ПРАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ ДІТЕЙ У ДОШКІЛЬНИЙ ПЕРІОД

Автор(и)

  • А. Богуш Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, м. Одеса, Україна, Україна
  • Л. Галаманжук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, м. Кам’янець-Подільський, Україна, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-14.20-26

Ключові слова:

дошкільний період, фізична культура, модернізація

Анотація

У статті на основі одержаних емпіричних даних та аналізу інформації літературних джерел обґрунтовано заходи, реалізація яких дозволить підвищити ефективність занять фізичною культурою у превенції негативних тенденцій, що на сучасному етапі характерні для психофізіологічного стану дітей у дошкільний період. Під час дослідження було використано загальнонаукові методи, зокрема аналіз і синтез, системний, теоретичне моделювання. Результатом дослідження стало в изначення напрямів модернізації фізичної культури дітей в дошкільний період, а саме: науково-методичний супровід цього процесу та система державного управління. Останній напрям передбачав запропонований комплекс заходів для реалізації на центральному, місцевому і базовому рівнях. Перший зазначений напрям передбачав комплекси заходів для методичної складової, наукового і кадрового забезпечення фізичної культури дітей у дошкільний період. Методичний супровід на базовому рівні визначав оптимальну організацію занять, формування і реалізацію змісту для розвитку рухової активності дітей на засадах превенції її стану від такого, що відрізняється від необхідного. Зміст занять спрямовується на розвиток моторної функції в основних рухах, фізичних якостей, функціональних можливостей серцево-судинної, дихальної, нервово-м’язової систем й опорно-рухового апарату, а також формування знань у визначених питаннях із фізичної культури, навичок реалізовувати ці знання на практиці. Визначальним в організації занять є реалізація інтегративного і персоналізованого підходів, що передбачають, передусім урахування особливостей, характерних для дітей із певною спрямованістю рухової асиметрії рук.

Біографії авторів

А. Богуш, Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, м. Одеса, Україна

дійсний член НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії і методики дошкільної освіти

Л. Галаманжук, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, м. Кам’янець-Подільський, Україна

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри теорії та методики дошкільної освіти

Посилання

Alyeksyeyenko, T. F. (2000), “Kontseptualʹni pidkhody do vyznachennya sotsialʹno-pedahohichnykh zasad vykhovannya osobystosti” [Conceptual approaches to the definition of social and pedagogical principles of personality education]. Theoretical and methodological problems of upbringing of children and student youth. Iss. 5, Bk. 1. pp. 46–51. [in Ukraine].

Bekh, I. D. (2008), Vykhovannya osobystosti. Lybid, Kyiv. [in Ukraine].

Biletska, V. V. (2008), “Teoretyko-metodychne obgruntuvannya testuvannya fizychnoyi pidhotovlenosti molodshykh shkolyariv u protsesi fizychnoho vykhovannya” [Theoretical and methodological substantiation of testing of physical fitness of younger students in the process of physical education]: author. diss… cand. sciences in phys. education and sports. 24.00.02. National university of physical education and sport of Ukraine. Kyiv, 20 p. [in Ukraine].

Bogush, A. M., Kuzmenko, V. V. (2010), “Krok upered – chy desyatʹ krokiv nazad ?: komentar do «Bazovoyi prohramy rozvytku dytyny doshkilʹnoho viku “Ya u sviti” [A step forward – or ten steps back?: commentary on the basic preschool child development program “I am in the World”]. Education: All-Ukrainian socio-political weekly. № 15/16. pp. 6–7. [in Ukraine].

Bogush, A. M. (2012), “Peredshkilʹna osvita: znakhidky, realiyi, perspektyvy” [Pre-school education: findings, realities, perspectives]. Pedagogical and psychological sciences in Ukraine, Vol. 3. General secondary education. p. 48. [in Ukraine].

Galamanzhuk, L. L. Iedynak, G. A. (2012), “Stan vyvchennya problemy, povʺyazanoyi iz zabezpechennyam ozdorovchoyi spryamovanosti zanyatʹ fizychnymy vpravamy doshkilʹnykiv i uchniv pochatkovoyi shkoly” [State of the study of the problem related to providing the health orientation of physical education of preschoolers and elementary school students]. Physical Education, Sports and Health Culture in Modern Society, N 2(18). pp. 104–109. [in Ukraine].

Galamanzhuk, L. L. (2015), “Kontseptsiya rozvytku preventyvnoyi rukhovoyi aktyvnosti ditey doshkilʹnoho viku u protsesi zanyatʹ fizychnoyu kulʹturoyu” [The concept of development of preventive motor activity of preschool children in the process of physical education]. Scientific notes of the Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy, N 1. pp. 36–43. [in Ukraine].

Galamanzhuk, L. L. (2015), “Efektyvnistʹ eksperymentalʹnoyi systemy v ovolodinni ditʹmy osnovnymy rukhamy na manualʹnu vpravnistʹ” [Efficiency of the experimental system in mastering the basic movements of the children on manual skill}. Pedagogy, psychology and biomedical problems of phys. education and sports, N 7. pp. 3–9. [in Ukraine].

Galamanzhuk, L. L. (2015), Preventyvnyy rozvytok rukhovoyi aktyvnosti ditey doshkilʹnoho viku [Preventive development of motor activity of preschool children]. PE Medobory-2006, Kamianets-Podilskyi. 500 p. [in Ukraine].

Dekers, L. (2007), Motivatsia: Teoriya i praktika [Motivation. Theory and practice]. Grossmedia, Moskva. 637 p. [in Russia].

Dubogay, O. D. (2006), Fizkulʹtura yak skladova zdorovya ta uspishnoho navchannya dytyny [Physical education as a component of health and successful learning of the child]. Shk. World, Kyiv. 128 p. [in Ukraine].

Iedynak, G. A., Galamanzhuk, L. L. (2017), “Stan rozvytku funktsional ʹnykh mozhlyvostey i fizychnykh yakostey u ditey doshkilʹnoho viku na suchasnomu etapi” [ The state of development of functional abilities and physical qualities in preschool children at the present stage]. Scientific journal of M. P. Dragomanov NPU. Series № 15. “Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports)”, Issue 5K (86) 17. pp. 117–121. [in Ukraine].

Iedynak, G. A. (2017), “Zalezhnistʹ adaptatsiyi do navchalʹnoyi diyalʹnosti vid zminy pokaznykiv fizychnoho stanu i rozumovoyi pratsezdatnosti u 6-richnykh pershoklasnykiv” [Dependence of adaptation to educational activity on changes of indicators of physical condition and mental capacity at 6-year-old first-graders]. Bulletin of the Carpathian University. Physical Education, Issue 25–26. pp. 108113. [in Ukraine].

Zanyuk, S. S. (2003), Psykholohiya motyvatsiyi [Psychology of motivation]. Volyn state university, Lutsk. 123 p. [in Ukraine].

Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi: teoriya ta praktyka vykorystannya u vyshchiy shkoli [Innovative pedagogical technologies: theory and practice of use in higher education] (2008), Ed. I. I. Dobroskok, V. P. Kotsur, S. O. Nikitchyna. Published by S. V. Karpuk, Pereyaslav-Khmelnitsky. 284 p. [in Ukraine].

Innovatsiyi u vyshchiy osviti: problemy, dosvid, perspektyvy [Innovations in higher education: problems, experience, prospects] (2011), Ed. P. Yu. Sauh. Publishing House of . Franko State University, Zhytomyr. 443 p. [in Ukraine].

Korobeynikov, G. V. (2008), Psikhofiziologicheskaya organizatsiya deyatel’nosti cheloveka [Psychophysiological organization of human activity]. Bila Tserkva. 238 p. [in Russia].

Kremien, V. G. (2008), Filosofiya lyudynotsentryzmu v stratehiyakh osvitnʹoho prostoru [Philosophy of human-centrism in strategies of educational space]. Knowledge Complex of Ukraine, Kyiv. 421 p. [in Ukraine].

Liasota, T. I. (2012), “Pidvyshchennya adaptatsiynykh mozhlyvostey ditey 6–7 rokiv do umov navchannya v pochatkoviy shkoli zasobamy fizychnoho vykhovannya” [ Increasing adaptive capacity of children 6–7 years to the conditions of education in primary school by means of physical education]: diss… cand. sciences in phys. education and sports. 24.00.02. National university of physical education and sport of Ukraine. Kyiv, 21 p. [in Ukraine].

Moskalenko, N. V., Anastasieva, Z. V., Sycheva, T. V., Lapshina, N. G. (2011), Doshkilʹne fizychne vykhovannya ditey [Preschool physical education of children]. Innovation, Dnipropetrovsk. 143 p. [in Ukraine].

Nosko, M. O. (2004), “Vplyv zanyatʹ fizychnoyu kulʹturoyu na rozvytok ditey doshkilʹnoho viku” [The influence of physical education on the development of preschool children]. Pedagogy, psych. and copper biol. prob. phys. education and sports. N 2. pp. 67-75. [in Ukraine].

Pangelova, N. E. (2014), “Teoretyko-metodychni zasady formuvannya harmoniyno rozvynenoyi osobystosti dytyny doshkilʹnoho viku v protsesi fizychnoho vykhovannya” [Theoretical and methodological foundations of forming a harmoniously developed personality of a preschool child in the process of physical education]: author… doctor sciences in phys. education and sports. 24.00.02. National university of physical education and sport of Ukraine. Kyiv, 39 p. [in Ukraine].

Pshenichna, L. V. (2016), Kerivnyk navchalʹnoho zakladu [Head of educational institution]. A. S. Makarenko Sumy State University Press, Sumy. 520 p. [in Ukraine].

Shiyan, B. M., Iedynak, G. A., Petryshyn, Yu. V. (2012), Naukovi doslidzhennya u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Scientific research in physical education and sports], PE Oyum Publishing House, Kamianets-Podilsky, 280 p. [in Ukraine].

Shchodo orhanizatsiyi diyalʹnosti zakladiv osvity, shcho zabezpechuyutʹ zdobuttya doshkilʹnoyi osvity u 2019/2020 navchalʹnomu rotsi. Lyst MON № 1/9-419 vid 02.07.19 roku [Regarding the organization of activities of educational institutions providing pre-school education in the 2019/2020 academic year. Letter of the Ministry of Education and Science № 1 / 9-419 dated 02.07.19]. https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/65086/ [in Ukraine].

Iedynak, G., Galamandjuk, L., Dutchak, M., Balatska, L., Herasymchuk, A., Mazur, V. (2017). Effectiveness of different options for teaching children basic movements due to certain handedness. Journal of Physical Education and Sport. Vol. 17(2). pp. 582–589. doi:10.7752/jpes.2017.02088

Galamandjuk, L., Siedlaczek-Szwed, A., Iedynak, G., Dutchak, M., Stasjuk, I., Prozar, M., Mazur, V., Bakhmat, N., Veselovska, T., Kljus, O., Marchuk, D. (2019). Evaluation of the physiological characteristics of girls with different handedness using various types of physical training. Journal of Physical Education and Sport, Vol 19 (Supplement issue 4). pp. 1386-1390. doi:10.7752/jpes.2019.s4201

Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2011). Research methods in physical activity. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Богуш, А., & Галаманжук, Л. (2023). ПРАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ ДІТЕЙ У ДОШКІЛЬНИЙ ПЕРІОД. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (14), 20–26. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-14.20-26