СКРИНІНГ ПРОСТОРОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ТІЛА ДІТЕЙ 6–10 РОКІВ ІЗ ДЕПРИВАЦІЄЮ СЛУХУ У ПРОЦЕСІ АДАПТИВНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Автор(и)

  • С. Савлюк Рівненський державний гуманітарний університет, Ukraine
  • В. Романова ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука», Ukraine
  • Г. Власюк Рівненський державний гуманітарний університет, Ukraine
  • А. Панчук Рівненський державний гуманітарний університет, Ukraine
  • Н. Домашенко Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-17.69-73

Ключові слова:

адаптивне фізичне виховання, просторова організація тіла, діти молодшого шкільного віку, депривація, слух, сенсорна система.

Анотація

 

 На сучасному етапі просторову організацію тіла тлумачать як єдність морфологічної та функціональної організації людини, відображену в її зовнішній формі – «габітусі», індивідуальних особливостях біогеометричного профілю постави, функціональному стані опорно-рухового апарату (ОРА) та морфологічному статусі. Формування просторової організації тіла відбувається під впливом і біологічної, і соціальної програм розвитку, а її порушення створюють в організмі людини передумови для виникнення низки захворювань, передусім хребта. Актуальність наукових розробок із проблеми профілактики та корекції порушень просторової організації тіла дітей 6–10 років із депривацією сенсорних систем, доведена на основі аналізу фахової літератури та практичного досвіду у сфері адаптивного фізичного виховання, зумовлена насамперед значною поширеністю такої нозології. Мета дослідження – систематизувати результати емпіричних досліджень з питань особливостей рівня стану біогеометричного профілю постави дітей молодшого шкільного віку з порушенням слуху в процесі адаптивного фізичного виховання. Методи дослідження: теоретичний аналіз, синтез й узагальнення даних наукових і методичних джерел та інформації з інтернет-ресурсів, медико-біологічні методи, методи математичної статистики. На основі порівняльного аналізу рівня стану біогеометричного профілю постави дітей 6–10 років із депривацією слуху із їхніми майже здоровими ровесниками визначено, що діти молодшого шкільного віку із депривацією сенсорних систем за такими показниками статистично достовірно поступаються (р < 0,05) своїм майже здоровим одноліткам. Встановлено, що порушення постави є детермінантою показників біогеометричного профілю постави дітей 6–10 років із депривацією слуху та з різними типами постави, що підтверджено результатами непараметричного дисперсійного аналізу Краскела-Уолліса на рівні значущості р < 0,05: 63,3 % дітей із депривацією слуху з нормальною поставою, а 40,0 % дітей з депривацією слуху з різними типами порушень постави потрапляють до зони ризику виникнення функціональних порушень опорно-рухового апарату, що позначає так званий преморбідний стан опорно-рухового апарату – стан перед початком захворювання, який передбачає доцільність подальшого постійного контролю стану біогеометричного профілю постави, а також застосування методів профілактики її порушень. Перспективи подальших досліджень будуть пов’язані з науковою розробкою й апробацією концепції формування вертикальної стійкості тіла діти молодшого шкільного віку із депривацією слуху.

Посилання

Savliuk, S., Kashuba, V., Romanova, V., Afanasiev, S., Goncharova, N., Grygus, I., Gotowski, R., Vypasniak, I., Panchuk, A. (2020). Implementation of the Algorithm for Corrective and Preventive Measures in the Process of Adaptive Physical Education of Pupils with Special Needs. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 20(1), 4-11. https://doi.org/10.17309/tmfv.2020.1.01

Savliuk, S., Kashuba, V., Vypasniak I., Yavorskyy A., Kindrat P., Grygus I., Vakoliuk A., Pаnchuk I., Hagner-Derengowska M. (2020). Differentiated approach for improving the physical condition of children with visual impairment during physical education. Journal of Physical Education and Sport, Vol 20 (Supplement issue 2), pp. 958 – 965.

Kashuba V., Savliuk S., Chalii L., Zakharina I., Yavorskyy A., Pаnchuк A., Grygus I., Ostrowska M. (2020). Technology for correcting postural disorders in primary school-age children with hearing impairment during physical education. Journal of Physical Education and Sport, Vol 20 (Supplement issue 2), pp. 939 – 945.

Афанасьєв С., Бурдаєв К. Формування вертикальної стійкості тіла молодших школярів з вадами слуху в процесі фізичного вихован­ня: Journal of Education, Health and Sport. 2017. 7(6). С. 1169-1178.

Afanasyev, S., Burdaev, K. (2017), “Formuvannya vertykalʹnoyi stiykosti tila molodshykh shkolyariv z vadamy slukhu v protsesi fizychnoho vykhovannya” [Formation of the vertical stability of the body of junior schoolchildren with hearing impairments in the process of physical education]. Journal of Education, Health and Sport, 7(6), рр. 1169- 1178. [in Ukraine].

Бондар О. М. Джевага В. В. Ефективність експериментальної тех­нології розвитку координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер. 15: На­уково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2016. Вип. 5 (75). С. 19–21.

Bondar, O. M., Dzhevaha, V. V. (2016), “Efektyvnistʹ eksperymentalʹnoyi tekhnolohiyi rozvytku koordynatsiynykh zdibnostey ditey molodshoho shkilʹnoho viku z vadamy slukhu” [The efficiency of experimental technology for the development of coordination abilities of children of elementary school age with hearing impairments]. Science Chronicle of the National Pedagogical University imeni M. P. Drahomanova. Ser. 15: Science-pedagogical problems of physical culture (physical culture and sport), Issue 5 (75), рр. 19–21. [in Ukraine].

Кашуба В. А. Биомеханика осанки. Київ : Олімп. л-ра, 2003. 280 с.

Kashuba, V. A. (2003), Biomekhanika osanki [Biomechanics of the posture]. Olimp. Lit., Kyiv, 280 p. [in Ukraine].

Кашуба В. А., Бондарь Е. М., Гончарова Н. Н., Носова Л. Н. Формирование моторики человека в процессе онтогенеза : монография. Луцьк : Вежа-Друк, 2016. 232 с.

Kashuba V. A., Bondar E. M., Goncharova N. N., Nosova L. N. (2016), Formirovaniye motoriki cheloveka v protsesse ontogeneza. [Formation of human motor activity in the process of ontogenesis]. Vezha-Druk, Lutsk, 232 p. [in Ukraine]

Kashuba, V., Savluyk, S. (2017), “Biolohichni peredumovy rozrobky kontseptsiyi formuvannya prostorovoyi orhanizatsiyi tila ditey 6–10 rokiv iz depryvatsiyeyu zoru” [Biological preconditions for the development of the formation concept of spatial organization of body of the children with vision deprivation Journal of Education]. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. Bydgoszcz, Poland. Issue 7, No 7. pp. 1095-1112. – http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1039950

Kashuba, V., Savluyk, S. (2017), “Struktura ta zmist tekhnolohiyi profilaktyky y korektsiyi porushenʹ prostorovoyi orhanizatsiyi tila ditey 6–10 rokiv iz depryvatsiyeyu sensornykh system” [Structure and content of the technology of prevention and correction of disturbances of spatial organization of the body of children 6–10 years old with sensory systems deprivation]. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. Bydgoszcz, Poland, Issue 7, No 8, pp. 1387–1407. – http:// dx.doi.org/10.5281/ zenodo.1050987

Савлюк С. Концептуальні основи розробки концепції просторової організації тіла дітей 6–10 років із депривацією сенсорних систем у процесі фізичного виховання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2017. Вип. 3 (39). С. 180–185.

Savluyk, S. (2017), “Kontseptualʹni osnovy rozrobky kontseptsiyi prostorovoyi orhanizatsiyi tila ditey 6–10 rokiv iz depryvatsiyeyu sensornykh system u protsesi fizychnoho vykhovannya” [Conceptual basis of the concept of spatial organization of body of children 6–10 years with sensor systems deprivation in the process of physical education]. Physical education, sports and health culture in modern society, Issue 3(39), pp. 180-185. [in Ukraine].

Галаманжук Л. Л., Єдинак Г. А. Основи наукових досліджень : навч.-метод. посібник. Кам’янець-Подільський : Рута, 2019. 150 с.

Galamanzhuk, L. L., Iedynak, G. A. (2019), Osnovy naukovykh doslidzhenʹ [Fundamentals of scientific research]. Ruta Printing House LLC, Kamianets-Podilskyi, 150 p. [in Ukraine].

Шиян Б. М., Єдинак Г. А., Петришин Ю. В. Наукові дослідження у фізичному вихованні та спорті : навч. посібник. Кам’янець- Подільський : ПП Видавництво «Оіюм», 2012. 280 с.

Shiyan, B. M., Iedynak, G. A., Petryshyn, Yu. V. (2012), Naukovi doslidzhennya u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Scientific research in physical education and sports]. PE Oyum Publishing House, Kamianets-Podilsky, 280 p. [in Ukraine].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-13

Як цитувати

Савлюк, С., Романова, В., Власюк, Г., Панчук, А., & Домашенко, Н. (2020). СКРИНІНГ ПРОСТОРОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ТІЛА ДІТЕЙ 6–10 РОКІВ ІЗ ДЕПРИВАЦІЄЮ СЛУХУ У ПРОЦЕСІ АДАПТИВНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (17), 69–73. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-17.69-73