Порівняльний аналіз адаптивних можливостей організму школярів 10–12 років
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-21.21-28Ключові слова:
фізичне виховання, адаптаційний потенціал, факторна структура, функціональний станАнотація
В статті досліджується визначення факторної структури адаптивних можливостей у процесі вікового розвитку у хлопчиків 10-12 років. Оцінка фізичної підготовленості здійснювалась у ході проведення щорічного обов’язкового оцінювання учнівської молоді закладів освіти. Дослідження були проведені в середній загальноосвітній школі № 45 м. Харків. У них брали участь хлопчики 10-12-річного віку (78 осіб). Установлено, що заняття фізичним вихованням, яке обмежується лише уроками фізичної культури, не сприяють ефективному вдосконаленню адаптивних можливостей організму. Аналіз результатів показав зміни факторної структури адаптивних можливостей у процесі вікового розвитку у хлопчиків, причому ці зміни у 12-річних хлопчиків більш суттєві, що пов’язано з термінами сенситивних періодів розвитку рухових якостей. Отримані результати мають прогностичне значення для раціональної послідовності використання сукупності і обсягу засобів і методів фізичного виховання в цей віковий період для даної вікової групи.
Посилання
Бабій І. Л., Величко В. І., Венгер Я. І. Адаптаційні можливості школярів. Здоровье ребенка. 2011. № 8 (35). С. 20-24.
Весельский В.Л. Оценка физического развития и индивидуального здоровья детей в практике семейного врача. Семейная медицина. 2013. № 5 (49). С. 144-148. http://nbuv.gov. ua/UJRN/simmed_2013_5_39
Давиденко О. В. Основи програмування фізкультурнооздоровчих занять з дитячим контингентом. Тернопіль: Астон, 2013. 144 с.
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів з предмету «Фізична культура» для 5-9 класів: за заг. ред. Круцевич Т. Ю. Здоров’я та фізична культура. 2009. 176 c.
Наказ Mіністерствa молоді та спорту України від 15.12.2016 № 4665. Про затвердження тестів і нормативів для проведення щорічного оцінювання фізичної підготовленості населення України (Зареєстровано у Міністерстві юстиції України 10 лютого 2017 р. За № 195/30063).
Наказ МОЗ України від 16.08.2010 № 682 (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2010 р. за N 794/18089). Про удосконалення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів (із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони здоров’я № 382 (z0941-12) від 23.05.2012).
Неділько В. П., Камінська Т. М., Руденок С. А., Скибан Г. В. Шляхи підвищення рівня здоров’я дітей шкільного віку. Современная педиатрия. 2010. № 3 (31). С. 81-84.
Няньковський С. Л., Яцула М. С., Чикайло М. І., Пасечнюк І. В. Стан здоров’я школярів в Україні. Здоровье ребенка. 2012. № 5 (40). С. 109-114.
Постанова Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2015 р. № 1045 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 6 червня 2018 р. № 461). Про порядок проведення щорічного оцінювання фізичної підготовленості населення України.
Рубан В. Ю. Організаційно-методичні засади оптимізації процесу фізичного виховання учнів початкових класів в умовах сільської школи: дис. … канд. наук з фіз. виховання та спорту. Придніпровська державна академія фізичної культури та спорту. Дніпро, 2018. 392 с.
Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів. Київ: Олімп. л-ра, 2001. 439 с.
Хорошавін Д. О. Аналіз та оцінка рівня розвитку фізичної підготовленості школярів молодших класів. Збірник наукових праць. Харків: ХДАФК, 2014. С. 30-34.
Уилмор Дж.Х., Костилл Д.Л. Физиология спорта. Киев: Олимпийская литература, 2001. 503 с.
Andrieieva, О., Hakman, A. (2018), Health status and morbidity of children 11-14 years of age during school. Journal of Physical Education and Sport, 18 Supplement issue 2, 1231-1236.
Barton M. (2010), US Preventive Services Task Force. Screening for obesity in children and adolescents: US Preventive Services Task Force recommendation statement. Pediatrics. 125 (2). Р. 361-367.
Bodnar, I., Dukh, T., Martyniv, O., Hoshovska, L. (2018), Can integrative physical education improve physical development of schoolchildren? With a kind of emptiness? Physical Activity Review, 6, 1-7. https://doi.org/10.16926/par.2018.06.01.
Galan, Y., Andrii, K., Yuriy, M., Paliichuk, Y., Moroz, O., Tsybanyuk, O, Yarmak, O. (2018), Characteristics of physical conditions of 7-9-yearold schoolchildren within the process of physical education. Journal of Physical Education and Sport, 18 Supplement issue 5, 1999-2007.
Krusevich, T. Yu., Vorobyov, M. I., Bezverkhnya, M. M. (2011), Control in the physical education of children, adolescents and young people. Olympic literature, Kiev, 224 р.
NAPNAP position statement on the prevention and identification of overweight and obesity in the pediatric population. J Pediatr Health Care. 2009, 23 (6). Р. 15-16. DOI: 10.1016 / j.pedhc.2009.07.004.
Pasichnyk, V., Pityn, M., Melnyk, V., Karatnyk, I., Hakman, A., Galan, Y. (2018), Prerequisites for the physical development of preschool children for the realization of the tasks of physical education. Physical Activity Review, 6, 117-126. https://doi.org/10.16926/ par.2018.06.16
US Preventive Services Task Force. Screening and interventions for overweight in children and adolescents: recommendation statement. Pediatrics. 2005, 116 (1). Р. 205-209. DOI: 10.1542 / peds.2005-0302.
Whitlock, E. P., Williams, S. B., Gold, R., Smith, P. R., Shipman, S. A. (2005), Screening and interventions for childhood overweight: a summary of evidence for the US Preventive Services Task Force. Pediatrics. 116 (1). Р. 125-144.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.