ПСИХОПРОФІЛАКТИКА І КОРЕКЦІЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ СПОРТСМЕНІВ-ЛЕГКОАТЛЕТІВ В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • С. Черевко Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, м. Дніпро, Україна
  • Л. Індиченко Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, м. Дніпро, Україна
  • А. Плошинська Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, м. Дніпро, Україна
  • А. Черевко Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-17.98-103

Ключові слова:

емоційне вигорання, студенти, спортсмени- легкоатлети, заклад вищої освіти, лонгітюдне дослідження, напруження, резистенція, виснаження, психотехнічні вправи.

Анотація

 

 Статтю присвячено дослідженню синдрому емоційного вигорання у студентів-спортсменів як наслідку дії стресогенних факторів у спортивній змагальній діяльності. Мета дослідження – довести необхідність психологічної профілактики і корекції емоційного вигорання спортсменів-легкотлетів, підібрати комплекс психологічних заходів для їх впровадження в умовах закладу вищої освіти. Для досягнення мети емпірично досліджено динаміку синдрому емоційного вигорання у студентів-спортсменів, які займаються легкою атлетикою в умовах закладу вищої освіти. Проведено лонгітюдне дослідження, яке складалося з 2 етапів і тривало рік – з лютого 2019 р. по лютий 2020 р. А саме, в лютому 2019 року було проведена первинна психологічна діагностика за опитувальником діагностики емоційного вигорання В. Бойко. А у лютому 2020 року проведена повторна діагностика за цією ж методикою. Між цими двома етапами студенти спортсмени- легкоатлети інтенсивно тренувалися і взяли активну участь у спортивних змаганнях місцевого, обласного і Всеукраїнського рівнів. Результати проведеного лонгітюдного дослідження довели, що студенти-спортсмени ДНУ імені Олеся Гончара після року участі у змаганнях і інтенсивних тренувань мають ознаки емоційного вигорання, які знаходяться у фазі формування. Найбільш вираженими є показники резістенції і напруження. Формування емоційного вигорання у студентів спортсменів-легкоатлетів відбувається через переживання психотравмуючих обставин, незадоволеність собою, що сприяє виникненню неадекватного вибіркового емоційного реагування, відстороненню, виснаженню психічних та емоційних ресурсів. Проведеним емпіричним дослідженням обґрунтовано шляхи та напрямки надання психологічної підтримки та допомоги спортсменам-легкоатлетам: зняття емоційного напруження, регуляції емоційного самопочуття, адекватного емоційного реагування, розвиток впевненості у собі, підвищення самооцінки. Підібрано комплекс психотехнічних вправ, який містить п’ять блоків – дихальні, тілесно-орієнтовані вправи, зняття зажимів і релаксація, вправи на розвиток впевненості у собі і підвищення самооцінки, розвиток внутрішньогрупової взаємодії.

Посилання

Бойко В. В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и других. М. : Филинъ, 1996. 472 с. – https://psytests.org/book/boyko-energyof- emotions.html

Boyko, V. V. (1996), Energiya emoziy v obshchenii: vzghlyad na sebya i druhgih. [Energy of emotions in communication: a look at yourself and others]. Filin, Moskow, 472 p. – https://psytests.org/book/boykoenergy- of-emotions.html [in Russia].

Водопьянова Н. Е., Старченкова Е. С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. СПб. : Питер, 2008. 336 с.

Vodopyanova, N. E., Starchenkova, E. S. (2008), Sindrom vyhgoraniya: diahgnostika i profilaktika [ Burnout Syndrome: Diagnosis and Prevention]. Piter, St. Peterburg, 336 p. [in Russia].

Гринь О. Р. Пcихологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів : навч. посібник. Київ : Олімп. л-ра, 2014. 233 с.

Gryn, O. R. (2014), Psihologichne zabezpechenia ta suprovid pidgotovki kvalifikovanih sportsmeniv [Psychological of providing and accompaniment of preparation of skilled sportsmen]. Olimpiyska literature, Kyiv, 233 р. [in Ukraine].

Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII, ухвалений Верховною Радою України 1 липня 2014 року. – https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1556-18

(Jul 1, 2014), Zakon Ukrainy «Pro vishchu osvitu», № 1556-VII, The 1556- VII [Low of Ukraine « About higher education»]. Verkhovna Rada of Ukraine [in Ukraine]. – https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Ильин Е. П. Психология спорта. СПб. : Питер, 2008. 352 с. Ilyin, E. P.

(2008), Psiholohgiya sporta [Sports Psychology]. Pіter, St. Petersburg, 352 р. [in Russia].

Курилюк С., Матійчук І. Прояви синдрому емоційного вигорання дзюдоїсток в передзмагальний період. «Фізична культура, спорт та здоров’я»: XV Міжнародна науково-практична конференція. Харків, 2015. С. 50–51.

Kuryliuk, S., Matiychuk, I. (2015), “Proyavi sindromu emosiynogo vihgoraniya dzudoistok v predzmahgalniy period” [Manifestations of the syndrome of emotional burnout of judokas in the pre-competition period]. “Physical culture, sports and health”: XV international scientific-practical conference. Kharkiv, pp. 50–51. [in Ukraine].

Родионов А. В., Сопов В. Ф., Непопалов В. Н. Психологические модели в управлении комплексной подготовкой спортсменов. Спортивний психолог. 2007. № 1. С. 6-13.

Podionov, A. V., Sopov, V. F., Nepopalov, V. N. (2007), “Psihologhicheskie modeli v upravlenii kompleksnoi podhgotovkoi sportsmenov” [Psychological models in a management complex preparation of sportsmen]. The Sporting psychologist, No 1, pp. 6–13. [in Russia].

Родионов А. В. Влияние психологических факторов на спортивный результат. М. : Физкультура и Спорт, 1996. 112 с.

Podionov, A. V. (1996), Vliyanie psichopogicheskih faktorov na sportivnii rezultat. [Influence of psychological factors on a sporting result]. Physical Education and Sport, Moscow, 112 р. [in Russia].

Самойлов М. Г. Особливості психологічної підготовки спортсменів до діяльності в екстремальних умовах. Проблеми екстремальної та кризової психології. Харків : УЦЗУ, 2008. Вип. 5. С. 171–177.

Samoilov, M. G. (2008), “Osoblivosti psihologichnoi psdgotovki sportsmeniv do diyalnosti v ekstremalnih umovah” [Features of psychological preparation of sportsmen are to activity in extreme terms] Problems of extreme and crisis psychology, Issue 5, pp. 171–177. [in Ukraine].

Самойлов М. Г., Перелигіна Л. А. Заняття спортом як екстремальний вид діяльності. Проблеми екстремальної та кризової психології. Харків : УЦЗУ, 2007. Вип. 2. С. 181–187.

Samoilov, M. G., Perelygina, L. A. (2007), “Zanyttiya sportom yik tkstremalnii vid diyalnosti” [Sports as an extreme kind of diactivity] Problems of extreme and crisis psychology. Issue 2, pp. 181–187. [in Ukraine].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-14

Як цитувати

Черевко, С., Індиченко, Л., Плошинська, А., & Черевко, А. (2020). ПСИХОПРОФІЛАКТИКА І КОРЕКЦІЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ СПОРТСМЕНІВ-ЛЕГКОАТЛЕТІВ В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (17), 98–103. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-17.98-103