Кореляційна структура координаційної підготовленості підлітків 13–14-ти років чоловічої статі, які займаються екстремальними видами рухової активності

Автор(и)

  • Ірина Іванишин Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1765-8311
  • Ігор Випасняк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4192-1880
  • Лідія Ковальчук Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2973-8979
  • Юрій Іванишин Івано-Франківський фаховий коледж фізичного виховання Національного університету фізичного виховання і спорту України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6843-8573

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-20.11-18

Ключові слова:

координаційні здібності, екстремальні види рухової активності, роллеспорт, скейтбординг

Анотація

Аналіз наукової літератури показав, що останніми роками екстремальний спорт розвивається дуже бурхливо, і вчені зацікавилися феноменом характеру особистості екстремального типу, зокрема, намагаючись з’ясувати, що керує людьми, які займаються екстремальними видами рухової активності. Мета дослідження – виявити наявність кореляційних зв’язків між показниками координаційних якостей та показниками основних психічних властивостей і процесів у підлітків 13–14-ти років, які займаються екстремальними видами рухової активності (РА). Матеріали і методи. У дослідженнях взяли участь підлітки чоловічої статі віком 13–14 років (n = 47), які займаються екстремальними видами РА. Для визначення кореляційних зв’язків між показниками психічного і фізичного компонентів використовували тетрахоричний коефіцієнт кореляції та коефіцієнт взаємної зв›язаності Чупрова, для встановлення зв’язків між показниками координаційних якостей використано параметричний коефіцієнт кореляції Браве- Пірсона. Статистична обробка проводилася з використанням пакета прикладних програм Statistika 6.0. Результати. Дослідження структури координаційних здібностей досліджуваного контингенту дозволило виявити, що показники здатності до управління просторово-часовими характеристиками пов’язані з показниками локус-контролю (0,44), стійкістю уваги (-0,34), механічною (-0,34) та логічною (-0,32) пам›яттю; здатність до диференціювання просторових параметрів рухів корелює з тривожністю (0,64), локус- контролем (-0,62), стійкістю уваги (0,35) та механічною пам›яттю (-0,31); здатність до диференціювання часових параметрів руху корелює з показниками психічних властивостей (тривожності, стресостійкості та локус-контролю), а також показниками психічних процесів: механічною пам’яттю (-0,47) та стійкістю уваги (-0,38); зі здібністю до збереження статичної рівноваги корелює показник стресостійкості (-0,32), а здатністю до збереження динамічної рівноваги – показники логічної пам’яті (-0,51), стресостійкості (0,35), локус-контролю (0,37) і механічної пам’яті (-0,37); зі здатністю до загальної координованості рухів корелювали показники соціальної бажаності (0,49), механічної пам›яті (0,35) та локус-контролю (-0,32). Висновки. Інтегральний показник координаційних здібностей представлений провідними та фоновими показниками, що впливають і обумовлюють координаційну підготовленість підлітків 13–14-ти років, які займаються екстремальними видами РА.

Посилання

Ababkov, V. A., Pere, M. (2004). Adaptatsiya k stressu. Osnovnye teorii, diagnostika, terapii [Adaptation to a stress. Main theories, diagnostics, therapies] Sankt Petersburg: Rech`. [in Russian].

Berezina, T. N. (2012). O vzaimodejstvii fizicheskikh i intellektual`ny`kh sposobnostej [The relation between indicators of physical and cognitive abilities]. NB: Psikhologiya i psikhotekhni`ka, (1), 1–24. Retrieved from: https://10.7256/2306-0425.2012.1.47.

https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=47. [in Russian].

Bondar`, T. S., Roters, T. T. (2012). Aktual`ny`e problemy` fizicheskogo vospitaniya podrostkov v detskikh uchrezhdeniyakh ozdorovleniya i otdy`kha [The issue of the day of physical education of teenagers in children’ establishments of making healthy and rest]. Fizicheskoe vospitanie studentov, (3), 15–18. Retrieved from: https://sportedu. org.ua/html/journal/2012-N3/12btsmhr.pdf. [in Russian].

Gershkovich, V. A., Moroshkina, N. V., Allakhverdov, V. M., Ivanchej, I. I., Morozov, M. I., Karpinskaya, V. Yu., Kuvaldina, M. B., Volkov, D. N. (2013). Vozniknovenie povtoryayushhikhsya oshibok v proczesse sensomotornogo naucheniya i sposoby` ikh korrekczii [The occurrence of repetitive errors in the process of sensomotor training and ways of their correction]. Vestnik S-Peterb. Universiteta, 16(3), 43–54. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/vozniknovenie-povtoryayuschihsya-oshibok-v-protsesse-sensomotornogo-naucheniya-i-sposoby-ih-korrektsii/viewer.[in Russian].

Gorskaya I. Yu., Aver`yanov I. V., Kondakov A. M. Koordinaczionnaya podgotovka sportsmenov [Coordination training for athletes]. Ministerstvo sporta Rossijskoj Federaczii, Sibirskij gosudarstvenny`j universitet fizicheskoj kul`tury` i sporta. Omsk: Izd-vo SibGUFK, 2015. Retrieved from: http://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=429341. [in Russian].

Epifanova, E. S. (2014). E`kstremal`ny`e vidy` aktivnosti kak forma formirovaniya stressoustojchivosti tinejdzherov [Extreme activity as a form of the formation of stress resistance in teenagers]. Psikholog, (5), 16–38. DOI: https://doi.org/10.7256/2306–0425.2014.5.13238. [in Russian].

Il`in, E. P. (2003). Psikhomotornaya organizacziya cheloveka [Psychomotor organization of a person]. SPb.: Piter. 384 p. [in Russian].

Ivanyshyn, Yu., Kovalchuk, L., Ivanyshyn, I. (2017). Porivnialna kharakterystyka koordynatsiinykh zdibnostei pidlitkiv, yaki zaimaiutsia riznymy vydamy rukhovoi aktyvnosti [Comparative characteristics of coordination abilities of adolescents engaged in different types of motor activity]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Fizychna kultura, (27–28), 104–110. [in Ukrainian].

Ivaniura, I. O. (2000). Osoblyvosti rozvytku deiakykh funktsii vyshchoi nervovoi diialnosti v uchniv serednoho shkilnoho viku pry tryvalykh fizychnykh navantazhenniakh [Features of the development of some functions of higher nervous activity in middle school students during prolonged physical activity]. Fiziolohichnyi zhurnal, 46(1), 94–100. [in Ukrainian].

Koz`yakov, R. V., Orlova, E. A., Petrova, E. A., Eremin, M. V. (2017). Osobennosti vzaimosvyazi e`moczional`nogo intellekta i koping-strategij podrostkov, zanimayushhikhsya e`kstremal`ny`mi vidami sporta [Effects of extreme adolescent sports on emotional intelligence and coping strategies]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul`tury`, (4), 26–28. [in Russian].

Kominko, S.B., Kucher, H.V. (2005). Krashchi metody psykhodiahnostyky [The best methods of psychodiagnostics]. Ternopil: Kart-blansh. 406 p. [in Ukrainian].

Konopleva, I. N., Kalyagin, Yu. S. (2011). Samoregulyacziya psikhicheskikh sostoyanij kak e`lement psikhologicheskoj gotovnosti k deyatel`nosti v e`kstremal`ny`kh usloviyakh [Self-regulation of psychic conditions as an element of psychological readiness to act in extreme conditions]. Psikhologiya i pravo, 1(4). Retrieved from: https:// psyjournals.Su/psyandlaw/2011/n4/49298.shtml. [in Russian].

Lyzohub, V. S., Kharchenko, D. M., Khomenko, S. M., Yukhymenko, L. I., Petrenko, Yu. O., Yavnyk, O. E. (2002). Ontohenez neirodynamichnykh funktsii liudyny [Ontogenesis of neurodynamic functions of a person]. Fiziolohichnyi zhurnal, 48 (2), 123–124. [in Ukrainian].

Lyubomirskij, L. E. (1989). Zakonomernosti razvitiya sensomotorny`kh funkczij u detej shkol`nogo vozrasta [Regularities of the development of sensorimotor functions in school-age children]. Extended abstract of doctor’s thesis. Nauchno-issledovatel`skij institut fiziologii detej i podrostkov. Moskow. Retrieved from: http://earthpapers.net/ preview/417915/a?#?page=32. [in Russian].

Morgunova, G. E. (2010). Socziokul`turnaya sreda goroda kak faktor formirovaniya sovremennoj molodezhnoj subkul`tury` [Sociokulture city environment as a factor of the formation modern culture of the young peoples]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kemerovskij gosudarstvenny`j uni`versitet]. Kemerovo. Retrieved from: https://www. dissercat.com/content/sotsiokulturnaya-sreda-goroda-kak-faktor-formirovaniya-sovremennoi-molodezhnoi-subkultury. [in Russian].

Nakonechnyi I.Iu. (2012). Analiz ta otsinka efektyvnosti zastosuvannia prohramy rozvytku samorehuliatsii povedinky pidlitkiv na zaniattiakh z pankrationu [Analysis and evaluation of the effectiveness of the program for the development of self-regulation of adolescent behavior in pankration classes]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 12: Psykholohichni nauky, (38), 105–112. Retrieved from: http://nbuv. gov.ua/UJRN/Nchnpu_012_2012_38_17. [in Ukrainian].

Nosko M., Iedynak G. (2019). Peredumovy personalizatsii v rozvytku koordynatsii uchniv pochatkovoi shkoly [Prerequisites of personalization in the development of coordination primary school pupils]. Bulletin of Kamyanets-Podilskyi Ivan Ogiyenko National University. Physical Education, Sports and Human Health, (8), 156–162. [in Ukrainian].

Ozerov, V. P. (2002). Psikhomotorny`e sposobnosti cheloveka [Human psychomotor abilities]. Dubna: Feniks–Plyus. 320 p. [in Russian].

Pigareva, K. O. (2013). Formirovanie neosoznavaemoj motivaczii zanyatij e`kstremal`ny`mi vidami sporta: psikhodinamicheskij podkhod [Forming of the unrealized motivation of employments extreme types of sport: psikhodinamicheskiy approach]. Problemy ekstremalnoi ta kryzovoi psykholohii, 14(ІІ), 261–270. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekp_2013_14(2)__37. [in Russian].

Prudnikova, M. S. (2012). Vplyv trenuvalnoho protsesu na morfo-funktsionalni pokaznyky yunykh velosypedystiv 13–14 rokiv (na materiali velosypednoho motokrosu) [Research of influence of training process on the morph functional indexes of young bicyclists 13–14 years (on material ВМÕ-Racing]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk, 4(31), 91–96. Retrieved from: http://journals.uran. ua/index.php/1991-0177/article/view/21940. [in Ukrainian].

Rovny`j, A. S., Galimskij, V. A., Rovnaya, O. A. (2014). Rol` sensorny`kh sistem v upravlenii slozhno-koordinirovanny`mi dvizheniyami sportsmenov [The role of sensory systems in the management of difficult-coordinated movements of athletes]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk, (3), 78–85. https://doi.org/10.15391/ snsv.2014-3.016. [in Russian].

Samoilov, M. H. (2008). Obiektyvni ta subiektyvni chynnyky, vid yakykh zalezhyt ekstremalnist vydu sportu i sportyvni rezultaty [Objective and subjective factors effect on sports extremity and sports results]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk, (1–2), 178–182. [in Ukrainian].

Temnov, A. (2013). E`kstremal`ny`e vidy` sporta. Zavisimost` ili khobbi dlya aktivny`kh lyudej? [Extreme types of sports - dependence or hobby for active people]. Osnovy` bezopasnosti zhiznedeyatel`nosti, (5), 36–40. [in Russian].

Breivik, G. (2010). Trends in adventure sports in a post-modern society. Sport in Society, (13), 260–273. DOI: https://doi.org/10.1080/ 17430430903522970.

Brymer, E., Schwitzer, R. (2012). Extreme sports are good for your health: a phenomenological understanding of feaur and anxiety in extreme sport. J Health Psychol., 18 (4), 447–487. DOI: 10.1177/1359105312446770.

Devon, O’Neil. X Games expands globally. Retrieved from: http:// www.xgames.com/action/cities/article/7862758/x-games-grow-three-six-events-2013.

Iedynak, G., Galamandjuk, L., Dutchak, M., Balatska, L., Herasymchuk, A. & Mazur, V. (2017). Effectiveness of Different Options when Teaching Children Basic Movements due to Certain Handedness. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 582–589. DOI:10.7752/jpes.2017.02088.

Inchley, J., Kirby, J., Currie, C. (2011). Longitudinal changes in physical selfperceptions and associations with physical activity during adolescence. Pediatric Exercise Science, 23(2), 237–249. DOI: https:// doi.org/10.1123/pes.23.2.237.

Mei-Dan, O., Carmont, M.R. (2013). Introduction. Adventure and extreme sports: Epidemiology, Treatment, Rehabilitation and Prevention. New-York Springer-Verlag, 1–5. DOI: https://doi. org/10.1007/978-1-4471-4363-5.

Reyna, V., Farley, F. (2006). Risk and rationality in adolescent decision making: Implications for theory, practice, and public policy. Psychological Science in the Public Interest, Sep.7(1), 1–44. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1529-1006.2006.00026.x.

Van der Fels, Irene M.J., te Wierike, Sanne C.M., Hartman, Е., Elferink, Marije T., Smith, J., Visscher, Сr. The relationship between motor skills and cognitive skills in 4–16 year old typically developing children: A systematic review. Journal of Science and Medicine in Sport, 18(6), 697–703. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsams.2014.09.007

Willig, C.A. (2008). Phenomenological investigation of the experience of taking part in ‘extreme sports’. J Health Psychol., 13(5), 690–702. DOI: https://doi.org/10.1177/1359105307082459.

Woodman, T., Hardy, L., Barlow, M., Le Scanff, C. (2010). Motives for participation in prolonged engagement high-risk sports: An agentic emotion regulation perspective. Psychology of Sport and Exercise, (11), 345–352. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2010.04.002

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-09

Як цитувати

Іванишин, І., Випасняк, І., Ковальчук, Л., & Іванишин, Ю. (2021). Кореляційна структура координаційної підготовленості підлітків 13–14-ти років чоловічої статі, які займаються екстремальними видами рухової активності. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (20), 11–18. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-20.11-18