Дослідження впливу ситуацій спортивних змагань на формування особистісних якостей студентів-спортсменів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-20.5-10

Ключові слова:

особистісні якості, студенти-спортсмени, соціометричний статус, рівень тривожності, спрямованість особистості, стрес-фактор

Анотація

У статті обґрунтовано можливості студентського спорту, який являє собою узагальнену категорію діяльності студентів у формі змагань і підготовки до них з метою досягнення граничних результатів у обраній спеціалізації. Заняття спортом виступають формою самовираження та самоствердження студента, визначаючи його спосіб життя, загально культурні та соціально значущі приорітети. Мета дослідження. Вивчення впливу ситуацій спортивних змагань на формування особистісних якостей студентів-спортсменів ЗВО. Методи дослідження. Використано теоретичні методи дослідження: аналіз, синтез, класифікація, систематизація, емпіричні: опитування, соціометрія, статистичний метод обробки результатів. Результати дослідження. Проаналізовано показники професійних досягнень студентів-спортсменів ЗВО які надали змогу визначити кількісні і якісні відмінності у спортивних досягненнях, а також вплив спортивних ситуацій на формування особистісних якостей. Розглянуто результати навчальної і спортивної діяльності у формуванні соціально значущих якостей: соціальної активності, самостійності, впевненості у своїх здібностях. Висновки. Студентський спорт являє собою узагальнену категорію діяльності студентів у формі змагань і підготовки до них з метою досягнення граничних результатів у обраній спеціалізації. Результатом навчальної і спортивної діяльності студентів є формування соціально значущих якостей: соціальної активності, самостійності, впевненості у своїх силах, честолюбства. Формування особистісних якостей студентів вищого навчального закладу під час спортивних занять в межах експерименту складає сукупність концептуальних положень і створення відповідних педагогічних умов. Доведено, що створені педагогічні умови, а саме постійні тренування та участь в змаганнях різного рівня сприяють підвищенню спортивної майстерності учасників команди та розвитку особистісних якостей студентів, сприятливих як для більшої їх успішності, як в певному виді спорту, так і в будь-якому виді діяльності в цілому.

Посилання

Absalyamov, T. M. (2003). Rol` i mesto nauki v podgotovke sportsmenov vysokogo klassa [The role and place of science in training high-class athletes]. Teoriya i praktika fizicheskoi kul`tury, 10, 17–20 [in Russian].

Bundzen, P. V. (2000). Sovremennye tendentsii v razvitii tekhnologii psikhicheskoi podgotovki sportsmenov [Current trends in the development of technologies for the mental preparation of athletes]. Ezhegodnyi nauchnyi vestnik. KAFK im. P. F Lesgafta. SPb. 40–44 [in Russian].

Gogunov, E. N., Mart`yanov, B. I. (2004). Psikhologiya fizicheskogo vospitaniya i sporta [Psychology of physical education and sports]: uchebn. posobie dlya stud. vyssh. ped. ucheb. zavedenii. M.: Izdatel`skii tsentr ‘‘Akademiya’’. 224 [in Russian].

Gordon, S. M. (2004). Issledovanie otsenki psikhicheskoi gotovnosti k sorevnovatel`noi deyatel’nosti sportsmenov [Study of the assessment of mental readiness for competitive activity of athletes]. Teoriya i praktika fizicheskoi kul`tury, 2, 46–49 [in Russian].

Gordon, S. M. (2003). Otsenka lichnosti sportsmenov raznykh spetsializatsii i kvalifikatsii [Assessment of the personality of athletes of different specializations and qualifications]. Teoriya i praktika fizicheskoi kul`tury, 2, 24–28 [in Russian].

Kiz`ko, A. P. (2004). Printsipial`nye voprosy korrektnosti rezul›tatov ehksperimental’nogo issledovaniya v oblasti fizicheskogo vospitaniya i sporta [Fundamental questions of the correctness of the results of experimental research in the field of physical education and sports]. Teoriya i praktika fizicheskoi kul’tury i sporta, 1, 59–62 [in Russian].

Kozlov, E.G. (2002). Postanovka problemy gotovnosti k sorevnovaniyu v sporte [Statement of the problem of readiness preparedness for competition in sport]. Teoriya i praktika fizicheskoi kul’tury, 4, 33–36. [in Russian].

Marionda, I. I. (2018). Formuvannya moty`vaciyi studentiv do zanyat` fizy`chnoyu kul`turoyu [Formation of students` motivation for physical education]. Aktual`ni py`tannya vdoskonalennya sy`stemy` fizy`chnogo vy`xovannya i sporty`vnoyi roboty` u vy`shhij shkoli: zb. nauk. pr. materialy` I nauk.-prakt. konf. z mizhnarodnoyu uchastyu, m. Uzhgorod, 19–20 kvitnya 2018 r. Uzhgorod, 123 [in Ukrainian].

Metodika psikhodiagnostiki v sporte (1990) [Methods of psychodiagnostics in sports] / pod red. V. L. Marishchuka, Yu. M. Bludova, V. A. Plakhtienko. M.: Prosveshchenie. 256 [in Russian].

Mordvincev, G. O. (2018). Vy`svitlennya suchasnogo stanu i problem fizy`chnogo vy`xovannya studentiv ta napryamkiv vdoskonalennya rozvy`tku fizy`chnogo vy`xovannya u navchal`nomu procesi VNZ. [Lighting of the current state and problems of physical education of students and directions of improvement of development of physical educational in educational process of high school]. Aktual`ni py`tannya vdoskonalennya sy`stemy` fizy`chnogo vy`xovannya i sporty`vnoyi roboty` u vy`shhij shkoli: zb. nauk. pr. materialy` I nauk.-prakt. konf. z mizhnarodnoyu uchastyu, m. Uzhgorod, 19-20 kvitnya. Uzhgorod. 37-38 [in Ukrainian].

Praktikum po sportivnoi psikhologii (2003) [Workshop on sport psychology] / pod red. I. P. Volkova. Piter: SPB. 60 [in Russian].

Prakticheskaya psikhodiagnostika: metodiki i testy [Practical psychodiagnostics: methods and tests]: uch. pos. (2001) / pod red. D. Ya. Raigorodskogo. Samara: Izdatel`skii Dom ‘‘Bakhram-M’’. 672 [in Russian].

Furduj, S. B., Nifaka Ya. M. (2018). Rol` fizy`chnoyi kul`tury` v procesi socializaciyi students`koyi molodi [The role of physical culture in the process of socialization of student youth]. Naukovy`j zhurnal ‘‘Molody`j vcheny`j’’, 1 (53), 395 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-09

Як цитувати

Черевко, С., Плошинська, А., Глоба, Т., & Черевко, А. (2021). Дослідження впливу ситуацій спортивних змагань на формування особистісних якостей студентів-спортсменів. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (20), 5–10. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2021-20.5-10