Акмеологічна компетентність бакалаврів фізичної культури

Автор(и)

  • Тетяна Мицкан Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна http://orcid.org/0000-0002-4164-2961
  • Геннадій Єдинак Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0002-6865-0099
  • Сергій Потапчук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0002-5512-9384

Ключові слова:

акмеологія, компетентність, мотивація, професійна самореалізація, фізична культура

Анотація

Розвиток педагога-професіонала з акмеологічних позицій можна представити як процес і результат системних перетворень особистості у визначених напрямках. Мета дослідження – оцінити сформованість акмеологічної компетентності бакалаврів фізичної культури на сучасному етапі. Матеріал і методи дослідження. Для виявлення мотивів вибору професії вчителя фізичної культури використовували методику Є. Ільїна; визначення потреби у самовдосконаленні здійснювали за методикою Ю. Орлова; встановлення здобувачами вищої освіти та вчителями за допомогою самооцінки рівня творчого потенціалу, розуміння акмеологічної компетентності і здатності до самоосвіти, а також самореалізації у професійній діяльності здійснювали методом письмового опитування, використовуючи розроблені анкети. Результати. Встановлено, що тільки 15,6 % опитаних здобувачів вищої освіти ставляться до своєї професiї «як до раз i назавжди визначеного», 80,4 % вважають, що професiю протягом життя можна змінити, отримати сумiжну спецiальнiсть, додаткову спеціалізацію. Відтак, 80,2 % мають бажання та планують з часом отримати сумiжнi професiї, 19,8 % не виявили бажання вчитися та здобувати додаткову спецiалiзацiю у відповідності до отриманої за дипломом квалiфiкацiї. Труднощі, що виникають у вчителів-початківців під час їх адаптації до самостійної професійної діяльності, специфіки та умов роботи в закладах середньої освіти у перші п’ять років є наступними: розв’язання завдань, пов’язаних із мотивацією учнів до уроків фізичної культури; вирішення конфліктних ситуацій; взаємодія з батьками; проведенням агітації та пропаганди здорового способу життя. Виявлено, що 23,5 % опитаних вчителів фізичної культури виявляє iнтерес до акмеспрямованого удосконалення та прагне оволодiти акмеологiчними методами. Спонукає їх до цього, в першу чергу, бажання кар’єрного зростання пiзнання та прагнення досягти поставленої мети. Висновок. Наявними є низка недоліків у підготовці бакалаврів фізичної культури, що свідчить про необхідність перегляду теоретико-методичних засад освітнього процесу, оновлення змісту, форм, методів для забезпечення акмеологічного комопненту професійної компетентності.

Посилання

Ажиппо О. Ю. Теоретичні й методичні засади підготовки майбутніх учителів фізичної культури до професійної діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах: дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Харківський пед.-університет ім. Г. Сковороди. 2013. 485 с.

Ареф’єв В.Г., Єдинак Г.А. Фізична культура в школі. Кам’янець Подільський: Абетка-НОВА, 2002. 383 с.

Галаманжук Л. Л., Єдинак Г. А. Основи наукових досліджень : навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня «Рута», 2019. 154 с.

Герцик М. С., Вацеба О.М. Вступ до спеціальностей галузі. Львів : Українські технології, 2002. 232 с.

Гречаник О. Є. Формування акмеологічної компетентності вчителя в системі післядипломної педагогічної освіти: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Харків, 2012. 20 с.

Дерека Т. Г. Неперервна професійна підготовка фахівців фізичного виховання: акмеологічні засади: [монографія]. Київ: Видавництво ВП «Едельвейс», 2016. 528 с.

Занюк С. С. Психологія мотивації : навч. посібник. Київ : Либідь, 2002. 304 с.

Мандражи О. А. Підготовка вчителів до інноваційної діяльності системі методичної роботи загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 2012. 20 с.

Маслоу А. Мотивация и личность. СПб : Питер, 2008. 132 с.

Мицкан,Т.С., Мицкан Б.М. Психодіагностика в спорті : навч. посібник. Івано-Франківcьк : Видавець Кушнір Г. М., 2020. 220 с.

Навички для успішної кар’єри. Київ, 2020. 300 с. – https://mon. gov.ua/storage/app/media/pto/2021/02/24/Metodychni%20 materialy%20kursu%20Navychky%20dlya%20uspishnoyi%20 karyery_02_24.pdf

Презлята Г., Ткачівська І., Мицкан Б., Остап’як З. Професійна компетентність учителя фізичної культури : колективна монографія / за заг. ред. І. Ткачівської, Г. Презлятої. Івано- Франківськ : Видавець Кушнір Г.М., 2017. 404 с.

Професійний саморозвиток майбутнього фахівця: монографія / За ред. В. А. Ковальчук. – Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 204 с.

Проценко О. Акмеологічна компетентність майбутнього викладача закладу вищої освіти: структура і зміст. Освітологічний дискурс. 2019. № 1-2(24-25). С. 344-355. doi: https://doi.org/10.28925/2312- 5829.2019.1-2.344356

Психолого-педагогічні основи процесу самотворення особистості : монографія / За ред. Л. З. Сердюк, Т. М. Яблонської, І. В. Данилюк, О. І. Пенькової, Н. Д. Володарської [та ін.]. Київ : Педагогічна думка, 2015. 197 с.

Психофізіологічні закономірності професійного самоздійснення особистості: монографія / О. М. Кокун, В. В. Клименко, О. М. Кор ніяка, О. Р. Малхазов [та ін.]; за ред. О. М. Кокуна. Київ: Педагогіч на думка, 2015. 297 с.

Рибалко Л. С. Методолого-теоретичні засади професійно педагогічної самореалізації майбутнього вчителя (акмеологічний аспект) : монографія. Запоріжжя : ЗДМУ, 2007. 442 с.

Солдатенко О. Концептуальні засади школи особистісного зростання: від творчої самореалізації до особистісного становлення (пошуки та перспективи). Освітологічний дискурс. 2019. № 1-2(24-25). С. 321-335. doi: https://doi.org/10.28925/2312- 5829.2019.1-2.344356

Сущенко Л. П. Професійна підготовка фахівців фізичного виховання та спорту (теоретико-методологічний аспект : монографія Запоріжжя : Запорізький держ. ун-т, 2003. 442 с.

Тимошенко О. В. Оптимізація професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури: монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. 420 с.

Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2007. 560 с.

Харкавців І. Р. Розвиток педагогічної творчості вчителів у процесі професійної самореалізації : автореф. дис… канд. пед. наук : 13.00.04 АПН України. Київ, 2010. 22 с.

Шиманович І. В. Формування в майбутніх учителів потреби в професійному самовихованні : автореф дис… канд. пед. наук : 13.00.04 Класич. приват. ун-т. Запоріжжя, 2008. 20 с.

Шиян Б. М., Єдинак Г. А., Петришин Ю. В. Наукові дослідження у фізичному виховання та спорті : навч. посіб. Кам’янець Подільський : ТОВ «Друкарня «Рута», 2012. 280 с.

Banah, V., Iedynak, G. (2021), Status and some prospects of the organization of physical education in higher education institutions. Pedagogy and Psychology of Sport. 7(2). 114-121. elSSN 2450-6605. doi http://dx.doi.org/ 10.12775/PPS.2021.07.02.009 ; https://apcz. umk.pl/czasopisma/index.php/PPS/ article/view/PPS.2021.07.02.009 https://zenodo.org/record/5057492

Brian Tracy. Professional and personal development through lifelong learning. – URC: https://www.briantracy.com/blog/business-success/ the-pursuit-of-mastery-and-lifelong-learning-personal-development hard-work/(Last accessed: 11.06.2022).

Dyba T. Professional training of specialists of physical training on the competence base.The advanced science journal. 2015. №5. Р. 99-102.

Jaworski Z. Zarys sylwetki zawodowej i koncepcja kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego, «Wychowanie Fizyczne I Zdrowotne», 2003. nr 5. S. 20-23.

Shogren, K. A. (2011). Culture and self-determination: A synthesis of the literature and directions for future research and practice. Career Development for Exceptional Individuals. N 34. 115–127. doi: 10.1177/0885728811398271

Sliusarchuk, V., Iedynak, G. (2015). Physical education of future woman-officers of the state border service for formation of readiness to physical self-development at academy education as a pedagogical problem. Journal of Education, Health and Sport, 5(7), 690-698. doi http://dx. doi.org/10.5281/zenodo.2539671

Sliusarchuk, V. (2016). Physical self-development in the professional activities of female future officers of paramilitary formations. Journal of Education, Health and Sport. 6(10). 912-921. doi: http://dx.doi. org/10.5281/ zenodo.4593083

Tileston, D. W. (2010). What every teacher should know about student motivation. 2-nd ed. New-York, NY: CorwinPress.

Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2011). Research methods in physical activity. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

Vincent, W. J. (2005). Statistic in kinesiology. Champaign: Human kinetics.

Wuest D.A. Foundations of Physical Education, Exercise Science and Sport (14th ed.). Louis: Mosby: Year Book Inc., 2003. 451 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-06

Як цитувати

Мицкан, Т., Єдинак, Г., & Потапчук, С. (2022). Акмеологічна компетентність бакалаврів фізичної культури. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (25), 78–88. вилучено із http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/264044