Регуляція сенсоморного реагування здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами в процесі інклюзивного фізичного виховання

Автор(и)

Ключові слова:

здобувачі вищої освіти, особі освітні потреби, інклюзія, фізичне виховання, сенсомоторна реакція, психофізіологічні функції

Анотація

Мета статті – виявити ефективність впливу інклюзивного фізичного виховання здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами на розвиток сенсоморної реакції. Використані методи дослідження: аналіз, синтез, систематизація, узагальнення даних науково-методичної та спеціальної літератури, системно-функціональний аналіз, педагогічний експеримент, педагогічне тестування, математичні методи обробки цифрових масивів. Результати. За результатами пошукової діяльності одержали дані, що свідчать про таке. Установлено позитивні зміни у показниках студентів експериментальної групи за всіма досліджуваними параметрами сенсомоторного реагування, які засвідчують покращення функціонального стану центральної нервової системи у здобувачів вищої освіти експериментальної групи після закінчення експерименту. Наслідком цілеспрямованої корекції інклюзивного фізичного виховання здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами стало те, що позитивна динаміка коефіцієнту розумової працездатності по закінченні дослідження у студентів експериментальної групи перебувала в межах до 15 %. За інтегративною оцінкою усіх досліджуваних параметрів можна стверджувати, що після закінчення експерименту спостерігається загальна тенденція до зростання результатів виконання тестових завдань, які у переважної більшості студентів експериментальної групи (63,4 %) були на середньому рівні. Висновки. Підсумки проведеного дослідження, дають підстави висновку щодо можливості цілеспрямованої корекції засобами інклюзивного фізичного виховання стану сенсомоторної реакції та її компонентів, а відтак комплексно впливають на покращення основних показників психофізіологічних функцій: підсумкові дані емпіричного експерименту засвідчили дієвість упроваджених новацій у інклюзивне фізичне виховання студентів з особливими освітніми потребами.

Посилання

Myronova, S. P., Platash, L. B. (2021), Instytutsiini ta osobystisni aspekty vprovadzhennia v Ukraini [Institutional and personal aspects of implementation in Ukraine]. Technodruk, Chernivtsi. 352 p. [in Ukraine].

Makarchuk, M. Yu., Kutsenko, T. V., Kravchenko, V. I., Danylov, S. A. (2011), Psykhofiziolohiia [Psychophysiology]. OOO Interservis, Kyiv. 329 р. [in Ukraine].

Anson, J. G. (2013). Alternative Tests and Explanations for the Complexity Effects on Simple Reaction Time. Journal of Motor Behavior, 14(3), 228-246. https://doi.org/10.1080/00222895.1982.1 0735276

Iedynak, G., Galamandjuk, L., Ivashchenko, V., Stasjuk, I., Guska, M., Prozar, M., Mazur, V., Sliusarchuk, V. (2017). Psychosocial aspects of improving physical activity of children with chronic diseases. Journal of Physical Education and Sport, 17(3), 1186-1891. https://doi. org/:10.7752/jpes.2017.03183

John, L. (2007). Andreassi Psychophysiology: Human Behavior and Physiological Response. Psychology Press, 575 р.

Macoun, S. J., Kerns, K. A. (2016). Evidence of motor-control difficulties in children with attention deficit hyperactivity disorder, explored through a hierarchical motor-systems perspective. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 38(2), 183-196. https:// doi.org/10.1080/13803395.2015.1094028

Morley, D., Bailey, R., Tan, J., Cooke, B. (2005). Inclusive physical education: teachers’ views of including pupils with special educational needs and/or disabilities in physical education. Eur. Phys. Educ. Rev, 11, 84-107. https://doi.org/:10.1177/1356336X05049826

Overton, H., Wrench, А., Garrett, R. (2016). Pedagogies for inclusion of junior primary students with disabilities in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(4), 414–426. https://doi. org/10.1080/17408989.2016.1176134

Tant, M., Watelain, E. (2016). Forty years later, a systematic literature review on inclusion in physical education (1975-2015): a teacher perspective. Educ. Res. Rev, 19, 1-17. https://doi.org/: 10.1016/j. edurev.2016.04.002

Page, А., Anderson, J., Charteris, J. (2021). Including students with disabilities in innovative learning environments: a model for inclusive practices. International Journal of Inclusive Education, 3, 1-16. https:// doi.org/10.1080/13603116.2021.1916105

Hirata, S., Okuzumi, Н., Kitajima, Y., Hosobuchi, Т., Kokubun, М. (2013). Speed and accuracy of motor and cognitive control in children with intellectual disabilities. International Journal of Developmental Disabilities, 59(3), 166-178.

Henry, F. M. (2013). Influence of Motor and Sensory Sets on Reaction Latency and Speed of Discrete Movements. Research Quarterly. American Association for Health, Physical Education and Recreation, 31(3), 459-468. https://doi.org/10.1080/10671188.1960.10762053

Willingham, D. B. (1992). Systems of motor skill. Neuropsyehology of memory. 2nd ed. New York: Guilford Press.

Winnick, J., Por-retta, D.L. (eds.). (2017). Adapted physical education and sport. Champaign IL: Human Kinetics.

World Health Organization: https://www.who.int

Galamanzhuk, L., Iedynak, G. (2017), “Deyaki chynnyky, shcho vyznachayut fizychnu aktyvnist studentiv pedahohichnoho fakulʹtetu, vidnesenykh za stanom zdorovya do spetsialʹnoyi medychnoyi hrupy“ [Some factors determining the physical activity of students of the Faculty of Pedagogy assigned to a special medical group due to their health status]. Bulletin of Kamyanets-Podilskyi Ivan Ogiienko National University, pp 87-94. [in Ukraine]

Lukavenko, A. V., Іedynak, G. A. (2012), “Dyferentsiyovanyy pidkhid do pokrashchennya psykhofizychnoho stanu pershokursnykiv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv yak problema haluzi fizychnoho vykhovannya“ [Differentiated approach to improving the psychophysical condition of first-year students of higher educational institutions as a problem in the field of physical education]. Pedagogy, psychology and medical biology. problems of physical education and sports, 2, pp. 66-70. [in Ukraine]

Yurchyshyn, Yu., Galamanzhuk, L., Iedynak, G. (2017), “Efektyvnist vykorystannya suchasnykh informatsiynykh zasobiv u zaluchenni molodi do ozdorovchoyi rukhovoyi aktyvnosti“ [The effectiveness of using modern informational tools in involving young people in healthy physical activity]. Bulletin of the Carpathian University. Physical Education, Issue 27-28, pp. 350-356. [in Ukraine].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-12

Як цитувати

Блавт, О. ., Андреєв, С. ., Ліщук, В. ., & Степанков, С. . (2022). Регуляція сенсоморного реагування здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами в процесі інклюзивного фізичного виховання. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (26), 123–128. вилучено із http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/268811