РІВЕНЬ РОЗВИТКУ СИЛОВИХ ЯКОСТЕЙ УЧНІВ 12–13 РОКІВ

Автор(и)

  • І. Кузьменко Харківська державна академія фізичної культури, м. Харків, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-17.34-38

Ключові слова:

силові якості, школярі, фізичне виховання, показники, дослідження.

Анотація

 

 Однією зі складових фізичної підготовленості є рівень розвитку м’язової сили, яка є базовою якістю для ефективного виконання різних видів рухової діяльності. В процесі фізичного виховання важливо забезпечити необхідний рівень силової підготовленості учнів, оскільки силові здібності є запорукою гармонійного, всебічного розвитку школярів, сприяють більш ефективному та правильному формуванню рухових умінь і навичок, є основою для розвитку інших фізичних якостей. Тому визначення рівня розвитку силових якостей школярів основної школи є актуальним питанням і потребує вивчення. Мета: визначити рівень розвитку силових якостей у школярів 7–8 класів. Матеріал і методи: у дослідженні брали участь 56 учнів 7–8 класів закладу загальної середньої освіти. Під час проведення дослідження застосовувалися такі методи як теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури, педагогічне тестування та методи математичної статистики. Результати: рівень розвитку силових якостей школярів середніх класів визначався за показниками сили м’язів рук, черевного пресу та швидкісно-силових якостей. Використовувалися нормативи навчальної програми з фізичної культури та тести, запропоновані Л.П. Сергієнко. Представлене порівняння даних розвитку силових якостей у статевому, віковому аспектах та з відповідними нормами. За результатами проведеного дослідження, встановлено, що контингент досліджуваних учнів має недостатній рівень розвитку силових якостей. Висновки: у статевому аспекті встановлено, що показники рівня розвитку силових якостей хлопців 12–13 років вищі, ніж дівчат; з віком результати школярів середніх класів підвищуються; порівняння з відповідними нормами виявило, що результати учнів відповідають «середньому» рівню, що вказує на необхідність цілеспрямованого педагогічного впливу в напрямку комплексної силової підготовки учнів основної школи.

Однією зі складових фізичної підготовленості є рівень розвиткум’язової сили, яка є базовою якістю для ефективного виконаннярізних видів рухової діяльності. В процесі фізичного вихованняважливо забезпечити необхідний рівень силової підготовленостіучнів, оскільки силові здібності є запорукою гармонійного, всебічногорозвитку школярів, сприяють більш ефективному та правильномуформуванню рухових умінь і навичок, є основою для розвитку іншихфізичних якостей. Тому визначення рівня розвитку силових якостейшколярів основної школи є актуальним питанням і потребує вивчення.Мета: визначити рівень розвитку силових якостей у школярів7–8 класів. Матеріал і методи: у дослідженні брали участь 56 учнів7–8 класів закладу загальної середньої освіти. Під час проведеннядослідження застосовувалися такі методи як теоретичний аналіз іузагальнення науково-методичної літератури, педагогічне тестуваннята методи математичної статистики. Результати: рівень розвиткусилових якостей школярів середніх класів визначався за показникамисили м’язів рук, черевного пресу та швидкісно-силових якостей.Використовувалися нормативи навчальної програми з фізичноїкультури та тести, запропоновані Л.П. Сергієнко. Представленепорівняння даних розвитку силових якостей у статевому, віковомуаспектах та з відповідними нормами. За результатами проведеногодослідження, встановлено, що контингент досліджуваних учнів маєнедостатній рівень розвитку силових якостей. Висновки: у статевомуаспекті встановлено, що показники рівня розвитку силових якостейхлопців 12–13 років вищі, ніж дівчат; з віком результати школярівсередніх класів підвищуються; порівняння з відповідними нормамивиявило, що результати учнів відповідають «середньому» рівню,що вказує на необхідність цілеспрямованого педагогічного впливу внапрямку комплексної силової підготовки учнів основної школи.

Посилання

Веремеєнко В. Ю. Рухові здібності: методика розвитку сили та силової витривалості у хлопців середнього шкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання. 2019. № 19(1). С. 3–13. https:// doi.org/10.17309/tmfv. 2019.1.01.

Veremeienko, V. Yu. (2019), «Rukhovi zdibnosti: metodyka rozvytku syly ta sylovoi vytryvalosti u khloptsiv serednoho shkilnoho viku» [Motor abilities: method of strength development and power endurance at boys of the secondary school age]. Theory and methods of physical education, 19(1), pp. 3–13. https://doi.org/ 10.17309/ tmfv. 2019.1.01. [in Ukraine].

Губарева Д. О., Масляк І. П. Стан рухової підготовленості школярів середніх класів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. Збірник наукових праць. Харків. ХДАФК, 2018. С. 71–83.

Hubareva, D. O. & Masliak, I. P. (2018), «Stan rukhovoi pidhotovlenosti shkoliariv serednikh klasiv» [State of motor preparedness of secondary school pupils]. The topical problems of physical education of different segments of the population. Collection of scientific works, Kharkiv, HDAFK, pp. 71–83. [in Ukraine].

Драчук С., Брезденюк О., Дідик Т., Чуйко Ю. Педагогічні технології розвитку швидкісно-силових якостей в учнів 12–13 років. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Вип. 8(27), Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2019. С. 42–49.

Drachuk, S., Brezdeniuk, O., Didyk, T. & Chuiko, Yu. (2019), «Pedahohichni tekhnolohii rozvytku shvydkisno-sylovykh yakostei v uchniv 12–13 rokiv» [Pedagogical technologies of power and speed qualities development at 12–13 year old pupils]. Physical culture, sports and health of the nation, iss. 8(27), ZhSU Publishing House named after I. Franko, pp. 42–49. [in Ukraine].

Криворучко Н. В., Лісін Р. В. Рівень розвитку силових та швидкісних здібностей учнів середніх класів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. Харків. ХДАФК, 2019. С. 124–133.

Kryvoruchko, N. V., Lisin, R. V. (2019), «Riven rozvytku sylovykh ta shvydkisnykh zdibnostei uchniv serednikh klasiv» [The development level of power and speed abilities at secondary school pupils]. The topical problems of physical education of different segments of the population. Collection of scientific works. Kharkiv, HDAFK, pp. 124– 133. [in Ukraine].

Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання. Т. 1, Київ: Олімпійська література, 2012. 392 с.

Krutsevych, T. Yu. (2012), Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia [Theory and methods of physical education]. vol. 1. Olympic literature, Kyev. 392 р. [in Ukraine].

Мамешина М. Диференціація змісту навчальних занять з фізичного виховання з урахуванням показників фізичного здоров’я та фізичної підготовленості школярів 7–9-х класів. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2019. № 6(74). С. 25–31. doi: 10.15391/ snsv.2019-6.004.

Mameshyna, M. (2019), «Dyferentsiatsiia zmistu navchalnykh zaniat z fizychnoho vykhovannia z urakhuvanniam pokaznykiv fizychnoho zdorovia ta fizychnoi pidhotovlenosti shkoliariv 7–9-kh klasiv» [The differentiation of the content of physical education classes taking into account indicators of physical health and physical fitness of the 7th- 9th grades pupils]. Slobozhansky scientific and sports bulletin, 6(74), pp. 25–31. doi: 10.15391/snsv.2019-6.004. [in Ukraine].

Масляк І. П., Вишня О. В., Грида Д. С. Фізична підготовленість учнів середніх класів обласних загальноосвітніх шкіл. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Харків, 20 травня 2016 р.). Харків. ХДАФК, 2016. С. 118–127.

Masliak, I. P., Vyshnia, O. V., Hryda, D. S. (2016), «Fizychna pidhotovlenist uchniv serednikh klasiv oblasnykh zahalnoosvitnikh shkil» [Physical fitness of secondary school pupils of regional comprehensive schools]. The topical problems of physical education of different segments of the population: materials of the II All-Ukrainian scientific and practical conference, Kharkiv, HDAFK, May 20, 2016, pp. 118–127. [in Ukraine].

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Фізична культура. 5–9 класи. Київ. Видавничий дім «Освіта». 2013. 240 с.

Navchalni prohramy dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv: Fizychna kultura. 5–9 klasy [Curricula for general education institutions: Physical culture. The 5th-9th grades]. (2013), Education Publishing House, Kyev. 240 р. [in Ukraine].

Нагорнюк В. Ю., Масляк І. П. Вплив воркауту на прояв силових здібностей школярів середніх класів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. Збірник наукових праць. Харків. ХДАФК, 2018. С. 194–204.

Nahorniuk, V. Yu., Masliak, I. P. (2018) «Vplyv vorkautu na proiav sylovykh zdibnostei shkoliariv serednikh klasiv» [Influence of workout on the manifestation of power abilities of middle school pupils]. The topical problems of physical education of different segments of the population. Collection of scientific works, Kharkiv, HDAFK, pp. 194– 204. [in Ukraine].

Романенко В. А. Диагностика двигательных способностей. Донецк: Издательство Дон НУ, 2005. 290 с.

Romanenko, V. A. (2005), Diagnostika dvigatel’nyh sposobnostej [Diagnostics of motive abilities]. Don NU Publishing House, Donetsk. 290 р. [in Russia].

Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів. Київ: Олімпійська література, 2001. 439 с.

Serhiienko, L. P. (2001), Testuvannia rukhovykh zdibnostei shkoliariv [Testing of pupils’ motor abilities]. Olympic literature, Kyev. 439 р. [in Ukraine].

Сороколіт Н. Розвиток силових здібностей учнів 5–9 класів в умовах нової навчальної програми. Молода спортивна наука України. Т. 2. 2015. С. 282–286.

Sorokolit, N. (2015), «Rozvytok sylovykh zdibnostei uchniv 5–9 klasiv v umovakh novoi navchalnoi prohramy « [The development of power abilities at pupils of the 5th-9th grades in the conditions of a new curriculum]. Young sports science of Ukraine, vol. 2. pp. 282–286. [in Ukraine].

Шестерова Л. Є., Кузьменко І. О., Медведєва А. Л. Рівень рухової підготовленості школярів 7–8-х класів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Харків, 20 травня 2016 р.). Харків. ХДАФК, 2016. С. 221–228.

Shesterova, L. Ye., Kuzmenko, I. O., Medvedieva, A. L. (2016), «Riven rukhovoi pidhotovlenosti shkoliariv 7–8-kh klasiv» [The level of motor fitness at the 7th-8th grades pupils]. The topical problems of physical education of different segments of the population: materials of the II All-Ukrainian scientific and practical conference. Kharkiv, HDAFK, May 20, 2016, pp. 221–228. [in Ukraine].

Aghyppo A., Tkachov S. & Orlenko O. Role of physical education on the formation of a healthy lifestyle outside of school hours. Journal of Physical Education and Sport. 2016. 16(2). рр. 335–339.

Biddle S. J. & Asare M. Physical activity and mental health in children and adolescents. A review of reviews. British Journal of Sports Medicine. 2011. 45(11), рр. 886–895.

Ho F. K. W., Louie L. H. T., Wong W. H. S., Chan K. L., Tiwari A., Chow C. B., & Cheung Y. F. A sports-based youth development program, teen mental health, and physical fitness: An RCT. Pediatrics. 2017. рр. 15–43.

Ivashchenko O., Khudolii O., Yermakova T., & Veremeenko V. Power a bilities: the structure of development in girls of 12-14 years old. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports. 2018. 22(4). рр. 195–202. https://doi. org/10.155 61/18189172.2018.0405/

Joksimović M., Németh Z., Skrypchenko I., Trivun M., & Pantović M. Gender differences in development of explosive power and rapidity in schoolchildren aged 14-15 years old. The Journal of International Anatolia Sport Science. 2018. 3(2). рр. 294–304.

Krivoruchko N., Masliak I., Bala T., Shesterova L., Mameshina M., Kuzmenko I. & Kotliar S. Physical health assessment of 10–16 year old schoolgirls of the Kharkiv Region of Ukraine. Research journal of pharmaceutical, biological and chemical sciences (RJPBCS). 2018. 9(4). рр. 1498–1506.

Lonsdale C., Rosenkranz R. R., Peralta L. R., Bennie A., Fahey P. & Lubans D. R. A systematic review and meta-analysis of interventions designed to increase moderate-to-vigorous physical activity in school physical education lessons. Preventive Medicine. 2013. 56(2). рр. 152–161.

Ortega F. B., Ruiz J. R. & Castillo M. J. Physical fitness in childhood and adolescence: a powerful marker of health. International Journal of Obesity. 2008. 32. рр. 1–11.

Rasberry C. N., Lee S. M., Robin L., Laris B. A., Russell L. A., Coyle K. K. & Nihiser A. J. The association between school-based physical activity, including physical education, and academic performance: a systematic review of the literature. Preventive medicine. 2011. 52. рр. 10–20.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-13

Як цитувати

Кузьменко, І. (2020). РІВЕНЬ РОЗВИТКУ СИЛОВИХ ЯКОСТЕЙ УЧНІВ 12–13 РОКІВ. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (17), 34–38. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-17.34-38