Ефективність експериментальної розробки у формуванні мотивації здобувачів вищої освіти до фізичної активності у позаавдиторний час

Автор(и)

  • Володимир Банах Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка, Україна http://orcid.org/0000-0002-0903-5002

Ключові слова:

дівчата-здобувачі, вища освіта, фізична активність, мотивація, експериментальна розробка

Анотація

 

 Інформація літературних джерел засвідчила необхідність розв’язання проблеми, що стосується формування мотивації здобувачів вищої освіти до фізичної активності у вільний від навчання час. Мета дослідження – визначити ефективність експериментальної розробки з формування мотивації дівчат до фізичної активності в позаавдиторний час під час першого року навчання у закладі вищої освіти. Матеріал і методи дослідження. Досягнення мети дослідження забезпечували використанням комплексу методів, зокрема аналізу, систематизації, педагогічного експерименту, соматометрії і соматоскопії, сфігмоманометрії, пульсометрії, динамометрії, спірометрії, антропометрії, усного опитування, математичної статистики. У дослідженні взяли участь 117 дівчат (41 з експериментальних груп і 76 з контрольних) віку в межах 17,8±0,6 років та які були представницями різних соматотипів за схемою діагностики Штефко-Островського в модифікації С. Дарської. Результати. Використання дівчатами експериментальних груп авторської розробки сприяло поліпшенню значно більшої кількості досліджуваних функціональних показників і досягнення суттєво вищих результатів, аніж при використанні традиційного підходу до оцінювання показників фізичного стану. Висновок. Одержані дані свідчать про ефективність експериментальної розробки у поліпшенні функціональних показників дівчат-першокурсниць та опосередковано – у формуванні в них внутрішнього типу мотивації до здійснення фізичної активності у вільний від навчання час. У зв’язку з отриманими результатами вважаємо за доцільне використовувати апробовану експериментальну розробку у фізичному вихованні здобувачів вищої освіти, а також як засадниче положення методичної системи персоналізації цього педагогічного процесу.

Посилання

Апанасенко Г. Л., Попова Л. А., Магльований А. В. Санологія (медичні аспекти валеології) : підручник. Львів : Кварт, 2011. 303 с.

Галаманжук Л. Л., Єдинак Г. А. Основи наукових досліджень : навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня «Рута», 2019. 154 с.

Довгань Н. Ю. Фізичне виховання здобувачів вищої освіти засобами позааудиторної спортивно-масової роботи : монографія. Ірпінь : Університет ДФС України, 2020. 328 с.

Дутчак М., Трачук С. Методологічні засади організації фізичного виховання в навчальних закладах України. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2012. № 2 (8). С. 11-16.

Єдинак Г. А., Сцісловський С. В., Галаманжук Л. Л., Заікін А. В. Сформованість та інноваційні технології посилення мотивації учнів старшої школи до фізичної активності у позанавчальний час. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка : збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів : у 3-х томах. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2017. Вип. 16. Т. 2. С. 128-131.

Єдинак Г. А. Деякі теоретико-методичні аспекти посилення мотивації студентів до систематичної фізичної активності оздоровчої спрямованості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2014. № 118 (3). С. 109-113.

Єдинак Г. А., Мисів В. М., Юрчишин Ю. В. Фізична культура у загальноосвітньому навчальному закладі : навч. посібник. Кам’янець-Подільський : Рута, 2014. 251 с.

Індивідуальна освітня траєкторія: що це та навіщо? –https:// osvitoria.media/experience/indyvidualna-osvitnya-trayektoriya-shho-tse-ta-navishho/

Круцевич Т. Ю., Воробйов М. І., Безверхня М. М. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді : навч. посібник. Київ : Олімп. л-ра, 2011. 224 с.

Лукавенко А. В. Диференційований підхід до корекції психофізич¬ного стану студентів у процесі фізичного виховання : автореф. дис… канд. наук з фіз. вих. і спjhne : 24.00.02 ЛДУФК. Львів, 2013. 20 с.

Мунтян В. С., Пліско В. І. Фізичне виховання у контексті положень нового закону України «Про вищу освіту». Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2014. Вип. 118(1). С. 222-226. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VchdpuPN_2014_118%281%29__51

Отравенко О. В. Рухова культура як компонент якісної профе¬сійної підготовки здобувача вищої освіти. Вісник Кам’янець- Подільського нац. у-ту імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. Випуск 12. С. 50-54.

Про затвердження рекомендацій щодо стратегічного розвитку фізичного виховання та спортивної підготовки серед учнівської молоді на період до 2025 року. Наказ МОН України від 15 лютого 2021 року № 194. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/ pro-zatverdzhennya-rekomendacij-shodo-strategichnogo-rozvitku-fizichnogo-vihovannya-ta-sportivnoyi-pidgotovki-sered-uchnivskoyi-molodi-na-period-do-2025-roku

Про затвердження тестів і нормативів для осіб, щорічне оцінювання фізичної підготовленості яких проводиться на добровільних засадах, Інструкції про організацію його проведення та форми Звіту про результати його проведення. Наказ Міністерство молоді та спорту України від 04.10.2018 за № 4607. – https://zakon.rada. gov.ua/ laws/show/ z1207-18#n12

Рибалко П., Гриб Т. Клименченко Т. Проблеми та шляхи підвищення ефективності фізичного виховання у вищих навчальних закладах нефізичного виховання. – Режим доступу: http://repo.snau.edu.ua/ bitstream/123456789/5813/1/%D0%A0%D0%B8%D0%B1%D0%B0% D0%BB%D0%BA%D0%BE%20%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B1%20 %D0%9A%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%87%D0%-B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf

Слюсарчук В., Банах В. Стан мотивації до саморозвитку і самоосвіти під час фізичного виховання дівчат у різних закладах вищої освіти. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2021. Вип. 21. С. 29–34. doi: 10.32626/2309-8082.2021-21.29-34

Соматотипи та фізичний стан дітей і молоді : монографія / Єдинак Г. А., Галаманжук Л. Л., Мисів В. М., Зубаль М. В., Клюс О. А. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня Рута», 2021. 408 с.

Шиян Б. М., Єдинак Г. А., Петришин Ю. В. Наукові дослідження у фізичному виховання та спорті : навч. посіб. Кам’янець- Подільський : ТОВ «Друкарня «Рута», 2012. 280 с.

Щодо організації фізичного виховання у вищих навчальних закладах. Лист МОН № 1/9-454 від 25.09.15 року – режим доступу: https://ips.ligazakon.net/document/MUS25424

Юрчишин Ю. В. Технологія залучення студентів до рухової активності оздоровчої спрямованості у процесі фізичного виховання: дис.. канд. наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.02 Національний ун-т фіз. виховання та спорту України. Київ, 2012. 224 с.

Banah V., Iedynak G. Status and some prospects of the organization of physical education in higher education institutions. Pedagogy and Psychology of Sport. 2021;7(2):114-121. elSSN 2450- 6605. doi http://dx.doi.org/10.12775/ PPS.2021.07.02.009. https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PPS/article/view/ PPS.2021.07.02.009 https://zenodo.org/record/5057492

Brtková, I., Bakalár, P., Matúš, I., Hančová, M., Rimárová, K. (2014). Body composition of undergraduates - comparison of four different measurement methods. Physical Activity Review, 2, 38-44.

Buns, M. T. (2015). Systematic analysis of physical education standards, benchmarks and related teacher decisions. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 277-286. doi: 10.7752/jpes.2015.02042

Campos, F., Martins, F., Simões, V., Franco, S. (2017). Fitness participants perceived quality by age and practiced activity. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 698-704. doi:10.7752/ jpes.2017.02105

Cochrane, K. C., Housh, T. J., Smith, C. M., Hill, E. C., Jenkins, N. M., Johnson, G. O., & Cramer, J. T. (2015). Relative contributions of strength, anthropometric, and body composition characteristics to estimated propulsive force in young male swimmers. Journal of Strength and Conditioning Research, 29(6), 1473-1479.

Iedynak, G., Galamandjuk, L., Kyselytsia, O., Nakonechnyi, I., Hakman, A., Chopik, O. (2017). Special aspects of changes in physical readiness indicators of young men with different somatotypes between 15 and 17 years of age. Journal of Physical Education and Sport, Vol. 17(4). 2690-2696. doi:10.7752/jpes.2017.04311

Katzmarzyk, P. T., Silva, M. J. C. (2013). Growth and maturation in human biology and sports. Coimbra: University press.

Kutseryb, T., Vovkanych, L., Hrynkiv, M., Majevska, S. (2017). Peculiarities of the somatotype of athletes with different directions of the training process. Journal of Physical Education and Sport, 17(1), 431-435. doi: 10.7752/jpes.2017.01064

Kvintová, J., Sigmund, M. (2016). Physical activity, body composition and health assessment in current female University students with active and inactive lifestyles. Journal of Physical Education and Sport, 16. Supplement issue (1), 627-632. doi: 10.7752/jpes.2016.s1100

Malina, R. M., Bouchard, C., Bar-Or, O. (2004). Growth maturation and physical activity. Champaing, IL: Human Kinetics.

Moreno, J. A., González-Cutre, D., Martín-Albo, J., Cervelló, E. (2010). Motivation and performance in physical education: an experimental test. Journal of Sports Science and Medicine, Vol. 9.1. 79-85.

Ntoumanis, N., Standage, M. (2011). Motivation in physical education classes: а self-determination theory perspective. Theory and Research in Education, Vol. 7.2. 194-202.

Pělucha, R., Hančák, J. (2016). The somatic profile and motor performance of the students of the faculty of chemical and food technology slovak university of technology in Bratislava in five years period. Physical Activity Review, 4. 147-153. doi: http://dx.doi. org/10.16926/par.2016.04.18

Sas-Nowosielski, K. (2008). Participation of youth in physical education from the perspective of self-determination theory. Human Movement. 134-141.

Schmidt, R. A., & Lee, T. (2013). Motor learning and performance: from principles to application. Champaing, IL: Human Kinetics.

Tileston, D. W. (2010). What every teacher should know about student motivation. Thousand Oaks: Corwin Press.

Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2011). Research methods in physical activity. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

Vincent, W. J. (2005). Statistic in kinesiology. Champaign: Human kinetics.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-17

Як цитувати

Банах, В. (2022). Ефективність експериментальної розробки у формуванні мотивації здобувачів вищої освіти до фізичної активності у позаавдиторний час. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (23), 20–28. вилучено із http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/253801