Стан залучення курсантів вищих військових навчальних закладів до спортивно-масової роботи
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-20.19-25Ключові слова:
спортивно-масова робота, зацікавленість, курсанти, вищий військовий навчальний закладАнотація
Згідно чинних документальних джерел однією з важливих складових організації фізичного виховання у вищому військовому навчальному закладі є спортивно-масова робота. Основна мета означеного процесу – залучити максимально можливу кількість курсантів (військовослужбовців) активних занять фізичними вправами у визначених формах організації. Методологія дослідження. Мета проведеного дослідження – визначити причини, що знижують якість реалізації у вищому військовому навчальному закладі спортивно-масової роботи. Для досягнення поставленої мети вирішували завдання, що передбачали таке: вивчити стан організації спортивно-масової роботи у вищому військовому навчальному закладі; проаналізувати систему організації спортивно-масової роботи в арміях розвинених країн світу; оптимізувати структуру та зміст у аспекті впровадження навчально-тренувальних занять з обраного виду спорту для курсантів 1 року навчання для формування у них ціннісного ставлення до самовдосконалення фізичної підготовленості, підвищення активності та прагнення до залучення в збірні команди навчального закладу з різних видів спорту. Для цього з використанням таких загальнонаукових методів, як аналіз, узагальнення, вивчено зміст наказів про організацію такої роботи у Збройних Силах України, результати практики її проведення у трьох вищих військових навчальних закладах. Одержання необхідних емпіричних даних забезпечило використання педагогічного спостереження, усного опитування та анкетування із залученням 500 курсантів, яке відбулося до початку їхнього навчання у вищому військовому навчальному закладі. Результати дослідження. На початку першого року навчання найбільші уподобання курсантів – це заняття боксом (13,6 %), футболом (11,4 %), рукопашним боєм (11,7 %). Залучення до занять обраним видом спорту всіх курсантів сприятиме підвищенню їхньої активності в поліпшенні особистої фізичної підготовленості. Одним із провідних чинників, що визначає реалізацію курсантами фізичної активності у позанавчальний час, є посилення в них відповідної мотивації. Висновки. Практика організації та проведення спортивно-масової роботи у вищому військовому навчальному закладі засвідчила: низький стан залучення курсантів до спортивної діяльності; відмінний від необхідного стан контролю за фізичною активністю курсантів у вільний від навчання час; низьку мотивацію курсантів до здійснення такої активності; несформована система їхнього стимулювання до занять певним видом спорту.
Посилання
Анохін Є. Д. Психолого-педагогічні напрями формування ціннісного ставлення курсантів до фізичного вдосконалення в процесі спортивно-масової роботи. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі України. Фізичне виховання і спорт. 2017. Вип. 27. С. 29-34.
Анохін ЄД. Фізична підготовка в арміях провідних держав НАТО : навч. метод. посіб. Львів : ЛВІ, 2005. 115 с.
Бородин Ю. А. Анализ эффективности спортивно-массовой работы в ВВУЗах Министерства обороны Украины и пути ее повышения. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2005. № 3. С. 62-72.
Грецький О. В. Формування мотивації до спортивної діяльності на початковому етапі підготовки : автореф. дис… канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02 Львівський держ. ун-т фіз. культури. Львів, 2019. 19 с.
Дедов А. Е. Организационно-управленческие аспекты спортивно- массовой работы в военно-учебном заведении : дисс… канд. пед. наук. СПб., 1999. 126 с.
Наставление по физической подготовке в Советской Армии и Военно-Морском Флоте (НФП-87). М., Воениздат, 1987. 319 с.
Наставление по физической подготовке Советской Армии и Военно-Морского Флота (НФП-78). М., Воениздат, 1979. 248 с.
Настанова з фізичної підготовки у Збройних силах України (НФП-97): Наказ Міністра оборони України №400 від 5.11.97 р. Київ, 1997. 232 с.
Настанова з фізичної підготовки у Збройних силах України (НФП-2009): Наказ Міністра оборони України №685 від 30.12.2009. Київ, 2009. 232 с.
Обвинцев А. А., Щёголев В. А., Зыков А. В. Организация физической подготовки курсантов вузов США. Актуальные проблемы физической и специальной подготовки силовых структур. 2015. № 4. С. 18-27.
Овчарук І. С. Вплив позитивної мотивації курсантів на результати спортивно–масової роботи. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнко. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2008. Вип. 10. С. 184-189.
Ольховий О. М., Красота В. М. Організаційно-управлінська складова навчально-виховного процесу курсантів в системі фізичної підготовки. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2013. Вип. 6. С.164-172.
Панькевич Я. В., Афонін В.М., Лещінський О.В., Воронцов О. С. Суб´єктивна думка курсантів-інженерів щодо змісту та структури фізичної підготовки у вищих військових навчальних закладах. Український журнал медицини, біології та спорту. Чорноморський національний університет імені Петра Могили (м. Миколаїв). 2019. Том 4, № 3 (19). С. 57-63.
Петрова М. О., Левченко Л. І. Мотиваційно-ціннісний пріоритет у формування фізичної культури особистості студента. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2011. Вип. 2. С. 613-621.
Романчук С. В. Причини, що знижують мотивацію курсантів ВНЗ до занять. Формування позитивних мотивацій до занять спортивно- масовою роботою. Фізична підготовка військовослужбовців : матеріали відкритої наук.-метод. конф. Київ, 2003. С. 48-51.
Романчук С. В., Романчук В. Н. Факторы мотивации курсантов к самостоятельным занятиям физической подготовкой. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2004. № 6. С. 136-142.
Романчук С., Петрук А. Модернізація структури і змісту спортивно-масової роботи у ВВНЗ. Сучасні тенденції та перспективи розвитку фізичної підготовки та спорту Збройних Сил України, правоохоронних органів, рятувальних та інших спеціальних служб на шляху євроатлантичної інтеграції України: тези IV Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 19 листопада 2020 р.). Київ : Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, 2020. С. 87-89.
Сухорада Г. І. Спортивно-масова робота у вищих навчальних закладах (на прикладі курсантів-зв’язківців) : автореф. дис.… канд. наук з фізичного виховання і спорту : 24.00.02 Львівський держ. ун-т фіз. культури. Львів, 2003. 20 с.
Теорія та організація фізичної підготовки військ : підручник / за ред. Ю. О. Резнікова, В. М. Афоніна. Львів : ЛВІ, 2002. 316 с.
Тимчасова настанова з фізичної підготовки у Збройних силах України (НФП-2014): Наказ Начальника Генерального штабу Збройних сил України №35 від 11.02.2014 р. Київ, 2014. 157 с.
Фізичне виховання, спеціальна фізична підготовка і спорт військовослужбовців: Підручник / П. Ткачук, С. Романчук, В. Афонін та ін. Львів : НАСВ, 2019. 291 с.
Фіногенов Ю. С., Сухорада Г. І., Озеров Є. О., Оленєв Д. Г. Теоретичні основи спортивно-масової роботи та фізичної підготовки військовослужбовців : навч. посібник. Київ : НАОУ, 2004. 174 с.
Харин А. А., Козиков Я. С., Тихончук А. А., Табареков Д. М. О необходимости формирования мотивации у курсантов вузов силовых структур к спортивно-массовой работе. Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2017. № 11(152). С. 284-287.
Щеголев В. А. Физическая подготовка кадетов военной академии сухопутных войск США в Вест-Пойнте (по материалам отечественной и зарубежной печати). Актуальные проблемы физической и специальной подготовки силовых структур. 2013. № 2 С. 113-116.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.