Академічна доброчесність у системі освіти в галузі фізичної культури

Автор(и)

  • Ірина Бондаренко Чорноморський національний університет імені Петра Могили, Миколаїв, Україна http://orcid.org/0000-0002-6651-0682
  • Геннадій Кураса Чорноморський національний університет імені Петра Могили, Миколаїв, Україна http://orcid.org/0000-0001-5834-4509
  • Іван Головаченко Чорноморський національний університет імені Петра Могили, Миколаїв, Україна http://orcid.org/0000-0002-3472-4512
  • Олег Бондаренко Чорноморський національний університет імені Петра Могили, Миколаїв, Україна http://orcid.org/0000-0002-4995-7028

Ключові слова:

академічна чесність, плагіат, списування, підказка, вища освіта, студент, онлайн іспит

Анотація

 

 Перехід до дистанційного навчання внаслідок карантинних заходів в галузі вищої освіти посилив негативні тенденції з використання студентами нечесних методів навчання. Мета: полягала у підвищенні якості освіти студентів факультету фізичного виховання та спорту шляхом вдосконалення механізму з дотримання академічної доброчесності. Матеріал і методи: аналіз нормативних документів, наукових праць; анкетування студентів Чорноморського національного університету ім. Петра Могили (n=358) 1–4 курсів, які навчаються на факультеті фізичного виховання і спорту (спеціальність 017 «Фізична культура і спорт» (n=200), 227 «Фізична терапія, ерготерапія» (n=134), 091 «Біологія» (n=24). Результати: в результаті опитування були визначено, що студенти Чорноморського національного університету ім. Петра Могили дізнаються про необхідність дотримання академічної доброчесності: від викладачів, кураторів, органів студентського самоврядування (52,4 %); з Інтернету (17 %), від друзів (12,35). Більшість респондентів (62,9 %) зазначили, що вони ніколи не використовували нечесні методи навчання і не знають таких випадків з боку своїх одногрупників. Списували, користувалися підказками 16,7 % респондентів; належним чином не посилалися на джерела – 6,6 % студентів. На думку більшості студентів (75,4 %), викладачі перешкоджають проявам академічної недоброчесності: знижують бали за виконане завдання, змушують переробляти виконану роботу, або взагалі не зараховують бали і не дозволяють перездавати роботу. Результати дослідження закордонних вчених свідчать, що в більшості до проявів недоброчесності відносять плагіат, неналежне використання ресурсів, навмисне та спонтанне шахрайство, обман викладачів при складанні онлайн-тестування та іспитів. Результати досліджень як вітчизняних так й закордонних науковців свідчать, що від 40 % до 60 % студентів вдавалися до академічної недоброчесності. Висновки: Для зниження негативних наслідків проявів академічної недоброчесності у вищій школі в процесі підготовки фахівців в галузі спорту, запропоновано ряд заходів: формування завдань для рефератів, творчо-пошукових робіт, з використанням сучасних тенденцій розвитку теорії та методики спорту; збільшення кількості питань на іспитах, зменшення часу на проведення он-лайн заліку (іспиту); щорічне опитування студентів щодо дотримання академічної доброчесності.

Посилання

Бондаренко І.Г, Андрющенко М.І, Маєр В.Я, Кураса Г.О, Бондаренко О.В. Оцінка ефективності організації дистанційного навчання майбутніх фахівців з фізичної культури. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2020. № 35. С. 9-17. doi: 10.15330/fcult.35.9-17

Бондаренко І.Г., Дзюбан О.В., Кураса Г.О., Бондаренко О.В. Про якість освітнього процесу на факультеті фізичного виховання і спорту (на прикладі Чорноморського національного університету імені Петра Могили). Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2019. № 33. С. 26-34. doi: 10.15330/ fcult.33.26-34

Варава І. Причини існування академічної недоброчесності студентства в сучасному освітньо-науковому просторі та шляхи її подолання. Актуальнi питання гуманiтарних наук. міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2020. Вип. 33. Том 1. С.273-278. – URL: https://doi.org/10.24919/2308- 4863.1/33.215743

Калашнікова Л., Чорна В., Бондарець Б., Шевченко Н. Якість освітнього процесу. Звіт за результатами оцінних суджень студентів. Миколаїв, 2021. 32 с. – URL: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/YAkist_osvitnogo_protsesu_zvit_za_rezultatami_ doslidzhennya_otsinnih_sudzhen_studentiv._2021_compressed_1.pdf

Малогулко Ю.В. Затхей М.В. Проблеми академічної доброчесності в вищих навчальних закладах. Матеріали XLVII науково- технічної конференції Головного центру виховної роботи. Вінниця, 14−23 березня 2018 р. – URL: https://conferences.vntu. edu.ua/index.php/ all-hcvr/all-hcvr-2018/paper/view/3857.

Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки принципів академічної доброчесності : упорядники В. Бахрушин, Є. Ніколаєв. 2019. 41 с. – URL: http://repository.ldufk.edu.ua/ handle/34606048/29469

Мінц М.О. Плагіат як прояв девіантності: спроба соціологічного аналізу проблеми. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Сер.: Соціологія. 2012. Вип. 172. С. 38-41. – URL: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/ sociology/2012/184-172-8.pdf

Отравенко О.В. Моніторинг якості професійної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури в інноваційному освітньо- інформаційному просторі закладів вищої освіти. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. 2018. Вип.11. С.282-291. – URL: http://visnyk-sport.kpnu. edu.ua/article/view/137207/134119

Пак І.В. The Main Forms of Academic Cheating in Educational Practices of Ukrainian Students. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія : Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. 2018. Вип. 41. С. 62-66. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhISD_2018_41_12

Про академічну доброчесність: проект Закону України, 2020. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. – URL: https://naqa.gov.ua/

Про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо посилення відповідальності за порушення академічної доброчесності»: Проєкт Закону України вноситься народними депутатами України Совсун І.Р. (посв. 223) 30.06.2020. – URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/ pls/zweb2/ webproc4_2?pf3516=3759&skl=10

Про освіту : Закон України від 2 жовт. 2021 р., підстава − 1709- IX. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017. № 38-39. C. 380. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Рекомендації для закладів вищої освіти щодо розробки та впровадження університетської системи забезпечення академічної доброчесності : затв. Рішенням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 29 жовтня 2019 р. № 11. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. – URL: https://naqa.gov.ua/

Сопова Д.О. Академічна чесність як складова професійної підготовки майбутніх фахівців в університетах Європейського Союзу : дис… доктора філософії з педагогіки : 011. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2020. 228 с.

Тодорова І. Компоненти академічної доброчесності студентів та умови її формування. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 199-205. – URL: https://doi.org/10.33989/2075- 146x.2019.24.194885.

Abusafia A.H, Roslan N.S, Mohd Yusoff D, Mat Nor M.Z. (2018). Snapshot of academic dishonesty among Malaysian nursing students: A single university experience. Journal of Taibah University Medical Sciences, 13(4), рр.370-376. doi:10.1016/j.jtumed.2018.04.003

Alajami, A. (2021). Promoting ethical behavior and how junior investigators perceive academic integrity: Critical approach. Current Research in Behavioral Sciences. Vol. 2 (100027). – Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.crbeha.2021.100027.

Awosoga, O., Meadows, J., Nord, C., Varsanyi, S., & Barley, R. (2021). Investigating academic dishonesty in post-secondary institutions in Canada: A case study of the University of Lethbridge before the COVID-19 pandemic. Retrieved from University of Lethbridge website. – Retrieved from https://hdl.handle.net/10133/5864

Baran, L., & Jonason, P.K. (2020). Academic dishonesty among university students: The roles of the psychopathy, motivation, and self-efficacy. PLoS One, 15(8). doi: 10.1371/journal.pone.0238141

Bayaa Martin, Saana, S.B., Ablordeppey, E., Mensah, N.J., & Karikari T.K. (2016). Academic dishonesty in higher education: students’ perceptions and involvement in an African institution. BMC Res Notes 9, рр. 234. – Retrieved from https://doi.org/10.1186/s13104- 016-2044-0

Comas-Forgas, R., Lancaster, T., Calvo-Sastre, A., & Sureda-Negre, J. (2021). Exam cheating and academic integrity breaches during the COVID-19 pandemic: An analysis of internet search activity in Spain. Heliyon, 7 (10). – Retrieved from https://doi.org/10.1016/j. heliyon.2021.e08233

Elsalem, L., Al-Azzam N., Jum’ah Ahmad, A., & Obeidat, Nail. Remote E-exams during Covid-19 pandemic: A cross-sectional study of students’ preferences and academic dishonesty in faculties of medical sciences. Annals of Medicine and Surgery, 62, рр. 326-333. – Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.amsu.2021.01.054

Gow, S. (2014). A cultural bridge for academic integrity? Mainland Chinese master’s graduates of UK institutions returning to China. International Journal for Educational Integrity, 10 (1). doi: https:// doi.org/10.21913/IJEI.v10i1.935

Guraya, S.Y. (2018). Comparing recommended sanctions for lapses of academic integrity as measured by Dundee Polyprofessionalism Inventory I: Academic integrity from a Saudi and a UK medical school. Journal of the Chinese Medical Association, 81, рр. 787-795. doi: 10.1016/j.jcma.2018.04.001

Curtis, G.J., McNeill, M., Slade, C., Tremayne, K., Harper, R., Rundle, K., & Greenaway, R.(2021) Moving beyond self-reports to estimate the prevalence of commercial contract cheating: an Australian study. Studies in Higher Education. doi: 10.1080/03075079.2021.1972093

Janke, S., Rudert, S.C., Petersen, A., Fritz, T.M., & Daumiller M.(2021). Cheating in the wake of COVID-19: How dangerous is ad-hoc online testing for academic integrity? Computers and Education Open, 2. – Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.caeo.2021.100055

Muhammad, A., Shaikh, A., Naveed, Q.N., & Qureshi, M.R.N. (2020). Factors Affecting Academic Integrity in E-Learning of Saudi Arabian Universities. An Investigation Using Delphi and AHP, in IEEE Access, 8, рр. 16259-16268. doi: 10.1109/ACCESS.2020.2967499.

Stephens, J. M., Watson, P. W. St. J., Alansari, M., Lee, G., & Turnbull, S. M. (2021). Can Online Academic Integrity Instruction Affect University Students’ Perceptions of and Engagement in Academic Dishonesty? Results From a Natural Experiment in New Zealand. Frontiers in Psychology, 12. – Retrieved from https://doi. org/10.3389/fpsyg.2021.569133

Stoesz, B.M., Eaton, S.E., Miron, J., & Thacker, E.J. (2019). Academic integrity and contract cheating policy analysis of colleges in Ontario, Canada. International Journal for Educational Integrity, 15(4). doi:10.1007/s40979-019-0042-4

Ting, S.H., Musa, M.K., & Mah, F.S.F. (2014). Plagiarism norms and practices in coursework assignments. International Journal of Education, 6 (1), рр. 73-89. doi:10.5296/ije.v6i1.4676.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-17

Як цитувати

Бондаренко, І., Кураса, Г., Головаченко, І., & Бондаренко, О. (2022). Академічна доброчесність у системі освіти в галузі фізичної культури. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (23), 29–38. вилучено із http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/253857