Значення статичних і динамічних вправ для розвитку активної гнучкості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-19.49-53Ключові слова:
гнучкість, сила, м’язи, активні і пасивні вправи, динамічні та статичні вправи, розвитокАнотація
Проведено дослідження, спрямоване на порівняльний аналіз ефективності застосування статичних і динамічних вправ для розвитку активної гнучкості. Вивчення даних літературних джерел дозволило визначити, що при виконанні вправ на розтягування особливу увагу необхідно приділити прояву силових здібностей, оскільки в більшості рухів людини використовується активна гнучкість. Стало відомо, що вправи, спрямовані на розвиток гнучкості і виконувані активним методом, є найкращими, оскільки дозволяють оптимально включати в роботу м’язи-антагоністи, роблять процес тренування більш усвідомленим. В експерименті, що проходив в умовах карантину по COVID-19 і забезпечував йому відносно високий рівень чистоти, взяли участь студентки Придністровського державного університету ім. Т. Г. Шевченка. В однорідних групах за показниками розвитку гнучкості задньої поверхні стегна і гомілки були використані однотипні за своєю структурою вправи, але виконувались різним способом. У групі № 1 застосовувалися статичні нахили, в групі № 2 – динамічні нахили. Основною умовою при виконанні вправ було виключення самозахватів, допомоги партнера, устаткування або інвентарю, мінімізація впливу сили інерції (активні махи) або допомоги маси власного тіла при обов’язковому включенні під час виконання завдань сили м’язів, що розгинають хребет, і м’язів передньої поверхні стегна і гомілки. Контрольною вправою виступав нахил вперед з положення сидячи. Тривалість експерименту – 21 днів. В результаті експерименту з’ясувалося, що триразові заняття протягом трьох тижнів, в ході яких використовуються вправи на розтягування м’язів задньої поверхні стегна і гомілки, однотипні за своєю структурою, і виконувані активним способом, приносять ідентичний результат при застосуванні як динамічних, так і статичних рухів. Проведене дослідження за участю 20 респондентів демонструє, що в деяких випадках статичні і динамічні вправи, спрямовані на розвиток активної гнучкості, однаково ефективні.
Посилання
Васильева, Л. Ф. Прикладная кинезиология. Восстановление тонуса и функций скелетных мышц. М. : Эксмо, 2018. 304 с.
Vasilyeva, L.F. (2018), Prikladnaya kineziologiya. Vosstanovlenie tonusa i funkcij skeletnyh myshc [Applied Kinesiology. Restoring the tone and functions of skeletal muscles]. Exmo, Moskva. 304 p. [in Russia].
Горбунова Ю.В. Панина О.В, Шишкина Т.Г. Стретчинг и его влияние на развитие мышечной системы человека. Актуальные проблемы и перспективы развития физической культуры и спорта в высших учебных заведениях Минсельхоза России: материалы IV Междунар. межвуз., учеб.-метод. и науч.-практ. конф. Саратов, 2016. С. 103-106.
Gorbunova, Y. V. Panina, O. V., Shishkina, T. G. (2016), «Stretching i ego vliyanie na razvitie myshechnoj sistemy cheloveka» [Stretching and its impact on the development of the human muscular system]. Current problems and prospects for the development of physical culture and sports in the higher education institutions of the Ministry of Agriculture of Russia: materials IV Internar. inter-study.-method. and teaching.-practical. сonf. Saratov, pp. 103-106. [in Russia].
Дворкин Л. С. Тяжелая атлетика : учебник для вузов. М. : Сов. спорт, 2005. 600 с.
Dvorkin, L.S. (2005), Tyazhelaya atletika [Weightlifting: textbook for universities]. Sov. Sports. Moskva. 600 p. [in Russia].
Каминофф Л, Мэтьюз Э. Анатомия йоги. Минск : «Попурри», 2012, 320 с.
Kaminoff, L, Matthews, E. (2012), Anatomiya jogi [Yoga Anatomy]. Popurri, Minsk, 320 p. [in Russia].
Костина Е. А. Стретчинг – один из путей привлечения молодёжи к занятиям физической культурой. Физическое воспитание и спорт. 2015. № 9. С. 237-238.
Kostina, E. A. (2015), «Stretching – odin iz putey privlecheniya molodozhi k zanyatiyam fizicheskoy kul›turoy» [Stretching is one of the ways to attract young people to physical education]. Physical education and sports. № 9. pp. 237-238. [in Russia].
Курамшин Ю. Ф. Теория и методика физической культуры. М. : Сов. спорт, 2004. 464 с.
Kuramshin, Yu. F. (2004), Teoriya i metodika fizicheskoj kul’tury [Theory and method of physical culture]. Sov. Sports, Moskva.464 p. [in Russia].
Лазарев И. А. Биомеханогенез нарушений осанки и патологии нижнечелюстного сустава. Здоров’я України 21 сторіччя. № 21 (442), 2018. С. 26-27.
Lazarev, I. A. (2018), «Biomekhanogenez narushenij osanki i patologii nizhnechelyustnogo sustava» [Biomehanogenes disorders of posture and pathology of the lower jaw joint]. Health of Ukraine for the 21st Century. 21 (442). pp. 26-27. [in Russia].
Мальцева И. Г. Методика тестирования и оценки уровня общей физической подготовленности студентов вузов: учебно-метод. пособие. Орел, 2014. 40 с.
Maltseva. I. G. (2014) Metodika testirovaniya i ocenki urovnya obshchej fizicheskoj podgotovlennosti studentov vuzov [The method of testing and assessing the level of overall physical fitness of university students: educational method]. Orel, 40 p. [in Russia].
Прохорова Е. С. Коррекция функциональных нарушений опорно- двигательного аппарата у пациентов с пателлофеморальным болевым синдромом: дисс. … канд. мед. наук: 14.03.11. М., 2018. 99 с.
Prokhorova, E. S. (2018), «Korrekciya funkcional›nyh narushenij oporno-dvigatel›nogo apparata u pacientov s patellofemoral›nym bolevym sindromom» [Correction of functional disorders of the musculoskeletal system in patients with patellofemoral pain syndrome]: dissertation for the sciences degree of сand: 14.03.11. M. 99 p. [in Russia].
Стефаниди А. В. Мышечно-фасциальные болевые синдромы (клинические варианты, механизмы развития, лечение): дисс. …. док. мед. наук: 14.00.13. С-Пб, 2009. 216 с.
Stefanidi, A. V. (2009), «Myshechno-fascial’nye bolevye sindromy (klinicheskie varianty, mekhanizmy razvitiya, lechenie)» [Muscle-fascial pain syndromes (clinical variants, development mechanisms, treatment)]: the doctor’s thesis. Medical. 14.00.13. St.-Pb. 216 p. [in Russia].
Татаренко Н. А. Анатомия стретчинга. М. : Эксмо. 2017. 224 с.
Tatarenko, N.A. (2017), Anatomiya stretchinga [Anatomy of stretching]. Exmo, M. 224 p. [in Russia].