ОРГАНІЗАЦІЯ РУХОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ РІЗНИХ ТИПІВ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-16.64-73Ключові слова:
діти дошкільного віку, рухова діяльність, заклади дошкільної освіти різного типу.Анотація
Згідно Закону України «Про дошкільну освіту» збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини – це першочергове завдання розвитку, навчання і виховання наймолодших громадян країни. Отже найважливіші задачі, які стоять перед сучасними педагогами – збереження і зміцнення здоров’я дитини, всебічний фізичний розвиток та оптимальний руховий режим дітей дошкільного віку. Нажаль, як в Україні, так і за кордоном дослідження питань організації рухової діяльності дітей молодшого дошкільного віку не носять системний характер та є уривчастими та фрагментарними. Це і зумовило актуальність нашого дослідження. Мета статті – науково обґрунтувати організацію рухової діяльності дітей молодшого дошкільного віку. Результати. Визначено форми роботи і види рухової діяльності, які сприяють оптимізації фізичного стану дітей 3-4 років. Запропоновані форми роботи і види рухової діяльності дітей 3–4 років у закладах різного типу. Наведено методичні основи організації і проведення різних форм роботи з фізичного виховання і видів рухової діяльності молодших дошкільнят у закладів різного типу (загального розвитку, комбінованого типу, санаторного типу та компенсуючого типу). Представлені орієнтовні показники рухової активності дітей 3–4 років. Висновки. Обґрунтовано модель організації раціонального рухового режиму дітей 3–4 років у дошкільних навчальних закладах різного типу, яка охоплює: мету, завдання, процесуальне і змістове забезпечення, педагогічні умови оптимізації рухової активності в режимі дня дошкільної установи як фактору підвищення рівня фізичного стану дітей молодшого дошкільного віку.
Посилання
Закон України «Про дошкільну світу». URL.: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/2628-14
Zakon Ukrayini «Pro doshkilnu svitu». URL.: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/2628-14 [in Ukraine].
Пахальчук Н. О., Мируха О.І., Романенко Г.М. Педагогічні умови активізації рухової активності дітей. Молодий вчений. № 5.2 (69.2). 2019. С. 72–75.
Pahalchuk N. O., Miruha O. I., Romanenko G. M. (2019) Pedagogichni umovi aktivizaciyi ruhovoyi aktivnosti ditej. Molodij vchenij. № 5.2 (69.2). S. 72–75. [in Ukraine]
Юрчук О.І. Оптимізація рухового режиму дітей дошкільного віку, як необхідна умова здоров’язберігаючих технологій. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Зб.наук.праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету Випуск 5 (48), 2012.
Yurchuk O. I. (2012) Optimizaciya ruhovogo rezhimu ditej doshkilnogo viku, yak neobhidna umova zdorov’yazberigayuchih tehnologij. Onovlennya zmistu, form ta metodiv navchannya i vihovannya v zakladah osviti: Zb.nauk.prac. Naukovi zapiski Rivnenskogo derzhavnogo gumanitarnogo universitetu Vipusk 5 (48). [in Ukraine]
Дубогай О. Д., Пангелов Б. П., Фролова Н. О., Горбенко М. І. Інтеграція пізнавальної і рухової діяльності в системі навчання і виховання школярів. К.: Оріяни, 2002. 152 с.
Dubogaj O. D., Pangelov B. P., Frolova N. O., Gorbenko M. I. (2002) Integraciya piznavalnoyi i ruhovoyi diyalnosti v sistemi navchannya i vihovannya shkolyariv. K.: Oriyani, 152 p. [in Ukraine]
Когут І. О. Руховий режим і фізичний стан дітей 6–7 років, які навчаються у школах різного типу: автореф. дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту. К.: «Науковий світ», 2006. 20 с.
Kogut I. O. (2006) Ruhovij rezhim i fizichnij stan ditej 6–7 rokiv, yaki navchayutsya u shkolah riznogo tipu: avtoref. dis. kand. nauk z fiz.vih. i sportu. K.: «Naukovij svit». 20 p. [in Ukraine]
Moskalenko N., Polyakova A., Mykytchyk O. (2019), Methodological Bases of the Motor Activity Organisation among Preschoolers Depending on the Physical State Level. Physical education, sports and health culture in modern society. 2 (46) pp. 28–34.
Денисенко Н. Ф. Лиходід Л. В., Лупінович С. В., Михайліченко А. Ф. Витоки здоров’я дитини: Навчально-методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець, 2010. 160 с.
Denisenko N.F. Lihodid L.V., Lupinovich S.V., Mihajlichenko A.F. (2010) Vitoki zdorov’ya ditini: Navchalno-metodichnij posibnik .Ternopil: Mandrivec. 160 p. [in Ukraine]
Wilczkowski E.(2012), Wychowanil firyczne dzieci w wieku przedszkolnym. Piotrkow Trybunalski, 286 p.
Теорія і методика фізичного виховання: у 2-х т. [під ред. Т. Ю. Круцевич]. К: Олімпійська література, 2012. Т.2: Методика фізичного виховання різних груп населення. 390 с.
Teoriya i metodika fizichnogo vihovannya (2012): u 2-h t. [pid red. T.Yu. Krucevich]. K: Olimpijska literatura, 2012. T.2: Metodika fizichnogo vihovannya riznih grup naselennya. 390 p. [in Ukraine]
Пангелова Н. Є. Теоретико-методичні засади формування гармонійно розвиненої особистості дитини дошкільного віку в процесі фізичного виховання: автореф. дисерт. ...докт. наук з фіз. вих. і спорту: спец. 24.00.02. К., 2014. 39 с.
Pangelova N.Ye. Teoretiko-metodichni zasadi formuvannya garmonijno rozvinenoyi osobistosti ditini doshkilnogo viku v procesi fizichnogo vihovannya (2014): avtoref. disert. ...dokt. nauk z fiz.vih. i sportu: spec. 24.00.02. K., 39 p. [in Ukraine]
Getting a Grip on Things: Building Fine Motor Skills. Message in a Backpack, 2010, Teaching Young Children 3 (5): 26–28.
Harriet G. Williams, Karin A. Pfeiffer, Jennifer R. O’Neill, Marsha Dowda, Kerry L. McIver, William H. Brown and Russell R. Pate. (2008), Motor Skill Performance and Physical Activity in Preschool Children. Obesity. Volume 16. Number 6. Pp. 1421–1426.
Saakslahti A, Numminen P, Niinikoski H et al. (1999) Is physical activity related to body size, fundamental motor skills, and CHD risk factors in early childhood? Pediatr Exerc Sci;11: 327–340.
Fisher A, Reilly JJ, Kelly LA et al. (2005), Fundamental movement skills and habitual physical activity in young children. Med Sci Sports Exerc;37:684–688
Reilly JJ, Jackson DM, Montgomery C et al. (2004), Total energy expenditure and physical activity in young Scottish children: mixed longitudinal study. Lancet; 363:211–212.
Nan Zeng, Mohammad Ayyub, Haichun Sun, Xu Wen, Ping Xiang, Zan Gao. Effects of Physical Activity on Motor Skills and Cognitive Development in Early Childhood: A Systematic Review. Biomed Res Int. 2017: 2760716. doi: 10.1155/2017/2760716
Бар-Ор О., Т. Роуланд Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения. Пер. с англ. И. Андреев. К.: Олимпийская литература, 2009. 528 с.
Bar-Or O., T. Rouland (2009) Zdorov`e detej i dvigatel`naya aktivnost`: ot fiziologicheskikh osnov do prakticheskogo primeneniya. Per. s angl. I. Andreev. K.: Olimpijskaya literatura, 528 p.
Galamandjuk L.L. Effectiveness of methodic system of motor functioning’s preventive development in sixth year of children’s life in their physical condition’s improvement. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. 2015. № 6. С. 3–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PPMBE_2015_6_3
Богуш А., Галаманжук Л. Практичне забезпечення модернізації занять фізичною культурою дітей у дошкільний період. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. Випуск 14. С. 20-26
Bogush A., Galamanzhuk L. (2019) Praktichne zabezpechennya moderni`zaczi`yi zanyat` fi`zichnoyu kul`turoyu di`tej u doshki`l`nij peri`od. Vi`snik Kam’yanecz`-Podi`l`s`kogo naczi`onal`nogo uni`versitetu. Fi`zichne vikhovannya, sport i` zdorov’ya lyudini. Vipusk 14. pp. 20–26