С. 79-82.
Шинкарук О. А., Мітова О. О. Система контролю підготовки початківців у командних спортивних іграх: проблемні питання та сучасні підходи. Спортивний вісник Придніпров’я. 2017. № 1. С. 105-112.
Юрчишин Ю., Галаманжук Л., Єдинак Г. Ефективність використання сучасних інформаційних засобів у залученні молоді до оздоровчої рухової активності. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2017. Вип. 27-28. С. 350-356.
Яцковський В., Мельник В., Гнатчук Я. Показники для контролю змагальної діяльності кваліфікованих спортсменів у стрітболі. Спортивна наука України. 2018. Вип. №5 (87). С. 32-38.
Яцковський В., Мельник В., Кудріна Н., Гнатчук Я. Удосконалення техніко-тактичних підготовки кваліфікованих спортсменів у стрітболі : перспективи досліджень. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. №2 (108). С. 186-191.
Яцковський В. Контроль показників спеціальної підготовленості та змагальної діяльності у стрітболі. Молода спортивна наука України. 2019. Т. 1. С. 29-30.
Annenkova, S.V., Panachev, V.D., Opletin, A.A., Zelenin, L.A., Legotkin, A.N., Kusykova, R.F., & Ponomarev, N.L. (2021). Influence of the adaptive physical training and sports on socialization of the individuals with limited physical abilities. Journal of Human Sport and Exercise, 16(4), 1746-1757. https://doi.org/10.14198/ jhse.2021.16.Proc4.21
Astha, R. (2011). The effects of rhythmic activity on selected physiological and physical fitness profile of school going girl’s. Journal of Physical Education and Sport, 11(3), 267-276.
Banah, V., Iedynak, G. (2021). Status and some prospects of the organization of physical education in higher education institutions. Pedagogy and Psychology of Sport. 7(2), 114-121. DOI https:// zenodo.org/record/5057492
Bar-Or, O., Rowland, T. W. (2004). Pediatric Exercise Medicine: from physiologic principles to health care application. Champaign, IL: Human Kinetics
Carlos, M., Daniel, a. M., Marques., M. (2012). Physical fitness in prepubescent children: an update. Journal of Physical Education and Sport, 12(14), 445- 457. doi: 10.7752/jpes. 2012.04066
Cachón-Zagalaz, J., Sánchez-Zafra, M., Lara-Sánchez, A., Zagalaz- Sánchez, M.L., & Shmatkov, D. (2020). Study on the relationship between physical activity and the development of professional competence: Findings from a study in Ukraine. Journal of Human Sport and Exercise, 15(3), 591-607. doi: https://doi.org/ 10.14198/ jhse.2020.153.10
D’Anna, C., Mucci, M., & Vastola, R. (2021). Perceived motor competence and self-efficacy in children: Competitive sports vs sedentary lifestyle. Journal of Human Sport and Exercise, 16(4), 889-901. https://doi.org/10.14198/jhse.2021. 164.12
Dick, F. W. (2007). Sports training principles, 5th ed. London: A & C Black.
Di Tore, P. A., Schiavo, R., D’isanto, T. (2016). Physical education, motor control and motor learning: theoretical paradigms and teaching practices from kindergarten to high school. Journal of Physical Education and Sport, 16(4), 1293-1297. doi: 10.7752/ jpes.2016.04205
Galamandjuk, L., Prozar, M., Stasjuk, I., Bakhmat, N., Iedynak, G., Kljus, O., Guska, M., Dokuchina T. (2017). Physiological characteristics and physical fitness of girls at the beginning of classes at the volleyball sports school. Journal of Physical Education and Sport. Vol. 17. 2467-2471. https://doi:10.7752/ jpes. 2017.04276
Griban, G., Dzenzeliuk, D., Dikhtiarenko, Z., Yeromenko, E., Lytvynenko, A., Otravenkoa, O., Semeniv, B., Prystynskyi, V., & Prontenko, K. (2021). Influence of Sambo Wrestling Training on Students’ Physical Fitness. Sport Mont, 19 (1), 89- 95. doi: 10.26773/smj.210219
Haryono, I. R., Maurice, D., & Prastowo, N. A. (2019). Incidence rate and patterns of sport injury among college students. Sport Mont, 17(3), 53-57. doi: 10.26773/smj.191007
Jaime-Gil, J.L., Callejas-Cuervo, M., & Monroy-Guerrero, L.A. (2021). Basic gymnastics program to support the improvement of body stability in adolescents. Journal of Human Sport and Exercise, 16(3proc), 1063-1074. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.16. Proc3.24
Klymovych, V., Oderov, A., Romanchuk, S., Lesko, O., & Korchagin, M. (2019). Motivation of Forming Students’ Healthcare Culture on Principles of Interdisciplinary Integration. Sport Mont, 17(3), 79- 83. doi: 10.26773/smj.191017
López-Castedo, A., Domínguez-Alonso, J., & Portela-Pino, I. (2018). Predictive variables of motivation and barriers for the practice of physical exercise in adolescence. Journal of Human Sport and Exercise, 13(4), 907-915. doi:https:// doi.org/10.14198/ jhse.2018.134.17
Miyawaki, C., Ohara, K., Mase, T., Kouda, K., Fujitani, T., Momoi, K., Kaneda, H., Murayama, R., Okita, Y., & Nakamura, H. (2019). The purpose and the motivation for future practice of physical activity and related factors in Japanese university students. Journal of Human Sport and Exercise, 14 (1), 61-74. doi:https:// doi.org/10.14198/jhse.2019.141.05
Thomas, P. O., Selling streetball: racialized space, commercialized spectacle, and playground basketball. Critical Studies in Media Communication. 2017. Vol. 34, Issue 1, 94-100. doi: 10.1080/15295036.2016.1266681
Vukasevic, V., Mitrovic, M., & Masanovic, B. (2020). A comparative study of motor ability between elite basketball players from different regions. Sport Mont, 18(1), 3-7. doi: 10.26773/ smj.200201
Yarin-Achachagua, A.W., Soria-Villanueva, L.M., Tejada-Mendoza, M.A., & Arista-Huaco, M.J. (2021). Physical condition and eating habits in Physical Education students. Journal of Human Sport and Exercise, 16(3proc), 988-995. https://doi.org/10.14198/ jhse.2021.16.Proc3.15
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.