ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВІ ЯКОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ІНЖЕНЕРНИХ ПІДРОЗДІЛІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Я. Панькевич Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Ukraine
  • О. Лесько Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Ukraine
  • В. Афонін Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Ukraine
  • М. Кузнєцов Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Ukraine
  • І. Романів Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Ukraine
  • А. Демків Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Ukraine
  • О. Ролюк Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-16.47-53

Ключові слова:

курсанти-інженери, фізична підготовка, професійні якості.

Анотація

Фізична підготовка є однією з важливих складових бойової підготовки військовослужбовців усіх армій світу. Поза увагою залишились питання фізичної підготовки військовослужбовців інженерних підрозділів, що відзначаються специфікою діяльності. Метою дослідження було визначити важливі професійні та психофізичні якості курсантів ВВНЗ – майбутніх спеціалістів підрозділів інженерного забезпечення. Методи. Для досягнення цієї мети було використано загальнонаукові методи, а саме аналіз, систематизацію, узагальнення. Використовували також педагогічні та соціологічні методи: педагогічне спостереження, аналіз літературних джерел, анкетування, методи математичної статистики. Результати і висновки. Результати анкетування виявили досить елику різноманітність відповідей курсантів. Такий широкий спектр відповідей на питання може бути пояснений як особистий (індивідуальний) досвід навчання і практики, так і розподіл курсантів на дві підгрупи: інженери механіки та інженери командири. Між цими спеціалізаціями існує певна розбіжність. Викладені у статті результати проведеного  дослідження, свідчать про те, що за допомогою анкетування були виявлені особливості професійної діяльності за обраним фахом з огляду на специфіку її об’єкта. Курсанти віднесли свою професію до типу «людина-техніка» – 47 %, «людина-людина» – 53 %, а їх професійна діяльність буде проходити як на відкритому повітрі (47 %), так і в приміщенні (51 %). Найбільш значущими системами організму для майбутньої професії курсанти визначили: організм в цілому – 90 %; зоровий аналізатор – 43 %; серцево-судинну систему – 37 %. У той же час найбільш значущими для професії психофізичними якостями, респонденти називають добре розвинутий окомір – 82 %; стійкість до гіпоксії, перевантаження, теплового випромінювання, холодову стійкість – 74 %. Серед прикладних знань, рухових умінь і навичок, фізичних і спеціальних якостей, які необхідні спеціалісту інженерних підрозділів у професійній роботі найбільш значущими курсанти визначили загальну витривалість – 80 %; координацію рухів – 56 %, які мають бути сформовані в процесі фізичного виховання, орієнтованого на прикладний аспект професійної діяльності майбутніх спеціалістів. Курсанти переконані, що ефективними для обраного фаху професії курсанти вважають: легку атлетику – 58 %; 62 % – плавання; 48 % – футбол. Результати проведеного дослідження дають підставу для більш детального розроблення програми спеціальної фізичної підготовки курсантів інженерних спеціальностей, що і буде предметом наших подальших досліджень.

Біографії авторів

Я. Панькевич, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

викладач кафедри фізичного виховання, спеціальної фізичної підготовки і спорту

О. Лесько, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент, старший викладач кафедри фізичного виховання, 
спеціальної фізичної підготовки і спорту

В. Афонін, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

кандидат педагогічних наук, професор кафедри фізичного виховання спеціальної фізичної підготовки і спорту

М. Кузнєцов, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, старший викладач кафедри фізичного виховання, 
спеціальної фізичної підготовки і спорту

І. Романів, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

ст. викл. кафедри фізичного виховання, спеціальної фізичної підготовки і спорту

А. Демків, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

старший викладач кафедри фізичного виховання, спеціальної фізичної підготовки і спорту

О. Ролюк, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

кандидат наук з фізичного виховання, начальник військового ліцею, м. Львів

Посилання

Бородин Ю. А. Тенденции изменения требований профессиональ­ной деятельности и организации системы физической подготовки курсантов и слушателей ВВУЗОВ инженерно-технического профи­ля. Физическое воспитание студентов творческих специальнос­тей. 2007. № 3. С. 15–29.

Borodyn, Yu. A. (2007), “Tendentsyy yzmenenyia trebovanyi professyonalnoi deiatelnosty y orhanyzatsyy systemы fyzycheskoi podhotovky kursantov y slushatelei VVUZOV ynzhenerno-tekhnycheskoho profylia” [Trends of changing requirements of professional activity and organization of the system of physical training of cadets and students of HEIs of engineering and technical profile]. Physical education of students of creative specialties. № 3, рр. 15–29. [in Ukraine]

Громкова М. Т. Психология и педагогика профессиональной дея­тельности. М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2003. 415 с.

Hromkova, M. T. (2003), Psykholohyia y pedahohyka professyonalnoi deiatelnosty [Psychology and pedagogy of professional activity]. YuNYTY-DANA, Moskow. 415 р. [in Russia]

Гусак О. Д. Корекція психофізичної готовності військовослужбов­ців аеромобільних підрозділів до навчально-бойової діяльності під час занять з подолання перешкод : дис. … канд. наук з фіз. ви­ховання і спорту. 24.00.02. ЛДУФК. Львів, 2012. 189 с.

Husak, O. D. (2012), “Korektsiia psykhofizychnoi hotovnosti viiskovosluzhbovtsiv aeromobilnykh pidrozdiliv do navchalno-boiovoi diialnosti pid chas zaniat z podolannia pereshkod” [Correction of psychophysical readiness of military personnel of airmobile units for training and combat activity during obstacle training] : diss. for the sciences degree of candidate in phys. education and sports: 24.00.02 Lviv state University in phys. culture. Lviv, 189 p. [in Ukraine]

Кузнецов М .В., Афонін В. М., Федак С .С. Фізичний стан курсантів – кандидатів до підрозділів Сил спеціальних операцій Збройних сил України. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського націо­нального університету імені Лесі Українки. 2016. Випуск 24. С. 30-34.

Kuznetsov, M .V., Afonin, V. M., Fedak, S. S. (2016), “Fizychnyi stan kursantiv – kandydativ do pidrozdiliv Syl spetsialnykh operatsii Zbroinykh syl Ukrainy” [Physical condition of the cadets - candidates for the special operations units of the Armed Forces of Ukraine.]. Youth Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University. Issue 24. рр. 30–34. [in Ukraine]

Мілютін В. А., Фтемов Ю. О., Павлючик В. П., Куцька О. М. Інженер­не забезпечення загальновійськового бою : равч. посібник. Львів : АСВ, 2010. 164 с.

Miliutin, V. A., Ftemov, Yu. O., Pavliuchyk, V. P., Kutska, O. M. (2010), Inzhenerne zabezpechennia zahalnoviiskovoho boiu [Engineering of all-military combat]. ASV, Lviv. 164 р. [in Ukraine]

Настанова з інженерного забезпечення Збройних Сил України. Київ: ГШ ЗС України, 2010. 170 с.

Nastanova z inzhenernoho zabezpechennia Zbroinykh Syl Ukrainy [Engineering instruction of the Armed Forces of Ukraine] (2010). HSh ZS Ukrainy, Kyiv. 170 р. [in Ukraine]

Недашківський О. М. Удосконалення змісту фізичної підготовки військовослужбовців артилерійських підрозділів. Фізична під­готовка особового складу Збройних сил, інших військових фор­мувань та правоохоронних органів України: досвід, сучасність, проблеми та перспективи розвитку : матеріали наук.-метод. конф. 26–28 листопада 2014 р. Київ : МОУ, 2014. С. 14–19.

Nedashkivskyi, O. M. (2014), “Udoskonalennia zmistu fizychnoi pidhotovky viiskovosluzhbovtsiv artyleriiskykh pidrozdiliv” [Improvement of the content of physical training of members of the artillery units]. Physical training of the Armed Forces personnel, other military formations and law enforcement agencies of Ukraine: experience, present, problems and prospects of development. рр. 14–19. [in Ukraine]

Овчарук І. С., Єдинак Г. А. Моделювання параметрів занять з фі­зичної підготовки курсантів, майбутніх фахівців з ліквідації на­слідків надзвичайних ситуацій : метод. рекомендації. Кам’янець- Подільський : ПП Зарицький А. В., 2007. 118 с.

Ovcharuk, I. S., Iedynak, G. A. (2007), Modelyuvannya parametriv zanyatʹ z fizychnoyi pidhotovky kursantiv, maybutnikh fakhivtsiv z likvidatsiyi naslidkiv nadzvychaynykh sytuatsiy : metod. rekomendatsiyi [Modeling of parameters of occupations on physical training of cadets, future specialists on elimination of consequences of emergency situations]. PP Zaritsky AV, Kamianets-Podilsky. 118 р. [in Ukraine]

Одеров А. М., Одерова О. В., Гульоватий В. І. Роль фізичного ста­ну військовослужбовців у забезпеченні їх готовності до бойової діяльності. Фізична підготовка особового складу Збройних сил, інших військових формувань та правоохоронних органів України: досвід, сучасність, проблеми та перспективи розвитку : матеріа­ли наук.-метод. конф. 26–28 листопада 2014 р. Київ : МОУ, 2014. С. 84–91.

Oderov, A. M., Oderova, O. V., Hulovatyi, V. I. (2014), “Rol fizychnoho stanu viiskovosluzhbovtsiv u zabezpechenni yikh hotovnosti do boiovoi diialnosti” [The role of the physical condition of military personnel in ensuring their readiness for military activity]. Physical training of the Armed Forces personnel, other military formations and law enforcement agencies of Ukraine: experience, present, problems and prospects of development. рр. 84–91. [in Ukraine]

Ольховий О. М. Концепція професійно спрямованої системи фі­зичної підготовки курсантів. Сучасний стан та перспективи розви­тку фізичної підготовки військовослужбовців в системі бойового навчання військ (сил) Збройних сил та інших силових структур України : матеріали наук.-метод. конф. 28-29 листопада 2013 р. Київ : МОУ, 2013. С. 21–30.

Olkhovyi, O. M. (2013), “Kontseptsiia profesiino spriamovanoi systemy fizychnoi pidhotovky kursantiv” [The concept of professionally directed system of physical training of cadets.]. Current status and prospects of development of physical training of servicemen in the system of combat training of troops (forces) of the Armed Forces and other power structures of Ukraine. рр. 21–30. [in Ukraine]

Паевский В. В., Шевченко О. А. Роль физической подготовки в со­вершенствовании задач и функциональных особенностей учеб­но-боевой деятельности личного состава подразделений ПВО Сухопутных войск. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2004. № 9. С. 53–62.

Paevskyi, V. V., Shevchenko, O. A. (2004), “Rol fyzycheskoi podhotovky v sovershenstvovanyy zadach y funktsyonalnыkh osobennostei uchebno-boevoi deiatelnosty lychnoho sostava podrazdelenyi PPO Sukhoputnыkh voisk” [The role of physical training in improving the tasks and functional features of the training and combat activities of the personnel of the Air Forces units]. Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports. № 9. рр. 53–62. [in Ukraine]

Панькевич Я. Специфіка фізичних навантажень військовос­лужбовців інженерних військ Збройних Сил України. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Іва­на Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. Вип. 15. С. 110–115.

Pankevych, Ya. (2019), “Spetsyfika fizychnykh navantazhen viiskovosluzhbovtsiv inzhenernykh viisk Zbroinykh Syl Ukrainy” [Specificity of physical activity of servicemen of engineering troops of the Armed Forces of Ukraine.]. Bulletin of Kamyanets-Podilskyi Ivan Ogiyenko National University. Physical education, sports and human health. Issue 15. рр.110-115. [in Ukraine]

Панькевич Я. А., Афонін В. М. До проблеми фізичної підготовки військовослужбовців інженерних військ. Сучасні тенденції та пер­спективи розвитку фізичної підготовки і спорту у Збройних Силах України, правоохоронних органах, рятувальних та інших спеціаль­них служб на шляху євроатлантичної інтеграції України : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 14–15 лютого 2019 р.). Національний університет оборони України імені Івана Черняховського: за заг. ред. В. Свістун, О. Петрачкова. Київ : НУОУ, 2019. С .75–77.

Pankevych, Ya. A., Afonin, V. M. (2019), “Do problemy fizychnoi pidhotovky viiskovosluzhbovtsiv inzhenernykh viisk” [To the problem of physical training of servicemen of engineering troops. ]. Current Trends and Prospects for the Development of Physical Training and Sports in the Armed Forces of Ukraine, Law Enforcement Agencies, Rescue and Other Special Services on the Way of Euro-Atlantic Integration of Ukraine. рр.75–77. [in Ukraine]

Панькевич Я. А., Афонін В. М., Романів І. В. Професійно-прикладна фізична підготовка військовослужбовців інженерних військ. Сучас­ні тенденції та перспективи розвитку фізичної підготовки і спорту у Збройних Силах України, правоохоронних органів, рятувальних та інших спеціальних служб на шляху Євроатлантичної інтеграції України : матеріали ІІІ-ої Міжн. науково-практичної конференції (Київ, 21-22 листопада 2019 р.). Київ: НУОУ, 2019. С. 132–134.

Pankevych, Ya. A., Afonin, V. M., Romaniv, I. V. (2019), “Profesiino-prykladna fizychna pidhotovka viiskovosluzhbovtsiv inzhenernykh viisk” [Professional-applied physical training of servicemen of engineering troops]. Current Trends and Prospects for the Development of Physical Training and Sports in the Armed Forces of Ukraine, Law Enforcement Agencies, Rescue and Other Special Services on the Way of Euro-Atlantic Integration of Ukraine. рр. 132-134. [in Ukraine]

Петрачков О. Аналіз взаємозв’язку між фізичною та професійною підготовленістю у військовослужбовців різних військових спеці­альностей. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2007. № 4. С. 67–69.

Petrachkov, O. (2007), “Analiz vzaiemozviazku mizh fizychnoiu ta profesiinoiu pidhotovlenistiu u viiskovosluzhbovtsiv riznykh viiskovykh spetsialnostei” [Analysis of the relationship between physical and vocational training in military personnel of different military specialties]. Theory and methodology of physical education and sports. № 4. рр. 67–69. [in Ukraine]

Пономарева Г. В. Формирование профессионально важных двигательных способностей у студентов : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. РГПУ. Рязань, 2009. 155 с.

Ponomareva, H. V. (2009), “Formyrovanye professyonalno vazhnykh dvyhatelnыkh sposobnostei u studentov” [Formation of professionally important motor skills in students] : dys. … kand. ped. nauk 13.00.04 RSPU. Ryazan, 155 p. [in Russia]

Пронтенко К. В. Динамика показателей физического развития и функционального состояния курсантов ВВУЗ операторского про­филя на этапе первоначального обучения под воздействием заня­тий гиревым спортом. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2008. № 5. С. 111–115.

Prontenko, K. V. (2008), “Dynamyka pokazateley fyzycheskoho razvytyya y funktsyonalʹnoho sostoyanyya kursantov VVUZ operatorskoho profylya na étape pervonachalʹnoho obuchenyya pod vozdeystvyem zanyatyy hyrevym sportom” [Dynamics of indicators of physical development and functional state of the cadets of the University of the Operator profile at the stage of initial training under the influence of weight training]. Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports. № 5. рр. 111–115. [in Ukraine]

Раєвський Р. Т., Канішевський С. М. Професійно-прикладна фізич­на підготовка студентів вищих навчальних закладів : навч.-метод. посіб. Львів : Наука і техніка, 2010. 380 с.

Raievskyi, R. T., Kanishevskyi, S. M. (2010), Profesiino-prykladna fizychna pidhotovka studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Professional-applied physical preparation of students of higher educational establishments]. Nauka i tekhnika, Lviv. 380 р. [in Ukraine]

Романчук В. М. Обґрунтування змісту та організації форм фізич­ної підготовки курсантів вищих військових навчальних закладів технічного профілю : дис.… канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02. Житомир, 2007. 196 с.

Romanchuk, V. M. (2007), “Obgruntuvannia zmistu ta orhanizatsii form fizychnoi pidhotovky kursantiv vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv tekhnichnoho profiliu” [Substantiation of content and organization of forms of physical training of cadets of higher military educational establishments of technical profile] : dys. … kand. ped. nauk 24.00.02. Zhytomyr. 196 р. [in Ukraine]

Романчук С., Шлямар І., Климович В. Порівняльний аналіз фізич­ної підготовленості курсантів ВНЗ Сухопутних військ різних спеці­альностей. Молода спортивна наука України. 2012. Вип. 16, т. 2. С. 166–170.

Romanchuk, S., Shliamar, I., Klymovych, V. (2012), “Porivnialnyi analiz fizychnoi pidhotovlenosti kursantiv VNZ Sukhoputnykh viisk riznykh spetsialnostei” [Comparative analysis of physical fitness of land cadets of different specialties]. Young sports science of Ukraine. Issue 16, Vol. 2. рр. 166–170. [in Ukraine]

Федак С. С. Фізична підготовка як засіб адаптації військовослуж­бовців до дій в незвичних умовах. Перспективи розвитку озбро­єння і військової техніки Сухопутних військ. 2013. С. 273-274.

Fedak, S. S. (2013), “Fizychna pidhotovka yak zasib adaptatsii viiskovosluzhbovtsiv do dii v nezvychnykh umovakh” [Physical training as a means of adapting military personnel to action in unusual conditions]. Prospects for the development of weapons and military equipment of the Land Forces. рр. 273–274. [in Ukraine]

Фотинюк В. Г. Визначення складу професійно важливих якостей майбутніх інженерів–механіків авіаційної галузі. Вісник Чернігів­ського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шев­ченка. 2014. Вип. 118. Т. ІІ. С. 244–249.

Fotyniuk, V. H. (2014), “Vyznachennia skladu profesiino vazhlyvykh yakostei maibutnikh inzheneriv–mekhanikiv aviatsiinoi haluzi” [Determination of composition of professionally important qualities of future engineers-mechanics of aviation industry]. Bulletin of Chernihiv Taras Shevchenko National Pedagogical Universit. Issue 118. Vоl. II. pp. 244–249. [in Ukraine]

Шевченко О. О. Удосконалення професійної працездатності вій­ськових фахівців протиповітряної оборони Сухопутних військ за­собами фізичної підготовки : автореф. дис. … канд. наук з фіз. ви­ховання та спорту. 24.00.02 ЛДУФК. Львів, 2010. 189 с.

Shevchenko, O. O. (2010), “Udoskonalennia profesiinoi pratsezdatnosti viiskovykh fakhivtsiv protypovitrianoi oborony Sukhoputnykh viisk zasobamy fizychnoi pidhotovky” [ ] : avtoref. diss. for the sciences degree of candidate in phys. education and sports: 24.00.02 Lviv state University in phys. culture. Lviv, 189 p. [in Ukraine]

Шиян Б. М., Єдинак Г. А., Петришин Ю. В. Наукові дослідження у фізичному вихованні та спорті : навч. посібник. Кам’янець- Поділь­ський : ПП Видавництво «Оіюм», 2012. 280 с.

Shiyan, B. M., Iedynak, G. A., Petryshyn, Yu. V. (2012), Naukovi doslidzhennya u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Scientific research in physical education and sports]. PE Oyum Publishing House, Kamianets-Podilsky, 280 p. [in Ukraine].

Данілов І. П. Інженерна підготовка : навч. посібник. Львів : НАСВ, 2016. 552 с.

Danilov, I. P. (2016), Inzenerna pidgotovka [Engineering training]. Lviv: NASV, 2016. 552 р.

Melnykov, A., Iedynak, G., Galamandjuk, L., Blavt, O., Duditska, S., Balatska, L., Mazur, V. (2018). Factors that influence changes in cadets’ physical preparation during the first half of study at a military academy. Journal of Physical Education and Sport. Vol. 18(2), рр. 781–786.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-16

Як цитувати

Панькевич, Я., Лесько, О., Афонін, В., Кузнєцов, М., Романів, І., Демків, А., & Ролюк, О. (2020). ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВІ ЯКОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ІНЖЕНЕРНИХ ПІДРОЗДІЛІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (16), 47–53. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-16.47-53