Організація уроків фізичної культури для учнів 5–6 класів підготовчої медичної групи з використанням рухових завдань гімнастичного характеру

Автор(и)

  • Сергій Бабюк Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0002-1762-5555
  • Сергій Потапчук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0002-5512-9384
  • Микола Кужель Подільський державний аграрно-технічний університет, Україна http://orcid.org/0000-0002-8945-0248
  • Сергій Степанков Подільський державний аграрно-технічний університет, Україна http://orcid.org/0000-0003-3957-7635
  • Сергій Андреєв Подільський державний аграрно-технічний університет, Україна http://orcid.org/0000-0002-6346-5273

Ключові слова:

урок, фізична культура, учні, підготовча медична група, рухові завдання з гімнастики

Анотація

 

 У статті автором проаналізовано проблеми, які торкаються наукового обґрунтування методик оптимізації фізичного навантаження учнів, які перебувають за станом здоров’я у підготовчій медичній групі, на заняттях з фізичної культури. Учні, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури та опановують навчальний матеріал відповідно до вимог навчальної програми. Таким учням рекомендовано поступове збільшення фізичного навантаження без здачі навчальних нормативів та додаткові заняття у групах загальної фізичної підготовки. Однак на практиці це означає, що навантаження на уроках фізичної культури, розраховане на учнів основної медичної групи, не завжди оптимізовано для учнів підготовчої медичної групи, які займаються разом в рамках класно-урочної форми занять. Метою дослідження було розроблення та наукове обгрунтування методики побудови уроків з фізичної культури для учнів 5–6 класів підготовчої медичної групи на основі рухових завдань гімнастичного характеру. Представлено технологію побудови уроку фізичної культури у вигляді динамічного процесу структурування первинних елементів – рухових (навчальних, тренувальних) завдань у більш крупні фрагменти і компоненти освітньо-виховного процесу. У дослідженні при аналізі рухових завдань в якості цільового критерію були прийняті показники частоти серцевих скорочень, які характеризують функціональний вплив стандартних рухових завдань. У дослідженні брали участь учні 5–6 класів підготовчої медичної групи, які вивчали гімнастичні вправи згідно чинних програм на уроках фізичної культури. Загальна кількість дітей склала 52 особи. Результати досліджень вказують на те, що вправи, які мають різну структуру, можуть викликати типову пульсову реакцію і характеризуватися однаковою пульсовою напругою. При цьому в завданнях відмічається мінімальна ординарність і стандартність в повторах вправи – кількості разів, інтервалах відпочинку, інтенсивності функціональних зрушень, наприклад, виконання різновидів стійок на гімнастичній лаві, побудовані у вигляді рухових завдань, викликають 10 % приросту пульсу. Специфіка навчання в гімнастиці свідчить, що поєднання елементів в зв’язки і комбінації приводить до технічного ускладнення виконуваних рухів, що, у свою чергу, відбивається на підвищенні складності рухових завдань і збільшенні їх пульсової вартості. Висновок. Використання методики побудови уроків фізичної культури для учнів підготовчої медичної групи в 5–6 класах на основі стандартних рухових завдань забезпечує виразну оздоровчу дію, яка виявляється у зростанні фізичних кондицій, підвищенні рівня фізичної працездатності та здоров’я учнів. Отримані результати можуть використовуватися в практиці роботи закладів загальної середньої освіти, у тому числі з учнями інших вікових категорій, у процесі підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Фізична культура), на курсах підвищення кваліфікації учителів фізичної культури.

Посилання

Аксьонова О. Нова фізична культура або школа розумного руху. Теорія та методика фізичного виховання. 2010. № 12 (74). С. 29–34.

Арефьєв В. Г. Теорія та методика викладання гімнастики. Київ : Центр учбової літератури, 2015. 330 с.

Арефьєв В. Г. Основи теорії та методики фізичного виховання: підручник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2011. 368 с.

Бабій І. Л., Величко В. І., Венгер Я. І. Адаптаційні можливості школярів. Здоровье ребенка. 2011. № 8 (35). С. 20-24.

Галаманжук Л. Л., Єдинак Г. А. Стан сформованості підходів до забезпечення оздоровчого змісту занять фізичними вправами дошкільників і молодших школярів. Наук. пр. КПНУ ім. Івана Огієнка. Серія: Педагогічна. 2011. Вип. 12. С. 22–27.

Дубогай О. Д. Фізкультура як складова здоров’я та успішного навчання дитини. Київ : Шкільний світ, 2006. 128 с.

Єдинак Г. А., Мисів В. М., Юрчишин Ю. В. Фізична культура у загальноосвітньому навчальному закладі : навч. посібник. Кам’янець-Подільський : Рута, 2014. 251 с.

Єдинак Г. А., Плахтій П. Д., Яценюк Ю. П. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту) : метод. посібник. Кам’янець- Подільський : Абетка, 2000. 305 с.

Зубалій М. Д. Методика фізичного виховання учнів 1-11 класів. Київ : Педагогічна думка, 2012. 373 с.

Інструкція про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, 2009. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z0773-09#Text.

Калиниченко І. О. Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням дітей у загальноосвітніх навчальних закладах. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. 272 с.

Коренєв Н. М. Здоров’я школярів, сьогодення та проблеми на перспективу. Охорона здоров’я України. 2003. № 1(8). С. 49-54.

Мамешина М. Диференціація змісту навчальних занять з фізичного виховання з урахуванням показників фізичного здоров’я та фізичної підготовленості школярів 7–9-х класів. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2019. № 6(74). С. 25–31. doi: 10.15391/snsv.2019-6.004.

Навчальні програми 5-9 класів. Київ, 2017. URL: https://mon. gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/ navchalni-programi-5-9-klas.

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Фізична культура. 5–9 класи. Київ : Видавничий дім «Освіта». 2013. 240 с.

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів з предмету «Фізична культура» для 5–9 класів / за заг. ред. Круцевич Т. Ю. Київ : Здоров’я та фізична культура. 2009. 176 c.

Неділько В. П., Камінська Т. М., Руденок С. А., Скибан Г. В. Шляхи підвищення рівня здоров’я дітей шкільного віку. Современная педиатрия. 2010. № 3 (31). С. 81-84.

Носко М. О., Носко Ю. М., Лазаренко М. Г., Жула В. П., Могильний Ф. В., Філоненко О. А. Руховий розвиток школярів різних вікових груп : наукове видання. Чернігів : Десна Поліграф, 2020. 408 с.

Прозар М. В., Єдинак Г. А. Вияв і зміна показників фізичного стану учнів 4–5 класів при реалізації чинного змісту фізично¬го виховання. Педагогіка, психологія та медико-біологіч¬ні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011. № 10. С. 66–71. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/proyavlenie-i-izmenenie-pokazateley-fizicheskogo-sostoyaniya-uchaschihsya-4-5- klassov-v-hode-realizatsii-deystvuyuschey-programmy-po/viewer.

Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів. Київ : Олімп. л-ра, 2001. 439 с.

Сидорченко К. М. Стан здоров’я та шляхи його покращення у дітей шкільного віку у спеціальних медичних групах. Проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. № 8. С. 80-82.

Трачук С. Пошук підходів до компенсації дефіциту рухової активності молодших школярів в організованих формах занять фізичними вправами. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я в сучасному суспільстві. 2008. Т. 2. С. 11-17.

Уилмор Дж. Х., Костилл Д. Л. Физиология спорта. Киев : Олімп. л-ра, 2001. 503 с.

Фізична культура в школі: навчальна програма для 5–9 класів загальноосвіт. навч. закладів. Київ : Літера ЛДТ, 2018. 368 с.

Фізична культура в школі: 5 – 11 класи : методичний посібник / за заг. ред. С. М. Дятленка. Київ : Літера ЛТД, 2011. 368 с.

Хорошавін Д. О. Аналіз та оцінка рівня розвитку фізичної підготовленості школярів молодших класів. Збірник наукових праць. Харків: ХДАФК, 2014. С. 30-34.

Шиян Б. М., Єдинак Г. А., Петришин Ю. В. Наукові дослідження у фізичному вихованні та спорті : навч. посіб. Кам’янець- Подільський : Оіюм, 2012. 280 с.

Aghyppo, A., Tkachov, S. & Orlenko, O. (2016). Role of physical education on the formation of a healthy lifestyle outside of school hours. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 335-339.

Andrieieva, О., Hakman, A. (2018). Health status and morbidity of children 11-14 years of age during school. Journal of Physical Education and Sport, 18 Supplement issue 2, 1231-1236.

Di Tore, P. A., Schiavo, R., D’isanto, T. (2016). Physical education, motor control and motor learning: theoretical paradigms and teaching practices from kindergarten to high school. Journal of Physical Education and Sport, 16(4), 1293-1297. doi: 10.7752/ jpes.2016.04205.

Wilmore, J. H., Costill, D. L., Kenney, L. W. (2012). Physiology of sports and exercise. 5th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

World Medicine Association declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. – URL: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-17

Як цитувати

Бабюк, С., Потапчук, С., Кужель, М., Степанков, С., & Андреєв, С. (2022). Організація уроків фізичної культури для учнів 5–6 класів підготовчої медичної групи з використанням рухових завдань гімнастичного характеру. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (23), 13–19. вилучено із http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/253800