Стан мотивації до саморозвитку і самоосвіти під час фізичного виховання дівчат у різних закладах вищої освіти

Автор(и)

  • Віктор Слюсарчук Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0455-5332
  • Володимир Банах Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0903-5002

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-21.29-34

Ключові слова:

саморозвиток, самоосвіта, фізична активність, мотивація, студенти

Анотація

На сучасному етапі актуалізується проблема реалізації персоналізованого підходу під час фізичної активності дівчат і хлопців у закладі вищої освіти задля вирішення різних за змістом завдань, у тому числі зі здійснення фізичного саморозвитку. Мета дослідження полягала у визначенні особливостей студенток різних закладів вищої освіти в мотивації їхньої діяльності до здійснення фізичного саморозвитку задля сприяння реалізації персоналізованого підходу. Матеріал і методи дослідження. Досягали поставленої мети використанням комплексу адек ватних методів дослідження. Аналіз, синтез, систематизацію використовували для опрацювання джерел інформації; необхідні емпіричні дані одержували методом психодіагностичного тестування (тест Л. Бережнова «Рефлексія на саморозвиток»); для організації дослідження використали метод експерименту, для опрацювання одержаних даних – адекватні методи математичної статистики. У дослідженні взяли участь 168 дівчат, які були студентками різних закладів вищої освіти, їхній вік становив 18,5±1,3 років. Результати. Навчання дівчат у різних закладах вищої освіти певною мірою позначається на стані сформованості їх мотивації до фізичного саморозвитку і самоосвіти. Високий та середній рівні такої мотивації виявлено практично в однакової кількості дівчат – майбутніх офіцерів та майбутніх учителів фізичного виховання; у перших значно більша кількість результатів низького рівня, ніж у других. Суттєво відрізнялася кількість респондентів, які скеровують на саморозвиток менше однієї та понад 2 години: дівчат – майбутніх офіцерів відповідно більше та менше, ніж дівчат – майбутніх спеціалістів із фізичного виховання. Висновок. Використання результатів останніх, як модельних значень, недо- цільно у зв’язку з їх відмінністю від необхідних. Потрібно підвищити увагу викладачів фізичного виховання до практичного забезпечення дівчатами саморозвитку і самоосвіти, враховуючи завдання фізичного виховання

Посилання

Банах В. І. Персоніфікований підхід до фізичного виховання студентської молоді. Вісник Кам’янець-Подільського нац. у-ту імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. Випуск 15. С. 11-15. doi: 10.32626/2309-8082.2019-15.11-15

Бойчук Ю., Єдинак Г., Галаманжук Л., Клюс О., Скавронський О. Дослідження інтересу студенток до розвитку фізичних якостей педагогічними засобами й методами. Вісник Кам’янецьПодільського національного університету імені Івана Огієнка: Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. Вип. 13. С. 29–34. DOI: 10.32626/2227–6246.2019–13.29-33.

Братанич О. Г. Персоналізація освітнього процесу у вищій школі як психолого-педагогічна проблема. 2009. – Режим доступу: https://library.udpu.edu.ua/library_files/ zbirnuk_nayk_ praz/2009/1/ 2009_5.pdf

Гнидюк О. П. Педагогічні умови підготовки майбутніх офіцерівприкордонників до фізичного самовдосконалення: автореф. дис… канд. пед. наук: 13.00.04. Нац. академія Держ. прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. Хмельницький, 2015. 20 с.

Єдинак Г. А., Сцісловський С. В., Галаманжук Л. Л., Заікін А. В. Сформованість та інноваційні технології посилення мотивації учнів старшої школи до фізичної активності у позанавчальний час. Вісник КПНУ імені Івана Огієнка. 2017. С. 212-218.

Занюк С. С. Психологія мотивації : навч. посібник. Київ : Либідь, 2002. 304 с.

Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ : Т-во «Знання» України, 2008. 421 с.

Маслоу А. Мотивация и личность. СПб : Питер, 2008. 132 с.

Мельніков А. В. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до фізичного виховання особового складу : автореф. дис… д-ра пед. наук : 13.00.04 НАДПСУ імені Богдана Хмельницького. Хмельницький, 2020. 40 с.

Нестеренко В. В. До проблеми персоналізації освітнього процесу у вищій школі. Науковий вісник Донбасу. 2012. № 3. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_3_12

Професійний саморозвиток майбутнього фахівця: монографія / За ред. В. А. Ковальчук. – Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 204 с.

Психолого-педагогічні основи процесу самотворення особистості : монографія / За ред. Л. З. Сердюк, Т. М. Яблонської, І. В. Данилюк, О. І. Пенькової, Н. Д. Володарської [та ін.]. Київ : Педагогічна думка, 2015. 197 с.

Психофізіологічні закономірності професійного самоздійснення особистості: монографія / О. М. Кокун, В. В. Клименко, О. М. Корніяка, О. Р. Малхазов [та ін.]; за ред. О. М. Кокуна. Київ: Педагогічна думка, 2015. 297 с.

Романчук С. В., Боярчук О. М. Фізична підготовка жіночого контингенту Збройних Сил України : навч.-метод. посібник. Житомир : ЖВІ НАУ, 2008. 160 с.

Слюсарчук В. В., Гуска М. Б. Стан мотиваційної готовності дівчат – майбутніх офіцерів-прикордонників до фізичного саморозвитку наприкінці навчання в академії. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Випуск 5К (113)19. С. 293-298.

Слюсарчук В. Сформованість у дівчат – майбутніх офіцерівприкордонників рефлексії до фізичного самовдосконалення. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. Випуск 13. С. 23-27. doi: 10.32626/2227-6246.201913.56-60

Фетискин Н. П. В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. Социальнопсихологическая диагностика развития личности и малых групп. М. : Изд-во Института психотерапии, 2005. С. 411–413.

Фрейджер Р. Личность. Теории, упражнения, эксперименты. СПб. : Пройм-ЕВРОЗНАК, 2006. 704 с.

Шапаренко Х. А. Теорія і практика особистісного самовдос коналення майбутніх педагогів дошкільної освіти : монографія. Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2018. 347 с.

Шиманович І. В. Формування в майбутніх учителів потреби в професійному самовихованні : автореф дис… канд. пед. наук : 13.00.04 Класич. приват. ун-т. Запоріжжя, 2008. 20 с.

Шиян Б. М., Єдинак Г. А., Петришин Ю. В. Наукові дослідження у фізичному вихованні та спорті : навч. посіб. Кам’янець-Подільський : ПП Видавництво «Оіюм»», 2012. 280 с.

Banah, V. (2016). The current state of the organization of physical education in higher educational institutions of Ukraine and Poland. Journal of Education, Health and Sport, N 6(6), pp. 713-721. eISSN 2391-8306. DOI http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.4592438

Brian Tracy. Professional and personal development through lifelong learning. – URC: https://www.briantracy.com/blog/business-success/ the-pursuit-of-mastery-and-lifelong-learning-personal-developmenthard-work/(Last accessed: 11.03.2021).

https://stud.com.ua/17571/psihologiya/diagnostika_rivnya_ samorozvitku_profesiyno_pedagogichnoyi_diyalnosti_berezhnova

Loyens, S. M., Magda, J., Rikers, R. M. (2008). Self-directed learning in problem-based learning and its relationships with self-regulated learning. Educational Psychology Review, N 20, pp. 411–427.

Masaryková, D., Labudová, J., Matúš, I. (2016). Physical Activity of University Students with Various Study Profile. Physical Activity Review, 4, 107-114. doi: http:// dx.doi.org/10.16926/par.2016.04.13

Shogren, K. A. (2011). Culture and self-determination: A synthesis of the literature and directions for future research and practice. Career Development for Exceptional Individuals. N 34. рр. 115–127. doi: 10.1177/0885728811398271

Sliusarchuk, V. (2017). The state of ensuring physical self-development of girls – future officers during their studying at the military academy. Pedagogy and Psychology of Sport. N 3(2), pp. 57-65. DOI http:// dx.doi.org/10.12775/ PPS.2017.011

Tileston, D. W. (2010). What every teacher should know about student motivation. 2-nd ed. New-York, NY: CorwinPress.

Vincent, W. J. (2005). Statistic in kinesiology. 3rd ed. Champaign, IL: Human kinetics.

Wolters, C. A. (2011). Regulation of motivation: сontextual and social aspects. Teachers College Record, N 113, 265–283.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-07

Як цитувати

Слюсарчук, В., & Банах , В. (2021). Стан мотивації до саморозвитку і самоосвіти під час фізичного виховання дівчат у різних закладах вищої освіти . Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (21), 29–34. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-21.29-34