ОНЛАЙН ОСВІТА ДЛЯ АСИСТЕНТІВ ВЧИТЕЛЯ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-18.59-65Ключові слова:
онлайн освіта, дистанційне навчання, онлайн- курси, асистент вчителя, інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами.Анотація
Освіта, що розвивається в Україні, потребує якісної підготовки фахівців для дітей з обмеженими можливостями. Альтернативою навчанню в класі стає онлайн-освіта, тому вчителі, включаючи асистентів вчителя, можуть проходити курси, не виходячи з дому. З огляду на нові виклики перед освітою, важливо розглянути Інтернет- освіту в процесі підготовки асистента вчфителя до роботи з дітьми з особливими потребами. Методологія дослідження. Мета статті полягає у визначенні значимості освіти онлайн у процесі підготовки педагогічних кадрів, її позитивні та негативні сторони порівнюючи з досвідом її запровадження та реалізації у Канаді. Для реалізації мети використовувались наступні теоретичні та когнітивні методи - аналіз та узагальнення наукової літератури, анкетування, порівняння, синтез, систематизація та узагальнення вивченої інформації. Результати. Стаття розглядає Інтернет-освіту як один із важливих видів підготовки помічника вчителя до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Висвітлюються такі терміни, як дистанційне навчання, онлайн-навчання, а також інклюзивна освіта, діти з особливими потребами, помічник вчителя. Розглянуто Інтернет- платформи для навчання студентів в Україні та Канаді. Наведено приклади онлайн-курсів дистанційного навчання помічників вчителя, які пропонують онлайн-платформи з сертифікатом про їх закінчення. Проведено анкетування студентів на основі якого наведено негативні та позитивні сторони онлайн-освіти для студентів. Висновок. Освіта онлайн - це досить нове явище в системі освіти нашої країни та більш поширене явище за кордоном, зокрема в Канаді. Процес інтеграції онлайн-курсів у навчальний процес має на меті забезпечити конкурентоспроможність вітчизняної освіти на міжнародній арені. Ця форма навчання збільшить кількість студентів, які заочно навчаються, майбутніх асистентів навчання, які зможуть працювати з дітьми з особливими потребами. Згідно з нашим дослідженням, у Канаді та Україні існує велика кількість онлайн-платформ, які мають на меті забезпечити навчання асистентів вчителя
Посилання
1. Биков В. Ю. “Дистанційне навчання” Енциклопедія освіти України. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С. 191-193.
Bykov, V. Yu. (2008), Dystantsiine navchannia u “Entsyklopediia osvity Ukrainy” [Distance learning in “Encyclopaedia of Education of Ukraine”]. Yurinkom Inter, Kyiv. рр. 191-193. [in Ukraine].
2. Гончаренко В.В. Проблеми дистанційного навчання в Україні. Дистанційна освіта: забезпечення доступності та неперервної освіти впродовж життя (Е-Learning and University Education-2017): матеріали XLII Міжнародної науково-методичної конференції (м. Полтава, 9-10 лютого 2017 року). Полтава : ПУЕТ, 2017. С. 49-50.
Honcharenko, V.V. (2017), “Problemy dystantsiinoho navchannia v Ukraini”. [Problems of distance learning in Ukraine]. Distance education: ensuring accessibility and continuing education throughout life (E-Learning and University Education-2017): materials of the XLII International Scientific and Methodological Conference (Poltava, February 9-10, 2017). PUET, Poltava, pp. 49-50. [in Ukraine].
3. Дітковська Л. А. Масові відкриті онлайн-курси Prometheus: реалії та перспективи. Мережеве суспільство: ринок праці, суспільні відносини, роль профспілок: збірник матеріалів круглого столу (Київ, 22 березня 2018 р.). Київ: АПСВТ, 2018. C.16-17.
Ditkovska, L. A. (2018), “ Masovi vidkryti onlain-kursy Prometheus: realii ta perspektyvy” [Mass open online courses Prometheus: realities and prospects]. The network society: labor market, social relations, the role of trade unions: Collection of round table material (Kyiv, March 22, 2018). APSVT, Kyiv, pp.16-17. [in Ukraine].
4. Добірка безкоштовних онлайн-сервісів для навчання українською. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mizky.com/ article/222/online-education-ua
Dobirka bezkoshtovnykh onlain-servisiv dlia navchannia ukrainskoiu. [A selection of free online services for learning Ukrainian]. URL: https://mizky.com/article/222/online-education-ua
5. Заболоцький А. Ю. Дистанційне навчання у вищій школі для людей з особливими потребами. Молодий вчений. 2016. № 12. С. 429-432.
Zabolotsky, A. Yu. (2016), “Dystantsiine navchannia u vyshchii shkoli dlia liudei z osoblyvymy potrebamy” [Distance learning in higher school for people with special needs]. Young scientists, N 12, pp. 429- 432. [in Ukraine].
6. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні року: Постанова від 20 грудня 2000. Міністерство освіти і науки України. Режим доступу: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html
Kontseptsiia rozvytku dystantsiinoi osvity v Ukraini [The concept of distance education development in Ukraine]. URL: http://www.osvita. org.ua/distance/pravo/00.html
7. Колупаєва А. А. Асистент вчителя у закладі загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання. Харків: Видавництво «Ранок», 2019. 216 с.
Kolupaieva, A. A. (2019), Asystent vchytelia u zakladi zahalnoi serednoi osvity z inkliuzyvnoiu formoiu navchannia [Assistant teacher in an institution of general secondary education with an inclusive form of education]. Ranok Publishing House, Kharkiv. 216 р. [in Ukraine].
8. Моніторинг впровадження ІКТ в освітній установі. Режим доступу: http://wiki.kubg.edu.ua/%D0%A0%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%B D%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%94%D0%B0%D1%80%D 0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%92%
Monitorynh vprovadzhennia IKT v osvitnii ustanovi [Monitoring the implementation of ICT in educational institutions]. URL: http://wiki. kubg.edu.ua/%D0%A0% D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B5% D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%94%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0% BD%D0%B0_%D0%92%
9. Опанасюк Ю. Дистанційне навчання як наслідок еволюції традиційної системи освіти. Вища освіта України. 2016. № 1. С. 49-53.
Opanasiuk, Yu. (2016), “Dystantsiine navchannia yak naslidok evoliutsii tradytsiinoi systemy osvity” [Distance learning as a consequence of the evolution of the traditional education system]. Higher education in Ukraine. N 1. рр. 49-53. [in Ukraine].
10. Освіта ХХІ століття: онлайн чи офлайн ? Режим доступу: http:// www.osvitaua.com/2020/03/88507/
Osvita ХХІ stolittia: onlain chy oflain? [21st Century Education: Online or Offline?]. URL: http://www.osvitaua.com/2020/03/88507/
11. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872 «Про порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/872-2011- %D0%BF
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 15 serpnia 2011 roku № 872 “Pro poriadok orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh” [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of August 15, 2011 № 872 “On the procedure for organizing inclusive education in secondary schools’]. URL: http:// zakon2.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF
12. Постанова Кабінету Міністрів України № 545 від 12 липня 2017 р. «Про затвердження положення про інклюзивно-ресурсний центр» [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid № 545 12 lypnia 2017 roku “Pro zatverdzhennia polozhennia pro inkliuzyvno-resursnyi tsentr”. [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 545 of July 12, 2017 “On approval of the regulations on inclusive resource center”]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF
13. Робота вчителя початкових класів із дітьми з особливими освітніми потребами. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://courses. ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Inc+1/about
Robota vchytelia pochatkovykh klasiv iz ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [The work of primary school teachers with children with special educational needs]. URL: https://courses.ed-era.com/courses/ course-v1:EdEra-SmartOsvita+Inc+1/about
14. Участь батьків у організації інклюзивного навчання. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://courses.ed-era.com/courses/ course-v1:EdEra-SmartOsvita+Par+1/about
Uchast batkiv u orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia. [Participation of parents in the organization of inclusive education]. URL: https:// courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Par+1/ about
15. Abubakar, A.M., & Adeshola, I. (2019). Digital Exam and Assessments: A Riposte to Industry 4.0 In A. Elci, L.L. Beith, & A. Elci (Eds.). Handbook of Research on Faculty Development for Digital Teaching and Learning. Hershey PA: IGI Global. pp. 245-263. doi.org/10.4018/978-1-5225- 8476-6
16. Allen, I. E., Seaman, J., & Garrett, R. (2007). Blending in: The extent and promise of blended education in the United States. 35 p.
17. King, E., & Boyatt, R. (2014). Exploring factors that influence adoption of e-learning within higher education: Factors that influence adoption of e-learning. British Journal of Educational Technology, 46(6), pp. 272–1280. https://doi.org/10.1111/bjet.12195
18. Mintz S. (2014). The Future of MOOCs. URL: https://www. insidehighered.com/blogs/higher-ed-beta/future-moocs.
19. The Dakar Framework for Action, Education for All: Meeting our Collective Commitments, adopted by the World Education Forum (Dakar, Senegal, 26–28 April 2000), Paris, UNESCO, pp. 73-77.
20. Vorotnykova, I. P, Zaierkova, N. V. (2018). E-learning of teachers’ assistants in postgraduate pedagogical education. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 66 (4). pp. 231–244. doi: 10.33407/itlt.v66i4.2126=
Биков В. Ю. “Дистанційне навчання” Енциклопедія освіти України.Київ: Юрінком Інтер, 2008. С. 191-193.Bykov, V. Yu. (2008), Dystantsiine navchannia u “Entsyklopediiaosvity Ukrainy” [Distance learning in “Encyclopaedia of Education ofUkraine”]. Yurinkom Inter, Kyiv. рр. 191-193. [in Ukraine].2. Гончаренко В.В. Проблеми дистанційного навчання в Україні.Дистанційна освіта: забезпечення доступності та неперервноїосвіти впродовж життя (Е-Learning and University Education-2017):матеріали XLII Міжнародної науково-методичної конференції (м.Полтава, 9-10 лютого 2017 року). Полтава : ПУЕТ, 2017. С. 49-50.Honcharenko, V.V. (2017), “Problemy dystantsiinoho navchanniav Ukraini”. [Problems of distance learning in Ukraine]. Distanceeducation: ensuring accessibility and continuing education throughoutlife (E-Learning and University Education-2017): materials of the XLIIInternational Scientific and Methodological Conference (Poltava,February 9-10, 2017). PUET, Poltava, pp. 49-50. [in Ukraine].3. Дітковська Л. А. Масові відкриті онлайн-курси Prometheus: реаліїта перспективи. Мережеве суспільство: ринок праці, суспільнівідносини, роль профспілок: збірник матеріалів круглого столу(Київ, 22 березня 2018 р.). Київ: АПСВТ, 2018. C.16-17.Ditkovska, L. A. (2018), “ Masovi vidkryti onlain-kursy Prometheus:realii ta perspektyvy” [Mass open online courses Prometheus:realities and prospects]. The network society: labor market, socialrelations, the role of trade unions: Collection of round table material(Kyiv, March 22, 2018). APSVT, Kyiv, pp.16-17. [in Ukraine].4. Добірка безкоштовних онлайн-сервісів для навчання українською.[Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mizky.com/article/222/online-education-uaDobirka bezkoshtovnykh onlain-servisiv dlia navchannia ukrainskoiu.[A selection of free online services for learning Ukrainian]. URL:https://mizky.com/article/222/online-education-ua5. Заболоцький А. Ю. Дистанційне навчання у вищій школі длялюдей з особливими потребами. Молодий вчений. 2016. № 12. С.429-432.Zabolotsky, A. Yu. (2016), “Dystantsiine navchannia u vyshchii shkolidlia liudei z osoblyvymy potrebamy” [Distance learning in higherschool for people with special needs]. Young scientists, N 12, pp. 429-432. [in Ukraine].6. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні року: Постановавід 20 грудня 2000. Міністерство освіти і науки України. Режимдоступу: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.htmlKontseptsiia rozvytku dystantsiinoi osvity v Ukraini [The concept ofdistance education development in Ukraine]. URL: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html7. Колупаєва А. А. Асистент вчителя у закладі загальної середньоїосвіти з інклюзивною формою навчання. Харків: Видавництво«Ранок», 2019. 216 с.Kolupaieva, A. A. (2019), Asystent vchytelia u zakladi zahalnoi serednoiosvity z inkliuzyvnoiu formoiu navchannia [Assistant teacher in aninstitution of general secondary education with an inclusive form ofeducation]. Ranok Publishing House, Kharkiv. 216 р. [in Ukraine].8. Моніторинг впровадження ІКТ в освітній установі. Режим доступу:http://wiki.kubg.edu.ua/%D0%A0%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%94%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%92%Monitorynh vprovadzhennia IKT v osvitnii ustanovi [Monitoring theimplementation of ICT in educational institutions]. URL: http://wiki.kubg.edu.ua/%D0%A0% D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%94%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%92%9. Опанасюк Ю. Дистанційне навчання як наслідок еволюції традиційноїсистеми освіти. Вища освіта України. 2016. № 1. С. 49-53.Opanasiuk, Yu. (2016), “Dystantsiine navchannia yak naslidok evoliutsiitradytsiinoi systemy osvity” [Distance learning as a consequence ofthe evolution of the traditional education system]. Higher educationin Ukraine. N 1. рр. 49-53. [in Ukraine].10. Освіта ХХІ століття: онлайн чи офлайн ? Режим доступу: http://www.osvitaua.com/2020/03/88507/Osvita ХХІ stolittia: onlain chy oflain? [21st Century Education: Onlineor Offline?]. URL: http://www.osvitaua.com/2020/03/88507/11. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року№ 872 «Про порядок організації інклюзивного навчання узагальноосвітніх навчальних закладах» [Електронний ресурс].Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BFPostanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 15 serpnia 2011 roku№ 872 “Pro poriadok orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia uzahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh” [Resolution of the Cabinetof Ministers of Ukraine of August 15, 2011 № 872 “On the procedurefor organizing inclusive education in secondary schools’]. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF12. Постанова Кабінету Міністрів України № 545 від 12 липня 2017р. «Про затвердження положення про інклюзивно-ресурснийцентр» [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BFPostanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid № 545 12 lypnia 2017 roku“Pro zatverdzhennia polozhennia pro inkliuzyvno-resursnyi tsentr”.[Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 545 of July 12,2017 “On approval of the regulations on inclusive resource center”].URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF13. Робота вчителя початкових класів із дітьми з особливими освітнімипотребами. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Inc+1/aboutRobota vchytelia pochatkovykh klasiv iz ditmy z osoblyvymy osvitnimypotrebamy [The work of primary school teachers with children withspecial educational needs]. URL: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Inc+1/about14. Участь батьків у організації інклюзивного навчання. [Електроннийресурс]. Режим доступу: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Par+1/aboutUchast batkiv u orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia. [Participationof parents in the organization of inclusive education]. URL: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Par+1/about15. Abubakar, A.M., & Adeshola, I. (2019). Digital Exam and Assessments:A Riposte to Industry 4.0 In A. Elci, L.L. Beith, & A. Elci (Eds.). Handbookof Research on Faculty Development for Digital Teaching and Learning.Hershey PA: IGI Global. pp. 245-263. doi.org/10.4018/978-1-5225-8476-616. Allen, I. E., Seaman, J., & Garrett, R. (2007). Blending in: The extentand promise of blended education in the United States. 35 p.17. King, E., & Boyatt, R. (2014). Exploring factors that influence adoptionof e-learning within higher education: Factors that influence adoptionof e-learning. British Journal of Educational Technology, 46(6), pp.272–1280. https://doi.org/10.1111/bjet.1219518. Mintz S. (2014). The Future of MOOCs. URL: https://www.insidehighered.com/blogs/higher-ed-beta/future-moocs.19. The Dakar Framework for Action, Education for All: Meeting ourCollective Commitments, adopted by the World Education Forum(Dakar, Senegal, 26–28 April 2000), Paris, UNESCO, pp. 73-77.20. Vorotnykova, I. P, Zaierkova, N. V. (2018). E-learning of teachers’assistants in postgraduate pedagogical education. InformationTechnologies and Learning Tools. Vol. 66 (4). pp. 231–244.doi: 10.33407/itlt.v66i4.2126=