ФАКТОРНА СТРУКТУРА ФІЗИЧНОГО СТАНУ ТА ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ СПОРТИВНИМ ТУРИЗМОМ

Автор(и)

  • А. Альошина Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, м. Луцьк, Україна
  • О. Дем’янчук Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, м. Луцьк, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-16.5-10

Ключові слова:

фізичний розвиток, фізична підготовленість, технічна підготовленість, факторний аналіз, хлопці, дівчата.

Анотація

Мета дослідження – виявити та проаналізувати факторну структуру фізичного стану та технічної підготовленості дівчат і хлопців 15–16 років, які у позаурочний час займаються спортивним туризмом. Матеріали та методи дослідження. У дослідженні брали участь 56 хлопців та 26 дівчат 15–16 років. Вивчали дані, одержані за допомогою факторного аналізу. Результати дослідження. Під час факторного аналізу показників фізичного стану та технічної підготовленості школярів 15 років виокремлено два фактори, що описують 34,66 % загальної дисперсії у хлопців, та три фактори з 48,54 % внеску у загальну дисперсію в дівчат. Так у хлопців генеральний фактор І «Швидкісно-силові та силові якості» має навантаження 19,4 %, другий фактор «Фізичний розвиток, функціональний стан, швидкість і спритність» з навантаженням 15,26 %. У факторній структурі дівчат 15 років виявлено, що головний фактор І «Фізична підготовленість» має навантаження 21,26 %, є біполярним. Другий фактор «Фізичний розвиток та технічна підготовленість» з навантаженням 14,05% є уніполярний. Третій фактор з внеском 13,23% у загальну дисперсію засвідчує, що збільшення маси тіла є фактором ризику зростання ЧСС у дівчат, що негативно впливає на їх швидкісно-силові й силові якості. Факторний аналіз показників фізичного стану й технічної підготовленості дітей 16 років, засвідчила по три фактори, які на 50,74% у хлопців і 71,3 % у дівчат описують загальну дисперсію. Головний фактор у хлопців 16 років «Фізична підготовленість» має «вагу» 29,56 %, другий фактор «Дихальна система» із внеском 11,36 %, третій «Технічна підготовленість» із навантаженням 9,82 %. У дівчат 16 років генеральний фактор І «Фізична підготовленість» з навантаженням 33,7 %, другий фактор «Фізичний розвиток, дихальна система та технічна підготовленість» із навантаженням 20,13 %, третій фактор «Фізичний розвиток, функціональний стан та швидкісно-силові якості» із навантаженням 17,47 %. Висновки. Факторна структура фізичного стану дітей 15–16 років має свої особливості в залежності від статі та віку. Узагальнення результатів факторного аналізу показників фізичного стану та технічної підготовленості школярів 15–16 років дає підставу стверджувати, що засобами спортивного
туризму можна корегувати їх фізичний стан.

Біографії авторів

А. Альошина, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, м. Луцьк

доктор наук з фізичного виховання і спорту, професор, завідувач кафедри спортивно-масової та туристичної роботи

О. Дем’янчук, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, м. Луцьк

старший викладач кафедри спортивно-масової та туристичної роботи

Посилання

1. Борисов П. С. Технология спортивного туризма : учеб. пособие. Кемерово : КузГТУ, 2012. 219 с.

Borisov, P. (2012). Tekhnologiya sportivnogo turizma [Technology of sports tourism]. KuzGTU. Kemerevo. 219 р. [in Russian].

2. Денисова Л. В., Хмельницкая И. В., Харченко Л. А. Измерения и методы математической статистики в физическом воспитании и спорте: навч. посібник. Київ : Олімп. л-ра, 2008. 127 с.

Denisova, L., Khmelnitskaya, I., Kharchenko, L. (2008). Measurements and methods of mathematical statistics in physical education and sport [Izmereniya i metody matematicheskoy statistiki v fizicheskom vospitanii i sporte]. Olimpiyskaya literatura. Kyiv. 127 p. [in Russian].

3. Круцевич Т. Ю., Воробйов М. І., Безверхня Г. В. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків та молоді : навч. посібник. Київ : Олімп. літ., 2011. 224 с.

Krutsevych, T., Vorobyov, M., & Bezverkhnia, H. (2011). Kontrol u fizychnomu vykhovanni ditey, pidlitkiv ta molodi [Control in physical education of children, adolescents and young people]. Olimpiyska literatura. Kyiv. 224 p. [in Ukraine].

4. Теорія и методика фізичного виховання / За ред. Т. Ю. Круцевич. Київ : Олімп. літ. 2017. Т. 1. 424 с.

Krutsevych, T. (2017). Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannia [Theory and methodology of physical education]. Olimpiyskaya literature. Kyiv. Vol. 1. 424 p. [in Ukraine].

5. Фізична культура в школі: 5–11 класи : метод. посібник / упоряд. С. М. Дятленко. Київ : Літера ЛТД, 2013. 368 с.

Dyatlenka, S. (2013). Fizychna kultura v shkoli: 5-11 klasy [Physical education at school: 5-11 grades]. Litera LTD. Kyiv. 368 p. [in Ukraine].

6. Шиян Б. М., Єдинак Г. А., Петришин Ю. В. Наукові дослідження у фізичному виховання та спорті: навч. посібник. Кам’янець- Подільський: ТОВ «Друкарня «Рута», 2012. 280 с.

Shiyan, B. M., Iedynak, G. A., Petryshyn, Yu. V. (2012), Naukovi doslidzhennya u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Scientific research in physical education and sports], PE Oyum Publishing House, Kamianets-Podilsky. 280 p. [in Ukraine].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-14

Як цитувати

Альошина, А., & Дем’янчук, О. (2020). ФАКТОРНА СТРУКТУРА ФІЗИЧНОГО СТАНУ ТА ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ СПОРТИВНИМ ТУРИЗМОМ. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (16), 5–10. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2020-16.5-10