Фізична підготовленість кваліфікованих волейболісток в підготовчому періоді загальнопідготовчого етапу

Автор(и)

  • Микола Прозар Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0003-0833-9685
  • Жанна Костантинова Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0001-6719-9366
  • Юлія Якушева Вінницький національний медичний університет М. І. Пирогова, Україна http://orcid.org/0000-0001-8678-6128
  • Тетяна Комарова ЗВО «Подільський державний університет», м. Кам’янець-Подільський, Україна http://orcid.org/0000-0003-1260-2570
  • Микола Кужель ЗВО «Подільський державний університет», м. Кам’янець-Подільський, Україна http://orcid.org/0000-0002-8945-0248
  • Олександр Хомовський ЗВО «Подільський державний університет», м. Кам’янець-Подільський, Україна http://orcid.org/0000-0002-7323-6845
  • В’ячеслав Цимбалістий ЗВО «Подільський державний університет», м. Кам’янець-Подільський, Україна http://orcid.org/0000-0003-0401-0292
  • Сергій Балан ДВНЗ «Кам’янець-Подільський індустріальний коледж», Україна http://orcid.org/0000-0001-6340-9880

Ключові слова:

спортсменки, волейбол, рухові якості, навчально-тренувальний процес

Анотація

 

 Фізична підготовленість волейболісток відіграє неабияку роль у досягненні максимальних цілей як особистих, так і командних. Визначну роль у належній фізичній підготовленості відіграє вдалий підбір засобів та методів в підготовчому періоді загальнопідготовчого етапу. Мета дослідження полягала у визначені стану розвитку рухових якостей, що входять до складу загальної та спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих волейболісток. Матеріал і методи дослідження. Використовуючи узагальнення, систематизацію, аналіз літературних та документальних джерел, сформували теоретичну базу дослідження; педагогічні методи дослідження, а саме: педагогічне спостереження, педагогічне тестування, констатувальний педагогічний експеримент використовували для точного виконання пропонованих тестових випробувань, вияву рівня загальної та спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих волейболісток; методи математичної статистики використали для опрацювання отриманих емпіричних даних. Базою дослідження був волейбольних клуб «Добродій-медуніверситет-ШВСМ», який в сезоні 2021–2022 приймає участь у ХХХІ чемпіонаті України з волейболу серед жіночих команд суперліги. Загалом у дослідженні взяли участь 20 волейболісток. Результати. З 16-ти тестових випробувань для вияву рівня загальної та спеціальної фізичної підготовленості суттєво покращилися лише два, а саме «Стрибок угору з місця» та «Нахил вперед сидячи», в обох випадках отримані результати були достовірно вірогідними (р˂0,01). Дещо покращилися сім тестових випробувань: «Стрибок у довжину з місця», «Стрибок угору з розбігу», «Човниковий біг 3х10 м», «Біг 30 м», «10-ти секундний біг на місці», «Кидок набивного м’яча у стрибку», «Згинання та розгинання рук в упорі лежачи» (р˂0,05). Мали не значну тенденцію до покращення п’ять тестових випробувань: «Стрибок у висоту з розбігу із діставанням мітки», «Стрибок у висоту з місця із діставанням мітки», «Човниковий біг 5х6 м», «Біг «ялинкою» 92 м», «5-ти хвилинний біг», отримані результати були достовірно невірогідними (р>0,05). Висновок. Процес удосконалення розвитку фізичних якостей у сучасному спорті вищих досягнень потребує постійного вдосконалення. Отримані результати дослідження свідчать про те, що рівень розвитку рухових якостей кваліфікованих волейболісток напряму залежить від адекватних засобів та методів, які були використані тренерським штабом у підготовчому періоді загальнопідготовчого етапу

Посилання

Абрамов С. А., Довгопол Е. П. Зміст та структура тренувального процесу студентів-волейболістів протягом підготовчого періоду в спортивній секції. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгома¬нова. 2017. Випуск 4 (85). С. 5–7. – URL: http://enpuir.npu.edu.ua/ handle/123456789/20627.

Бойченко К. Ю. Вивчення рівня функціонального стану організму спортсменок за допомогою нових методичних підходів. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2014. № 2. С. 38–41.

Борисова О., Шльонська О., Шутова С. та ін. Оцінка спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих волейболістів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2018. Випуск 5. С. 167–173.

Вольчинський А., Ковальчук А. Особливості тренування студентів- волейболістів із різною фізичною підготовкою. Молодіжний на¬уковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2015. Вип. 17. С. 38–42. – URL: http://evnuir. vnu.edu.ua/handle/123456789/6731

Вознюк Т. В. Основи теорії та методики спортивного тренування : навчальний посібник. Вінниця : ФОП Корзун Д. Ю., 2016. 240 с.

Жула В. П. Спортивно-педагогічне удосконалення з волейболу: навч-метод. посібник для студентів ЗВО спеціальності 017 «Фізична культура і спорт». Чернігів : НУЧК, 2021. 64 с.

Жула В. П. Волейбол. Методика навчання : навчально-методичний посібник для студентів ЗВО спеціальностей 017 «Фізична культура і спорт» та 014 «Середня освіта, фізична культура». Чернігів : НУЧК імені Т. Г. Шевченка, 2021. 58 с.

Зєєв П. О., Без’язичний Б. І., Таран Л. М. Оцінка розвитку загальної та спеціальної фізичної підготовленості юних футболістів на етапі попередньої базової підготовки. Збірник наукових праць Харківської державної академії фізичної культури. 2018. Випуск 5. С. 37–38.

Ковальчук А., Куц О. Динаміка фізичної працездатності волейболісток та її взаємозв’язок із фізичною підготовленістю в про¬цесі річного тренувального циклу. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2015. № 3(31). С. 242–245.

Кравчук К. В., Андрєєва В. В., Кравчук Т. В. Основи модельних характеристик морфо-функціональної підготовленості волейболісток. Біомеханічні, педагогічні, медико-біологічні та психологічні аспекти фізичного виховання та спорту. Вісник № 3 (159). Серія : Педагогічні науки. 2019. С. 53–56.

Костюкевич В. М. Теорія і методика спортивної підготовки (на прикладі командних ігрових видів спорту). Навчальний посібник. Вінниця : Планер, 2014. 616 с.

Кузнєцова О., Зубрицький Б., Сініцина О. Визначення рівня фізичної підготовленості студентів першого курсу університету. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2015. № 3 (31). С. 147–152. – URL: https://rep.polessu. by/handle/123456789/22786

Линець М. М., Чичкан О. А., Хіменес Х. Р. та ін. Диференціація фізичної підготовки спортсменів : монографія Львів : ЛДУФК, 2017. 304 с.

Олійник М. О. Моделювання техніко-тактичних дій кваліфікованих волейболістів у ЗВО : навчальний посібник. Запоріжжя : ЗДМУ, 2018. 78 с. – URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/8708

Платонов В. Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практическое приложения : учебник [для тренеров] : в 2 кн. Киев : Олимпийская литература, 2015. Кн. 1. 2015. 680 с.

Платонов В. Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теорія и ее практическое приложения : ученик [для тренеров] : в 2 кн. Киев : Олимп. лит., 2015. Кн. 2. 2015. 752 с.

Прозар М. В., Алєксєєв О. О. Вияв рівня загальної та спеціальної фізичної підготовки юних волейболісток 9–14 років. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2018. Випуск 11. С. 303–310.

Романенко С. С., Підгірний О. В., Макаревич Г. М. Особливості організації сенсомоторної функції волейболістів з урахуванням рівня фізичної підготовленості. Інноваційна педагогіка : науковий журнал. 2019. Т. 3. С. 47–51. – URL http://dspace.pdpu.edu.ua/ handle/123456789/7

Туровський В. В., Носко М. О., Осадчий О. В., Гаркуша, С. В., Жула Л. В. Волейбол. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ. 2009. 140 с.

Фербер Е. А. Физическая подготовка волейболистов: учебное по¬собие для студентов. Алматы : издательство «Эпиграф», 2016. 76 с.

Щепотіна Н. Дослідження взаємозв›язку морфо-функціональних показників волейболісток з рівнем їх фізичної підготовленості. Фізична культура, спорт і здоров’я нації. 2013. (15). С. 428–434.

Щепотіна Н. Морфофункціональний профіль кваліфікованих волейболістів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Збірник наукових праць. 2021 (1) С. 252-259. – URL: https://dspace.vspu. edu.ua/handle/ 123456789/9345

Щепотіна Н. Обґрунтування ефективності впровадження модельних тренувальних завдань для фізичної підготовки кваліфікованих волейболісток. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування. 2017. (1). С. 89–92 с.

Щепотіна Н. Побудова тренувального процесу кваліфікованих волейболісток на загально-підготовчому етапі підготовчого періоду. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування. 2018. № 3(7). С. 67–73. – URL: http://93.183.203.244:80/xmlui/ handle/123456789/3975

Якушева Ю., Соцький К., Бутова О. Деякі аспекти використання методів моделювання в системі підготовки висококваліфікованих волейболістів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2018. Вип. 5. С. 333–338.

Galamandjuk, L., Prozar, M., Stasjuk, I., Bakhmat, N., Iedynak, G., Kljus, O., Guska, M., Dokuchina, T. (2017). Physiological characteristics and physical fitness of girls at the beginning of classes at the volleyball sports school. Journal of Physical Education and Sport. Vol. 17(4). 2467–2471. doi:10.7752/jpes.2017.04276.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-17

Як цитувати

Прозар, М., Костантинова, Ж., Якушева, Ю., Комарова, Т., Кужель, М., Хомовський, О., Цимбалістий, В., & Балан, С. (2022). Фізична підготовленість кваліфікованих волейболісток в підготовчому періоді загальнопідготовчого етапу. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (23), 39–45. вилучено із http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/253896