РОЗВИТОК ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИХ ФУНКЦІЙ У СТУДЕНТІВ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ЗА РІЗНИМИ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНИМИ ПРОГРАМАМИ, У ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Автор(и)

  • А. Хрипач Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Ukraine
  • О. Заліско Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Ukraine
  • С. Фестрига Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Ukraine
  • Я. Зубрицький Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-17.85-90

Ключові слова:

фізичне виховання, студент, ефективність, спеціальність, психофізіологічні функції.

Анотація

 

 Розглянуто питання впливу фізичного виховання на розвиток психофізіологічних функцій студентів, які навчаються за різними освітньо-професійними програмами, у термін їхнього навчання у закладах вищої освіти. Мета дослідження: виявити вплив занять з фізичного виховання згідно диференційованої програми для студентів, які навчаються за різними освітньо-професійними програмами, на стан їхніх психофізіологічних функцій. Матеріал і методи. До експерименту було залучено 80 студентів (хлопців), які навчаються за різними освітньо-професійними програмами (гуманітарних та технічних спеціальностей) у НУ «Львівська політехніка» протягом трирічного курсу фізичного виховання. Для реалізації експерименту застосовано психофізіологічні тестові випробування, підсумки яких опрацьовано методами математичної статистики. Результати. Згідно підсумкам статистичної обробки результатів тестування, студенти, які навчаються за різними освітньо-професійними програмами, мають відмінність у розвитку психофізіологічних функцій. У підсумку між групами студентів гуманітарних та технічних спеціальностей виявлено достовірну різницю у розвитку параметрів уваги та сенсомотних властивостей нервової системи. Достовірних відмінностей між прикінцевим середніми значеннями коефіцієнту розумової працездатності у студентів досліджуваних ЕГ по закінченні експерименту немає (р>0,05), а позитивна динаміка практично на одному рівні. Висновки. Диференційована корекція варіативної частини програми фізичного виховання студентів закладів вищої освіти згідно особливостям підготовки за різними освітньо- професійними програмами призводить до кращих результатів у формуванні професійно важливих психофізіологічних функцій, значущих у вибраному виді майбутньої діяльності. Зазначене засвідчено покращанням у стані дослідних параметрів у студентів експериментальних груп порівняно із контрольними.

Посилання

Апанасенко Г. Л., Михайлович С. О. Фізіологічні основи фізичної культури і спорту. Ужгород, 2004. 144 с.

Apanasenko, G. L., Mykhailovych, S. O. (2004), Fiziolohichni osnovy fizychnoi kultury i sportu [Physiological bases of physical culture and sports]. Uzhhorod, 144 р. [in Ukraine].

Блавт О. Перманентність взаємозв’язку розумової та фізичної працездатності в системі контролю студентів спеціальних медичних груп. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2014. № 16. С. 43–48.

Blavt, O. (2014), “Permanentnist vzaiemozviazku rozumovoi ta fizychnoi pratsezdatnosti v systemi kontroliu studentiv spetsialnykh medychnykh hrup” [Permanence of the relationship between mental and physical performance in the control system of students of special medical groups]. Youth Scientific Bulletin of the Lesia Ukrainka East European National University, Issue 16, рр. 43–48. [in Ukraine].

Горелов А. А., Кондаков В. Л., Усатов А. Н. Интеллектуальная деятельность, физическая работоспособность, двигательная активность и здоровье студенческой молодежи : монография. Белгород : ИПЦ «ПОЛИТЕРРА», 2011. 101 с.

Horelov, A. A., Kondakov, V. L., Usatov, A. N. (2011), Yntellektualnaia deiatelnost, fyzycheskaia rabotosposobnost, dvyhatelnaia aktyvnost y zdorove studencheskoi molodezhy [Intellectual activity, physical performance, physical activity and health of students]. YPTs «POLYTERRA», Belhorod, 101 р. [in Russian].

Єдинак Г. А., Плахтій П. Д., Яценюк Ю. П. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту) : навч.-метод. посіб. Кам’янець- Подільський : Абетка. 2000. 232 с.

Iedynak, G. A., Plahtyi, P. D., Jatsenjuk, Yu. P. (2014), Fizyčna kulʹtura u zahalʹnoosvitnʹomu navčalʹnomu zakladi [Physical Culture at a General Educational Institution], Drukarnja Ruta, Kamyanets-Podilsky, 232 р. [in Ukraine].

Kокун О. М. Оптимізація адаптаційних можливостей людини: психофізіологічний аспект забезпечення професійної діяльності : монографія. Київ : Міленіум, 2004. 265 с.

Kokun, O. M. (2004), Optymizatsiia adaptatsiinykh mozhlyvostei liudyny: psykhofiziolohichnyi aspekt zabezpechennia profesiinoi diialnosti [Optimization of adaptive abilities of people: psychophysiological aspect of securing professional professions]. Milenium, Kyiv, 265 р. [in Ukraine].

Коробейников Г. В. Психофизиологические механизмы умственной деятельности человека: монография. Київ : Український фітосоціологічний центр, 2002. 123 с.

Korobeinykov, H. V. (2002), Psykhofyzyolohycheskye mekhanyzmы umstvennoi deiatelnosty cheloveka [Psychophysiological mechanisms of human mental activity: monograph]. Ukrainskyi fitosotsiolohichnyi tsentr», Kyiv, 123 р. [in Russian].

Коробейніков Г. В., Петров Г. С., Улізько В. М. Розумова працездатність студентів вищого навчального закладу. Педагогіка, психологія та медико-біологічні та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. № 4. 68-72.

Korobeinikov, H. V., Petrov, H. S., Ulizko, V. M. (2010), “Rozumova pratsezdatnist studentiv vyshchoho navchalnoho zakladu” [Psychophysiological mechanisms of human mental activity: monograph]. Pedagogy, psychology and medical-biological and medical-biological problems of physical education and sports, Issue 4, рр. 68–72. [in Ukraine].

Лизогуб В. С. Формирование силы нервных процессов в онтогенезе человека. Вестник Киевского университета имени Т. Шевченко. 1999. Вып. 5. С. 65-68.

Lyzohub, V. S. (1999), “Formuvannia syly nervovykh protsesiv u ontohenezi liudyny” [Formation of the force of nervous processes in human ontogenesis]. Visnyk Kyivskoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Issue 5. рр. 65–68. [in Ukraine].

Психофизиология / Под. ред. Ю. И. Александрова. С.-П. : ПИТЕР, 2001. С. 43–93.

Psykhofyzyolohyia (2001), [Psychophysiology] / Red. Yu. Y. Aleksandrova. PYTER, St. Petersburg, рр. 43–93. [in Russian].

Ровный А. С. Физическое воспитание в вузе как средство повышения умственной работоспособности студентов. Педагогіка, психологія, методика, біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. № 27. С. 82-86.

Rovnyi, A. S. “Fyzycheskoe vospytanye v vuze kak sredstvo povыshenyia umstvennoi rabotosposobnosty studentov” [Physical education in high school as a means of increasing the mental performance of students]. Pedagogy, psychology, methodology, biological problems of physical and sports. No 27. pp. 82–86. [in Russian].

Adyrkhaiev, S. G. (2014), Psychophysical condition of visually impaired students during physical education classes. European Scientific Journal, 10 (3), 62–69.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-18

Як цитувати

Хрипач, А., Заліско, О., Фестрига, С., & Зубрицький, Я. (2020). РОЗВИТОК ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИХ ФУНКЦІЙ У СТУДЕНТІВ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ЗА РІЗНИМИ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНИМИ ПРОГРАМАМИ, У ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (17), 85–90. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-17.85-90