ПРАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ ДІТЕЙ У ДОШКІЛЬНИЙ ПЕРІОД
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-14.20-26Ключові слова:
дошкільний період, фізична культура, модернізаціяАнотація
У статті на основі одержаних емпіричних даних та аналізу інформації літературних джерел обґрунтовано заходи, реалізація яких дозволить підвищити ефективність занять фізичною культурою у превенції негативних тенденцій, що на сучасному етапі характерні для психофізіологічного стану дітей у дошкільний період. Під час дослідження було використано загальнонаукові методи, зокрема аналіз і синтез, системний, теоретичне моделювання. Результатом дослідження стало в изначення напрямів модернізації фізичної культури дітей в дошкільний період, а саме: науково-методичний супровід цього процесу та система державного управління. Останній напрям передбачав запропонований комплекс заходів для реалізації на центральному, місцевому і базовому рівнях. Перший зазначений напрям передбачав комплекси заходів для методичної складової, наукового і кадрового забезпечення фізичної культури дітей у дошкільний період. Методичний супровід на базовому рівні визначав оптимальну організацію занять, формування і реалізацію змісту для розвитку рухової активності дітей на засадах превенції її стану від такого, що відрізняється від необхідного. Зміст занять спрямовується на розвиток моторної функції в основних рухах, фізичних якостей, функціональних можливостей серцево-судинної, дихальної, нервово-м’язової систем й опорно-рухового апарату, а також формування знань у визначених питаннях із фізичної культури, навичок реалізовувати ці знання на практиці. Визначальним в організації занять є реалізація інтегративного і персоналізованого підходів, що передбачають, передусім урахування особливостей, характерних для дітей із певною спрямованістю рухової асиметрії рук.
Посилання
Alyeksyeyenko, T. F. (2000), “Kontseptualʹni pidkhody do vyznachennya sotsialʹno-pedahohichnykh zasad vykhovannya osobystosti” [Conceptual approaches to the definition of social and pedagogical principles of personality education]. Theoretical and methodological problems of upbringing of children and student youth. Iss. 5, Bk. 1. pp. 46–51. [in Ukraine].
Bekh, I. D. (2008), Vykhovannya osobystosti. Lybid, Kyiv. [in Ukraine].
Biletska, V. V. (2008), “Teoretyko-metodychne obgruntuvannya testuvannya fizychnoyi pidhotovlenosti molodshykh shkolyariv u protsesi fizychnoho vykhovannya” [Theoretical and methodological substantiation of testing of physical fitness of younger students in the process of physical education]: author. diss… cand. sciences in phys. education and sports. 24.00.02. National university of physical education and sport of Ukraine. Kyiv, 20 p. [in Ukraine].
Bogush, A. M., Kuzmenko, V. V. (2010), “Krok upered – chy desyatʹ krokiv nazad ?: komentar do «Bazovoyi prohramy rozvytku dytyny doshkilʹnoho viku “Ya u sviti” [A step forward – or ten steps back?: commentary on the basic preschool child development program “I am in the World”]. Education: All-Ukrainian socio-political weekly. № 15/16. pp. 6–7. [in Ukraine].
Bogush, A. M. (2012), “Peredshkilʹna osvita: znakhidky, realiyi, perspektyvy” [Pre-school education: findings, realities, perspectives]. Pedagogical and psychological sciences in Ukraine, Vol. 3. General secondary education. p. 48. [in Ukraine].
Galamanzhuk, L. L. Iedynak, G. A. (2012), “Stan vyvchennya problemy, povʺyazanoyi iz zabezpechennyam ozdorovchoyi spryamovanosti zanyatʹ fizychnymy vpravamy doshkilʹnykiv i uchniv pochatkovoyi shkoly” [State of the study of the problem related to providing the health orientation of physical education of preschoolers and elementary school students]. Physical Education, Sports and Health Culture in Modern Society, N 2(18). pp. 104–109. [in Ukraine].
Galamanzhuk, L. L. (2015), “Kontseptsiya rozvytku preventyvnoyi rukhovoyi aktyvnosti ditey doshkilʹnoho viku u protsesi zanyatʹ fizychnoyu kulʹturoyu” [The concept of development of preventive motor activity of preschool children in the process of physical education]. Scientific notes of the Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy, N 1. pp. 36–43. [in Ukraine].
Galamanzhuk, L. L. (2015), “Efektyvnistʹ eksperymentalʹnoyi systemy v ovolodinni ditʹmy osnovnymy rukhamy na manualʹnu vpravnistʹ” [Efficiency of the experimental system in mastering the basic movements of the children on manual skill}. Pedagogy, psychology and biomedical problems of phys. education and sports, N 7. pp. 3–9. [in Ukraine].
Galamanzhuk, L. L. (2015), Preventyvnyy rozvytok rukhovoyi aktyvnosti ditey doshkilʹnoho viku [Preventive development of motor activity of preschool children]. PE Medobory-2006, Kamianets-Podilskyi. 500 p. [in Ukraine].
Dekers, L. (2007), Motivatsia: Teoriya i praktika [Motivation. Theory and practice]. Grossmedia, Moskva. 637 p. [in Russia].
Dubogay, O. D. (2006), Fizkulʹtura yak skladova zdorovya ta uspishnoho navchannya dytyny [Physical education as a component of health and successful learning of the child]. Shk. World, Kyiv. 128 p. [in Ukraine].
Iedynak, G. A., Galamanzhuk, L. L. (2017), “Stan rozvytku funktsional ʹnykh mozhlyvostey i fizychnykh yakostey u ditey doshkilʹnoho viku na suchasnomu etapi” [ The state of development of functional abilities and physical qualities in preschool children at the present stage]. Scientific journal of M. P. Dragomanov NPU. Series № 15. “Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports)”, Issue 5K (86) 17. pp. 117–121. [in Ukraine].
Iedynak, G. A. (2017), “Zalezhnistʹ adaptatsiyi do navchalʹnoyi diyalʹnosti vid zminy pokaznykiv fizychnoho stanu i rozumovoyi pratsezdatnosti u 6-richnykh pershoklasnykiv” [Dependence of adaptation to educational activity on changes of indicators of physical condition and mental capacity at 6-year-old first-graders]. Bulletin of the Carpathian University. Physical Education, Issue 25–26. pp. 108113. [in Ukraine].
Zanyuk, S. S. (2003), Psykholohiya motyvatsiyi [Psychology of motivation]. Volyn state university, Lutsk. 123 p. [in Ukraine].
Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi: teoriya ta praktyka vykorystannya u vyshchiy shkoli [Innovative pedagogical technologies: theory and practice of use in higher education] (2008), Ed. I. I. Dobroskok, V. P. Kotsur, S. O. Nikitchyna. Published by S. V. Karpuk, Pereyaslav-Khmelnitsky. 284 p. [in Ukraine].
Innovatsiyi u vyshchiy osviti: problemy, dosvid, perspektyvy [Innovations in higher education: problems, experience, prospects] (2011), Ed. P. Yu. Sauh. Publishing House of . Franko State University, Zhytomyr. 443 p. [in Ukraine].
Korobeynikov, G. V. (2008), Psikhofiziologicheskaya organizatsiya deyatel’nosti cheloveka [Psychophysiological organization of human activity]. Bila Tserkva. 238 p. [in Russia].
Kremien, V. G. (2008), Filosofiya lyudynotsentryzmu v stratehiyakh osvitnʹoho prostoru [Philosophy of human-centrism in strategies of educational space]. Knowledge Complex of Ukraine, Kyiv. 421 p. [in Ukraine].
Liasota, T. I. (2012), “Pidvyshchennya adaptatsiynykh mozhlyvostey ditey 6–7 rokiv do umov navchannya v pochatkoviy shkoli zasobamy fizychnoho vykhovannya” [ Increasing adaptive capacity of children 6–7 years to the conditions of education in primary school by means of physical education]: diss… cand. sciences in phys. education and sports. 24.00.02. National university of physical education and sport of Ukraine. Kyiv, 21 p. [in Ukraine].
Moskalenko, N. V., Anastasieva, Z. V., Sycheva, T. V., Lapshina, N. G. (2011), Doshkilʹne fizychne vykhovannya ditey [Preschool physical education of children]. Innovation, Dnipropetrovsk. 143 p. [in Ukraine].
Nosko, M. O. (2004), “Vplyv zanyatʹ fizychnoyu kulʹturoyu na rozvytok ditey doshkilʹnoho viku” [The influence of physical education on the development of preschool children]. Pedagogy, psych. and copper biol. prob. phys. education and sports. N 2. pp. 67-75. [in Ukraine].
Pangelova, N. E. (2014), “Teoretyko-metodychni zasady formuvannya harmoniyno rozvynenoyi osobystosti dytyny doshkilʹnoho viku v protsesi fizychnoho vykhovannya” [Theoretical and methodological foundations of forming a harmoniously developed personality of a preschool child in the process of physical education]: author… doctor sciences in phys. education and sports. 24.00.02. National university of physical education and sport of Ukraine. Kyiv, 39 p. [in Ukraine].
Pshenichna, L. V. (2016), Kerivnyk navchalʹnoho zakladu [Head of educational institution]. A. S. Makarenko Sumy State University Press, Sumy. 520 p. [in Ukraine].
Shiyan, B. M., Iedynak, G. A., Petryshyn, Yu. V. (2012), Naukovi doslidzhennya u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Scientific research in physical education and sports], PE Oyum Publishing House, Kamianets-Podilsky, 280 p. [in Ukraine].
Shchodo orhanizatsiyi diyalʹnosti zakladiv osvity, shcho zabezpechuyutʹ zdobuttya doshkilʹnoyi osvity u 2019/2020 navchalʹnomu rotsi. Lyst MON № 1/9-419 vid 02.07.19 roku [Regarding the organization of activities of educational institutions providing pre-school education in the 2019/2020 academic year. Letter of the Ministry of Education and Science № 1 / 9-419 dated 02.07.19]. https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/65086/ [in Ukraine].
Iedynak, G., Galamandjuk, L., Dutchak, M., Balatska, L., Herasymchuk, A., Mazur, V. (2017). Effectiveness of different options for teaching children basic movements due to certain handedness. Journal of Physical Education and Sport. Vol. 17(2). pp. 582–589. doi:10.7752/jpes.2017.02088
Galamandjuk, L., Siedlaczek-Szwed, A., Iedynak, G., Dutchak, M., Stasjuk, I., Prozar, M., Mazur, V., Bakhmat, N., Veselovska, T., Kljus, O., Marchuk, D. (2019). Evaluation of the physiological characteristics of girls with different handedness using various types of physical training. Journal of Physical Education and Sport, Vol 19 (Supplement issue 4). pp. 1386-1390. doi:10.7752/jpes.2019.s4201
Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2011). Research methods in physical activity. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.