Ефективність експериментального змісту самостійних занять у підвищенні фізичних можливостей учнів основної школи

Автор(и)

  • Валерій Мазур Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4860-0243
  • Леонід Гурман Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9681-6714
  • Вадим Гоншовський Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0600-6203
  • Олександр Ротар Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8633-2767
  • Андрій Ладиняк Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6096-5902
  • Вадим Воронецький Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8297-6757
  • Василь Ліщук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4362-7263

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-21.11-14

Ключові слова:

фізичні вправи, самостійні заняття, учні, фізичні можливості, динаміка

Анотація

Важливим у вирішенні завдань фізичного виховання учнів основної школи є використання ними самостійних занять удома. Мета дослідження – визначити ефективність розробленого змісту самостійних занять фізичними вправами у поліпшенні фізичних можливостей та формуванні звички до систематичного використання таких занять у вільн ий від навчання час. Методи. Одним із основних методів одержання необхідних даних було педагогічне тестування. Використовували тести, що широко застосовують дослідники та вчителі; тести відповідали встановленим метрологічним вимогам і дозволяли оцінити стан розвитку основних фізичних можливостей. Вивчали останні протягом двох усього дворічного періоду проведення формувального педагогічного експерименту. Перевіряли ефективність авторської розробки, яку використовували 25 учнів (11 хлопчиків та 14 дівчаток) експериментальної групи та 26 учнів (12 хлопчиків та 14 дівчаток) контрольної групи; вік кожної дитини був у межах 8,5±0,3 років. Одержані дані опрацьовували адекватними методами математичної статистики. Виконували також положення Гельсінської декларації Всесвітньої асоціації медичних працівників (WMA-2013) про етичні засади наукових досліджень за участі людей. Відповідний протокол було затверджено комісією з етики Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Результати. Протягом першого навчального року в експериментальній групі суттєво більшим, аніж у контрольній групі, було поліпшення результату в стрибках у довжину з місця, бігу 20 м з ходу, 6-хвилинному бігу і становій динамометрії. Протягом другого року навчання тенденція була аналогічною, але стосувалася бігу 20 м з ходу, бігу 400 м, стрибка в довжину з місця, станової, кистьової динамометрії і підтягування на перекладині. Запропонований зміст самостійних занять дозволив учнями досягти значно кращих показників фізичних можливостей, аніж при використанні традиційного підходу до формування і реалізації змісту самостійних занять фізичними вправами. Висновок. Авторську розробку доцільно використовувати у практиці шкільної фізичної культури, зокрема вчителям для передачі необхідної інформації учням, а також окремі елементи запропонованого змісту на уроках фізичної культури.

Посилання

Базилюк Т. А. Інноваційна технологія аквафітнесу з елементами баскетболу в фізичному вихованні студенток: автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вих. та спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних верств населення». Київ, 2013. 20 с.

Березовський В. А. Характеристика фізичного розвитку та функціонального стану кардіореспіраторної системи учнів старших класів. Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення: матеріали Х Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. Львів: ЛДУФК, 2016. С. 106-110.

Голобородько Г. П. Формування поняття здорового способу життя в учнів основної школи: автореф. дис. … канд. пед. наук. Харків, 1997. 17 с.

Єлісєєва Д. С. Інноваційна технологія зміцнення здоров’я дітей старшого шкільного віку в процесі самостійних занять фізичним вихованням: автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вих. та спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних верств населення». Дніпро, 2016. 21 с.

Лапаєнко С. В. Формування ціннісних орієнтацій підлітків на здоровий спосіб життя: автореф. дис. … канд.. пед. наук. Київ, 2000. 18 с.

Савчук С. А. Аналіз стану соматичного здоров’я студентів вищого технічного навчального закладу. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: зб. наук. пр. Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки. Луцьк, 2011. № 3. С. 79–82.

Сущенко Л. П. Соціальні технології культивування здорового способу життя людини. Запоріжжя, 1999. 308 с.

Фізична культура в школі: навчальна програма для 5–9 класів загальноосвіт. навч. закладів. Київ : Літера ЛДТ, 2018. 368 с.

Шиян Б. М., Єдинак Г. А., Петришин Ю. В. Наукові дослідження у фізичному вихованні та спорті : навч. посіб. Кам’янецьПодільський : ПП Видавництво «Оіюм»», 2012. 280 с.

Арефьєв В. Г. Основи теорії та методики фізичного виховання: підручник. Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький О. А., 2011. 368 с.

Єдинак Г. А., Плахтій П. Д., Яценюк Ю. П. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту): метод. посібник. Кам’янець-Подільський: Абетка, 2000. 305 с.

Di Tore, P. A., Schiavo, R., D’isanto, T. (2016). Physical education, motor control and motor learning: theoretical paradigms and teaching practices from kindergarten to high school. Journal of Physical Education and Sport, 16(4), 1293-1297. doi: 10.7752/ jpes.2016.04205

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-07

Як цитувати

Мазур, В., Гурман, Л., Гоншовський , В., Ротар, О., Ладиняк, А., Воронецький, В., & Ліщук, В. (2021). Ефективність експериментального змісту самостійних занять у підвищенні фізичних можливостей учнів основної школи. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (21), 11–14. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-21.11-14